Direktlänk till inlägg 19 mars 2009

Dressyr

Av Natalja - 19 mars 2009 22:32

Lördag: Träning ridhuset

Söndag: Skogsrunda

Måndag: Intervallträning

Tisdag: Vila

Onsdag: Bommar / Hoppa

Torsdag: Dressyr

Fredag:  Klättra

Lördag: Skogsrunda

Söndag: Programridning LA:4 Bo Åhman


Dressyr ska ju vara vackert. Man har som ryttare en dröm om att kunna dansa tillsammans med hästen.

Gärna på en vacker dressyrhäst med mycket nacke och med gångarter som "Quarterback"

Ja, det är många som når sin dröm... vi andra får fortsätta drömma ; )


Jag tänkte att vi åtminstone kunde vara fina ikväll, så jag lindade benen och tog på mig tävlingsstövlarna. Tog ett matchande chabrak, trots att jag var själv i stallet och ingen skulle se oss i mörkret på banan.

Gick ut, tände och klättarade upp på Latin. Fick en tanke att jag skulle skritta fram utan stigbyglar men jag fick ganska snabbt korta upp tyglarna. För idag var Latin en korsning mellan en...


och en.....


Åh en rolig leksak tänker ni... Nä, han var som ett skenande tåg i nerförsbacke. Han häver sig fram, det går visserligen inte speciellt fort men benen rör sig som trumm-pinnar och han är grymt framtung.

Som pricken över I:et blev han rädd för någonting i skogen och skuttade iväg...... då tog jag stigbyglarna : o


Jag tog upp tyglarna lite till och började jobba honom i öppna på en volt. Han ville inte å det var nog ganska jobbigt men jag var envis och väntade ut honom. Bytte varv och han kändes bätte o bättre. 

Började trava, Latin hade ELD i baken och jag fick snabbt försöka komma på något som bromsade honom utan att jag skulle dra honom i munnen.

Testade med sluta på långsidorna, men nä då... det stoppade inte ångloket.


Fortsatte med skolor och övergångar... Ingenting bet på den energiska Brune. Fattade galopp och gjorde övningen som jag har fått göra för Helena. Volt - skritt - galopp - osv Det var omhoppningssvängar på volterna och Latin försökte sätta fartrekord varje varv!

Inte ens den förvända galoppen fick honom att samla sig lite. Han sprang som om han skulle med 20:00 tåget.


Då tog jag av mig sporrarna. Hoppsan, Nu fick jag börja rida på RIKTIGT!!

Å visst gick det riktigt bra men vi var båda ganska trötta efter 50 minuters speed-ridning.

OCH jag hade jättesvårt att sitta ner.... igen! Han tappar takten när jag är i obalans.

Vi får helt enkelt träna vidare.

Det är ju det som är roligt med ridning, man blir liksom aldrig "färdig".


Stretchade ben och bog när jag sadlat av. Han käns smidig men är "seg", jag får lite känslan av att han känner av fällningen år (trots en B-vitamin dos).


Fick besök på jobbet idag av fd rums / och jobbarkompis Erica!!

Med sig hade hon en styck...


och en sån här goding


Jättekul!! Hoppas på fler såna besök : )


Lycka till på utsällningen i Malmö i helgen!

 
 
ylle

ylle

20 mars 2009 06:39

Härligt med ett ambitiöst veckoprogram! Men ingenting är ju så heligt så att man inte får bryta det, om det känns så.
Det låter som om det var ett jobbigt ridpass för er båda två. Men vet Du, det är SÅ roligt att få läsa såna här detaljerade ridrapporter som Du och Aramis skriver! Vill tacka för det!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Caroline

20 mars 2009 09:38

haha, ja han ville nog med ett annat tåg! Det låter som att han verkade tycka det var kul och det är ju huvudsaken ibland.

En sån söt berner senner! Vår enda familjehund var en sån tik men hon fick sömna in för två årsedan när hon blev gammal och sjuk.

Ha en bra dag!

 
Aramis

Aramis

20 mars 2009 14:25

Hääärliga ridpass! Men visst är det roligt att klä upp sig lite för ett ridpass, sedan om ingen ser - ptja, vad tusan :) Man har ju i alla fall ansträngt sig och gjort sig fin :) Hi hi KRAM :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

20 mars 2009 23:18

Så sant Ylle, man måste vara flexibel. Jag får ibland ändra på mina planer när jag märker att Latin inte klarar av något speciellt. Vissa dagarn när han är stel får jag ändra om i schemat!

Roligt att du gillar ridrapporterna, gissar att du saknar ridningen en hel del.

_____________________________

Ja, Caroline jag kommer ihåg eran tik, visst gick din mamma till banan med den?

Kram

_____________________________

Ja visst är det kul att vara fin : ) Jag inbillar mig även att rider bättre när vi är uppklädda. ha ha!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards