Direktlänk till inlägg 22 mars 2009

Programridning

Av Natalja - 22 mars 2009 22:11

"Jag skuttar gärna kring i dans

men jag har tappat takten

jag ser den inte någonstans

var katten har jag lagt den"


Kl 13:17 blåste Bo Åhman i sin visselpipa och jag startade LA:4. Ett program som vi red 7 gånger på tävling förra året.

Tar man ett snitt på dessa ritter så blir det 57,47 % (lägsta 53,3 och högsta 61,9 )

Jag tyckte det flöt på, visade ingen mellantrav, han slog över i galopp båda gångerna, men för övrigt inga missar, ok tempo.


När jag hade ridit klart väntade jag på en kommentar.... det var tyst i säkert en hel minut, Bo skruvade på sig och sa "Jag vet inte vad jag ska säga" och det sa han inte för att vi var så fantastiska.

"Jag gör som jag brukar och börjar med det positiva, tekniskt sett kan han allt men..... " sen blev det tyst igen.  Han letade efter några väl valda ord eller kanske vilket ord som helst.

"Traven är ju SÅ ojämn!!! Han har ingen takt! Man kan tro att han är halt på alla fyra!"

Jag blev ju inte direkt förvånad över denna kommentar, takten är ett stort bekymmer för oss. Han hade inte direkt några råd att komma med men rådde mig att träna på framåtbjudningen, sen skulle förmodligen resten komma!


Sen fick jag trava runt ett par var och något varv i galopp, jag red på  lite mer och han tyckte det var bättre. Jag skulle träna mer så jag orkar, för som han sa, jag har ingen lätt häst! Sen ska vi försöka hitta takten, va katten kan vi ha lagt den ; )


Jag har räknat ihop resultatet och jag fick 59,27 %

Det är jag nöjd med och jag tycker han gick bra, bra med tanke på HUR han gått förr om åren ; )


Roger tog lite kort i paddocken innan vi åkte hem, inne i ridhuset blev det inga bra bilder alls, film kommer så småningom.


Skritt höger varv


Trav höger varv


Galopp höger varv


Skritt, byter varv


Trav vänster varv


Ökad galopp, vänster varv


Framifrån


Snyggnosgrimman


Söte Latin, vädrar han brudar?


Alla tips som stärker takten tas tacksamt emot!

 
 
Aramis

Aramis

22 mars 2009 22:50

Så fiiiina ni är! Det är ju attsingen vad det ska vara svårt :( Denna förgrymmat svåra sport. Varför valde man inte frimärkssamling eller något annat i den stilen? Rigoletto har jag ju haft sanslösa bekymmer med när det gäller framåtbjudning, i synnerhet när jag lägger spö och rider innanför vita staket :-S Men så kom jag till min tränare Mattias som räddade oss från undergång :) Här var det fram med specialeffekter: knöt fast en påse längst ut på dressyrspöet och prasslade till med den så fort det inte kom en reaktion! Och jääääklar vad hästen började röra sig :-P Jag är säker på att ni hittar på både takt och hela köret! KRAM ;)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

22 mars 2009 23:10

Tack så jättemycket!!
Tror att det är utmaningen och svårigheten med dressyr som gör att man fortsätter. Vi hade nog tröttnat om allt hade varit busenkelt... eller inte : )

Ja, nu ska vi koncentrera oss på att hitta takten igen och när den är på plats släpper jag den aldrig!

Kram

 
Ingen bild

Caroline

22 mars 2009 23:16

Ja, ni är jättefina. =) Jag skulle säga att både du och Latin är mycket välmusklade! Vad bra att du är nöjd med resultatet för det är ju faktiskt en höjning trots allt. Det är bara fortsätta kämpa på med ojämnheten i traven, tänk på att jag inte kunnat galopperat ordentligt på min någonsin tills för 6 månader sedan - det finns hopp! Ännu en gång är ni skitsnygga verkligen. Kram

 
Ingen bild

Natalja

22 mars 2009 23:31

Tack Caroline! Latin har musklat sig bra, idag puttade han även fram sadeln, får nog byta till ett vidare järn och se om det blir bättre. Jag är inte fullt lika välmusklad *fniss*

Vi kämpar på, nu har jag något att fokusera på till nästa tävling! Kram Kram

 
Ingen bild

Martina

23 mars 2009 08:48

Jag kan inte mer än hålla med! Ni ser jätte fina ut :) Har hänt massor sen sist jag såg er! Kämpa på!!!! Har tränat för Bo med Tolgan. Kommer ihåg första träningen, nervös som bara den, och så fick jag rida Tolgan i övertempo i trav för att få igång honom + att jag skulle sitta ner har jag för mig ;) Ja jisses!! Vi var helt slut kommer jag ihåg och hur jag kom hem till Karlskrona igen från Olofström...det har jag inget minne av (sov kanske hihi) Kramar

 
Ingen bild

Caroline

23 mars 2009 21:38

Hej igen!
Du, jag behöver lite råd och tips. Imorgon ska jag "hålla" lektion i ridhuset för en lite tjej på 10 år och hennes jättefina New forest c-ponny. Vad tycker du är bra första övningar? Jag har aldrig sett henne rida så det måste jag väl kolla av. Men du kanske har en kul ridövning? Kram så länge.

 
Ingen bild

Natalja

23 mars 2009 22:35

Tack Martina.
Ja, man måste nog ha sett Latin innan för att inse hur mycket som har hänt det senaste året. Å bättre ska vi bli : ) Försöka i alla fall ; )

Kram

 
Ingen bild

Natalja

23 mars 2009 22:38

Ridövning?
Oj, ska jag behöva tänka så här sent på kvällen ; )

Jag är ju glad för koner, både på volt och längst spåret. Sen får du ha lite fantasi och hitta på olika linjer som hjälper just henne!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards