Direktlänk till inlägg 1 april 2009

Hund på rymmen och ett stort Aprilskämt!

Av Natalja - 1 april 2009 22:28

Jag bor ca 100 st 30 cemtimeters linjaler från den ganska hårt trafikerade vägen E22. När jag stod i hallen för att hoppa i stalluniformen, såg jag en svart hund springa förbi... LÖS! Mycket olämpligt att springa där vare sig man är hund eller av annan sort. Jag öppnade dörren och visslade, var nästan på väg ut men hade inte fått på mig ridbyxorna än. Roger som var bättre klädd, gick ut för att se vad den tog vägen.


Jag fick snabbt på mig byxor o skor, tog ett koppel och en näve hundmat.

Gick ut och såg att Roger hade fått fatt i hunden och stod och pratade med en granne. Hon hade redan ringt Polisen (hon jobbar där : ) men dom hade inte fått in något samtal om någon förlorad hund. Hon fortsatte att ringa till en uppfödare i närheten som kom för att titta på den, trodde att det eventuellt var en kompis till henne. Men tyvärr så var det inte så.


Vovven som var väldigt glad och snäll hade ingen örontatuering, inget halsband med namn heller. I stryphalsbandet satt ett kort kort koppel.

Vi tog med vovven till min bil, fick bära in honom (ca 30-35 kg) i Lexies bur.

Han verkade vara runt ett år och var kanske inte så van att åka bil.

Vi körde till Karlskrona Djurklinik för att se om dom kunde hjälpa oss.


Marie som stod i receptionen hämtade en scanner och JA, han var chipmärkt! Men ägarpapprerna var förmodligen inte inskickade : ( Ingen ägare var registrerad på det ID nr.

En annan av personalen ringde polisen igen. Ingen träff där heller. Veterinären Claes sa att vovven får stanna över natten så skulle dom fortsätta letandet efter Vovves ägaren.

Håll tummaran att han får komma hem igen och att han låter bli att smita fler gånger....






Dagens stora Aprilskämt... det var min egna bruna häst!

Kom sent till stallet efter turen med vovven men eftersom det är så ljust om kvällarna nu så mockade jag och packade hö innan jag tog in Latin o Bella.


Tänkte rida bort till boket och sadlade Tiinen. Skrittade iväg och han kändes pigg och rörlig. När jag hade skrittat en kvart, kortade jag upp tyglarna och kände redan då att Latin INTE var så rörlig. Det går knappt att beskriva men han känns som en.... TRÄHÄST! Det här fenomenet tror jag härstammar från Erlichiasinfektionen. När han ena dagen kan vara mjuk och fin och nästa dag som om han vore gjord av betong.


Skittade i lugnt tempo, flyttade bogen och red ett par meter i öppna. Kom sen fram i trav... men saktade av igen. Vill inte trava när han är så på bogarna och inte trampar under sig alls. Sen gjorde jag 1439 öppnor till, följt av 425 halter med 85 ryggningar och flyttade honom 632 gånger för skänkeln. Tog en kortade väg än vad jag hade tänkt, eftersom jag bara skrittade tog det lite tid. Red upp på en väg över åkrarna och han gick med korta steg. lyfte knappt på tassarna alls och mitt tålamod höll sig lugnt tills han snubblade den 28:e gången. Bankade med skänkarna (ingen större reaktiona) och han fick en lite pisk av änden på tyglarna.


När vi ridit över åkern, bröt jag en liten pinne, petade han på rumpegumpen och bakbenen kom lite bättre under hans lååååånga kropp.

Fortsatte med öppna och skänkelvikning, fick passa honom för helt plötsligt rusade han iväg på sidan.. fel fel fel... *suck* Det kändes inte lovande inför tävlingen på söndag.

Skrittade ner för den sista backen och provade att trava 20 meter. Jo visst var det lite bättre... men långt ifrån bra!


I morgon ska vi hoppa lite och kliva över bommar. Förhoppningsvis tappar jag inga fötter eller bryter några andra kroppsdelar!


Nu måsta jag sova, har utsläppet i morgon : o 

 
 
Aramis

Aramis

1 april 2009 23:19

Tröstkramar och hoppas att det går mycket bättre imorgon! Hoppas att tävlingsdagen är en bra-Latin-dag! Vilken söter vovve och guldstjärna till er som åkte iväg till kliniken med den! Kram kram kram :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Caroline

2 april 2009 08:11

Vilken söt hund! Är inte det också en berner senner? Ni kanske kan utöka familjen om ingen vill ha den.. =)
Det var ju tråkigt med Latin men det kan inte alltid gå bra heller (vilket det gjort för er sista tiden) så det är bara bita ihop, det vänder snart och säkerligen innan tävlingen! Kram kram

 
Ingen bild

Åsa

2 april 2009 08:22

Hej gumman
Gud så bra att ni åkte in med den!
Om ingen vill ha den, så tar jag den.
Så super söt!
KRAM Åsa

 
Ingen bild

Natalja

2 april 2009 22:04

Tack Aramis för både tröstkram och guldstjärna!

Kram

_________________________________

Visst var han söt, Caroline. Veterinären trodde att det var en Hovawart.

Kram

_________________________________

Åsa, Åh jag är så glad att vi hittade vovven hel och levande!
Det var en riktigt fin liten kille *love*

Kramar

 
Ingen bild

ylle

3 april 2009 06:42

Å såna goda samariter ni är!! Härligt att det finns människor som bryr sig, även om andras djur! Hoppas att han snart hittar hem, konstigt att ingen hade anmält honom försvunnen...? POLISEN AVLIVAR HONOM VÄL INTE?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards