Direktlänk till inlägg 5 maj 2009

Gårdagens tankar - Varför dressyr?

Av Natalja - 5 maj 2009 21:59

Jag var 15 år när jag fick min första häst.

Åren innan dess red jag regelbundet på ridskola och hade ett gäng galopphästar som sköthästar.

Jag var orädd och satt utan problem upp på vilken häst som helst.

Konstigt nog så slog jag mig aldrig när jag åkte i backen heller.


Max, min snälla fjordingkorsning tog mig från debutant hoppning 50 cm till höljdhoppning 140 cm på en "Björne" träningen. Vi susade fram på södra sveriges alla fälttävlansbanor. Red både debutant och lätt klass.

Sen köpte jag Latin, han var tänkt att bli min nya hopphäst. Vi började hoppa och det gick riktigt bra fram tills en dag när Latin var 5 år.

Det var då vi krachade i en kombination på en träning. Det var en kombination, B hindret låg på ca 110 cm men det var inte höjden som ställde till det för oss. Latin hade börjat krypa ner i botten på hindrerna innan han hoppade av.. och så gjorde han även här på A hindret. Det gjorde att han kom helt fel på B hindret och han tvärstannade, men lite sent så vi brakade in i alla bommar.


Tränaren som sett honom sen han var 1 år sa att något var tokigt.. -"Åk och kolla honom, så har han inte hoppat förut" Och det gjorde jag..... Det var så vi upptäckte att han hade fått en Erlichias infektion. Tänk vad denna lilla fästing har ställt till mycket bekymmer för oss sen dess.


När Latin efter 2 behandlingar började bli bättre, vågade jag inte hoppa mer. Det gick bara inte... jag såg DÖDEN framför mig när jag försökte hoppa. Det var då jag sakta skolades om från hoppryttare till dressyrryttare.

Nu, en massa år senare försöker jag hoppa lite, men det blir aldrig som förr.


Så vi har provat på hoppning



Ett tag testade jag att rida western



Om Latin får välja så är han helst körhäst



Men får jag välja så blir det dressyr...



Omväxlande träning är ju A och O så vi tar ett hopp lite då och då.

Vagnen spänner vi för när det passar under det ljusa halvåret och visst blir det lite vilda western ibland ; )


Men vi faller alltid tillbaka till dressyren... det känns tryggt!!

 
 
Ingen bild

Caroline

5 maj 2009 22:44

Du har en riktig allround häst! En häst som passar till allt. Kul att skola om sig själv också, så nu tycker du inte alls att hoppning är lika spännande? Jag vill hänga med på en åktur i vagnen nångång! Pepsikan gick superduper bra i paddocken idag. Är lite chockad över hur arbetsvillig hon va.. Ta hand om fossingen, kram kram

 
Jessica

Jessica

5 maj 2009 22:45

Han ser ju kanonfin ut vilket som!! =) Och häftigt att han är inkörd! Hade gärna testat på körning då det är något som jag aldrig gjort (förutom på shettisen Billy Bus som stod på ridskolan där jag växte upp)! =)

Skönt att Latin inte haft några tandproblem, det är inte roligt när det blir problem.. Men som sagt, tur att det finns bra hjälp att få! De var superproffsiga på kliniken! Jag får väl vara glad att det inte finns så mycket fästingar här uppe i stället!

Kramar

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

5 maj 2009 23:13

Det har du rätt i, Caroline. Han är kan lite av allt : )
Nä, hoppning lockar mig inte alls längre. Det är mest otäckt men det känns alltid skönt när man har hoppat och det har gått bra, då blir jag alltid lite modigare.
Kul att Pepsikan går så bra nu, å i sommar får du komma och ta en tur i vagnen. Kramis

____________________________

Tack, Jessica.
Va glad att ni inte har så mycket fästingar. Blekinge är ett "riskområde" men jag har en känsla av att Latin fick smittan när han gick på bete sista sommaren i Småland. Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards