Direktlänk till inlägg 14 maj 2009

Svar på alla kommentarer!

Av Natalja - 14 maj 2009 20:57

Va roligt med så mycket svar på gårdagens inlägg.

Jag svarar så här istället.


Å Natalja, om jag ser rätt på bilderna så ser det ut som om hovkanterna har havererat? Min teori är att bakhovarna skulle ha verkats ner mer när han blev barfota så att kanterna inte var så höga. Om det var länge sedan han gick barfota så orkar bakhovarna inte hålla ihop när de blir utan stödet från skorna. Det tar lång tid att få dem starka i sig själva. Så tråkigt! Alternativet är ju att verka ner honom ordentliget och speciellt runda kanterna och låta honom förbli barfota bak och stärka sina hovar. Det är många hästar som klarar det och hovarna brukar efter en tid bli bättre. För jag antar att det kommer att ta ett tag innan Du kan rida "på riktigt"?

av ylle  



Svar: Jag håller helt med dig, Ylle. Det konstiga är att han verkades när skorna togs bort och han har inte några "djupa" bakhovar så hovväggen är inte speciellt hög. Hovslagaren får avgöra i morgon om det blir fortsatt barfota eller om det ska på ett par bakskor igen.



 

Vad gullig Du är i Din mörka frisyr! Det blev ju helt rätt! Får jag fortsätta mitt tyckande här så är jag personligen alltid rädd för att longera för ofta, för snävt och speciellt då inspänd och i trav. Men vad gör man när man är enfotad och VILL?

av ylle


Svar: Tack, snälla du!!

Även här håller jag helt med dig. Vill inte longera alls egentligen, de gånger jag tömkör så stannar jag inte på en volt utan jobbar över hela ridbanan. Men som sagt, vad gör man när man inte KAN röra sig : (



Jag tänkte på det där med longeringen... Har du provat med longergjord och inspänningstyglar (reglerbara med gummiring) som du spänner ganska långt ner på gjorden? Då blir det som en "yttertygel" som Latin kan börja söka sig till och om du spänner longerlinan först genom bettet och sedan till longgjorden så har du utmärkta möjligheter att böja igenom honom. Det har fungerat bra på alla mina hästar, fast jag har iofs aldrig haft någon med Latins åkomma... Bara ett tips! =)


Kram kram

av Jessica


 

Svar: Tack för ditt tips, Jessica. Ja, jag har provat att longerat så förr, men jag har inte fått den effekten som jag önskar. Allt som "fäller in" nosen på honom gör honom väääldigt framtung. Han mår i så fall bättre av att gå i en öppen form. Ska testa någon dag och se om det kanske funkar nu! Kram




 

Hej gumman! Du skall få ett tips angående Chambonen – läste i ett tidigare inlägg att du hade spänt åt den osv. Jag tittade på de bilder du hade lagt ut och jag kan tycka att du skall länga ut den ett hål eller två, enligt vad jag lärt mig (och utövat) skall den sitta lite lösare än din. Kram.

av Karin 


 

Svar: Åh tack Karin. Så långt tänkte inte jag, att chambonen faktiskt kan vara FÖR spänd!! Ska lossa ett par hål nästa gång // Kram




 

Oj fattade inte ett schmuck av vad du hade gjort med hästen men det såg ju bra ut...


Hey förresten du har inget sommarjobb jag kan få låna? ;) Alla är så fattiga här i Värnamo så ingen vill ha mig. :S

av Någon av dom där som heter Kenny


 

Svar: Ha ha, Hej Lillebror! Har du tappat allt vad som heter häst. Glöm inte att du  var den förste som red Latin ; )

Ska spana efter sommarjobb, men det ser lika mörkt ut här som i småland!

Hälsa mamma och Carlo-vandalo




 

Isss... de där bakhovarna såg inte roliga ut! Blir nog bra med ett par skor där tror jag :) Jag skulle bara vilja instämma med föregående talara (nästan föregående). Jag kunde inte sagt det bättre själv :) Gör exakt samma när jag longerar mina hästar - spänn in dem på utsidan och låt den inspänningen (med gummiring) agera yttertygel, fäst longerlinan i bett via longergjordens inre ring (kan ju lätt variera höjd efter tycke och smak). Funkar kalasbra! Ja nu blev det ju bara en ren upprepning av Jessicas kommentar :o) Hi hi. Kram kram :)

av Aramis 


 

Svar: Ja, jag får nog ta och testa detta igen. Kanske fungerar det bättre nu.

Saker och ting förändras så också en styck brun häst : )  KRAM




 

Med en dåren envishet fortsätter jag att propagera för att dåliga hovar bör få en tids barfotagång, det håller ju även många hovslagare med om... ni kan tycka att jag är tjatig och dum men det gör inget. För sanningen är den att skor ofta bara döljer problemen som finns. Säg emot mig bara!!!!

av ylle 



Svar: Nä, jag tänker inte säga emot dig Ylle ; ) Jag tycker du har så sunda och bra tankar. Jag gissar att jag får antingen se till hovarnas kvalité eller övriga kroppens välbefinnade. Om Latin inte mår bra av att vara barfota så får det bli skor. Jag litar på Hovslagarens omdöme.... Och jag räknar med att vara igång med ridning ganska snart igen. Jag är less på att stå på marken! 

 
 
Ingen bild

ylle

15 maj 2009 10:22

Kommentar till kommmentarerna om kommentarerna.. så knasigt det låter!!!

Missförstå mig rätt, jag är en fan av barfotagång OM det fungerar, ibland har hästar skor på sig alldeles i onödan, men jag anser förstås också att om man vill använda sin häst och den inte KLARAR att gå barfota så ska man givetvis sätta på skor! Annars blir det ju djurplågeri! Allt måste anpassas till individen! Som alltid.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards