Direktlänk till inlägg 1 augusti 2009

Come Back!

Av Natalja - 1 augusti 2009 18:24

Då  var vi tillbaka på tävlingsbanorna, jag och min käpphäst Latin.

Latin fick gå från boxen till släpet, det brukar vara döden för hans stela ben. Han fick ha BoT på vägen till Yxnarum för att börja värma upp lite.

Det var ganska långa avstånd för min fot att gå på tävlingsplatsen så jag hann börja halta innan jag ens hoppat upp. Skrittade länge på långa tyglar så Latin kom igång med hela kroppen. Sen gick jag direkt på galoppen.


Framridningen i Yxnarum var en gigatisk äng, så det var perfekt att sitta där och galoppera i låg form. Det var lite trixigt att hålla stigbyglarna på plats, ja höger strulade mer än aj aj foten, märkligt! Jag har lite svårt att komma till ridning när jag sitter och tänker på stigbyglarna hela tiden, men jag kände mig ändå nöjd när jag red varvet runt banan.


Inridningen gick bra, Latin undrade när vi skulle stanna och hälsa : )

Sen kom vi till höger sväng. Den hackade vi oss igenom och gjorde så lite här och där i programmet. När jag inte bär Latin runt i svängarna så tappar han takten och ser minst lika halt ut som jag! Vänstersväng gick bättre för där hade jag en fungerande ytterskänkel. Latin är ju känd för att inte göra något gratis! På honom måste man RIDA!


Tävlingen gick på gräs och det var lite lite halt. Tror mest det är halt för att våra dressyrhästar är inte vana att gå på gräs, jag såg inte en enda av de hopphästar som var med som halkade!

Glömde banan gjorde jag också... en volt innan skritten struntade jag helt i... vilket resulterade i -2 poäng, och hade jag fått dom så hade jag varit placerad 3:a. Nu kom jag 4a och utanför placering med 61,85 %

Men jag var lika glad för det!!! Jag kan ju rida å jag kunde tävla!!!


Sen var det LB:2... jag skrittade fram igen en lång stund. Tyckte inte att Latin hade lossnat utan var fortfarande lite kantig och knackig. La upp stigbyglarna och red fram utan. Då gick han riktigt bra!! Han skummade i munnen som aldrig förr. När jag väl tog stigbyglarna igen försökte jag rida likadant.... men det är svårt! Jättesvårt!

Jag tyckte han flöt på bättre i LBn. Lite hack i hörnen var det än men med mycket bättre bärighet. Vi fick 59 % och hamnade precis utanför placering, IGEN!! 5a denna gången. Låg på placering ett tag tills Malin med Nelson petade ner oss. Det gör inget för det var deras "Come Back" också. Han blev ju halt nästan samtidigt som jag bröt benet. Nu är vi båda, eller alla fyra på go väg tillbaka!


Dagens bästa från protokollet:

  • Mjuk i sidorna
  • Galoppen mjuk för det mesta
  • på rätt väg i överlinjen
  • Rak fin linje
  • Bra form
  • 7 på Ryttarens inverkan!!!
  • Rak halt


Dagens sämsta och det vi får jobba på:

  • Travar ej helt rytmiskt
  • Tappar takten
  • korta språng i galoppen
  • på bogarna
  • öppen i formen
  • ingen mellantrav (hoppsan)
  • ibland något raka armar
  • tappar bakbenen i volterna
  • mer energi önskas

Jag är JÄTTE nöjd med hela tävlingen. Ritterna, hästen, tävlingsplatsen, vädret osv osv... Nu jobbar vi vidare inför nästa tävling!


Min snälla jobbarkompis Nina tog massa kort på oss. Tusen Tack!!

Här kommer några...


Jag och Latin



Travar på framridningen



Ett litet trix Latin kan och utnyttjar, lägga huvudet på sne!



Sitter utan stigbyglar



Halt - Hälsning



Världens bästa Latin!!!



Tjihooo! Jag är  glad idag : ) 


 
 
Ingen bild

ylle

1 augusti 2009 19:41

GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!! En sån fin comeback!!!! Nästa gång tar ni en rosett!!!

 
Caroline

Caroline

1 augusti 2009 21:24

Grattis grattis!! Superkul! Det är ju helt underbart att det gick så bra med tanke på att du har trasig fot och Latin precis kommit igång =)) Förstår att du svävar på moln idag. Kram!

http://superselma.bloggsida.se

 
Aramis

Aramis

1 augusti 2009 22:06

GRATTIS - en gång till :o) Men det kan man knappast säga för många gånger! Så härligt för er att vara på gång igen - och viiilken comeback sen!!! Kramis

http://aramise.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

2 augusti 2009 10:02

Vad kul att det gick så bra!! GRATTIS!! Förstår att det måste vara härligt att vara ute på tävlingsbanorna igen! =)

Kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Sofi

Sofi

2 augusti 2009 17:00

Grattis.=) Jag vet hur svårt det är att komma i tävlingsform efter skada. För något år sedan fick jag min lårmuskel söndersparkad. Efter några veckor började jag rida och det var så svårt och jobbigt. Man använder ju lårmuskeln hela tiden!

http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen

 
Ingen bild

Natalja

2 augusti 2009 19:45

Tack ALLIHOPA!!!!

Jag är fortfarande lika glad! (å det hade jag nog varit även om jag hade kommit sist : )

Många kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards