Direktlänk till inlägg 10 augusti 2009

Ett bekant skrammel...

Av Natalja - 10 augusti 2009 22:35

Kom till stallet i vanlig tid. Mockade ovanligt snabbt, Latin hade lagt sina högar på ett och samma ställe så det var lättstädat.

Gick ut och ropade på Pojkarna. Ture gnäggade och kom i en luftig fin trav! Tackade för äpplet och följde snällt med in. Latin hade inte ens hunnit fram till grinden tills jag kom tillbaka å inte kom det något gnägg heller.... Jag får istället vara glad att han inte vände och sprang åt andra hållet ; ) Alla hästar tillgivenhet på oliga sätt. Min förra häst Max visade väldigt tydligt vad han tyckte och tänkte om folk. Latin är lite mer neutral, men när man känner honom väl kan man se i ansiktet, i ögonen vad han tycker.


När Latin tog ett steg utanför hagen hörde jag ett ljud som jag INTE ville höra. Den andra bakskon var också lös! Ja ja, lika bra att båda är borta! Då behöver han inte få slagsida i alla fall. Ställde honom i gången och försökte komma på hur jag ska få bort skon utan att ta sönder något. Jag försökte med en hammare.... det gick inte. Jag försökte med en skruvmejsel och hammaren, det gick inte heller...


Då gav jag upp och gjorde iordning Latin för ett pass på banan i tömmarna.

Tänkte att det var bättre att jag stod på marken och såg hur han rörde sig så han var ok med en lös sko och en som lös med sin frånvaro!

Lindade benen och knatade upp på banan. Latin såg fin ut. Han hade väldigt bråttom och tyckte inte alls att han behövde skritta speciellt länge.

Tömkörde honom på volt utan någon inspänning. Han tuggade lite fint på bettet och traven var helt ok i vänster varv. I höger var den katastofal! Jag försökte hitta orsaken och det var vänster bakben som inte riktigt fungerade. Han doppade tån och tog inte fram det benet lika mycket som höger.



Många tempoväxlingar och övergångar fick det bli. Bytte varv ofta och fattade galopp när han minst anade det. Han kom igång fint och rundade ryggen jättebra. Traven i vänster varv blev ännu bättre men höger var fortfarande inte godkänd och helst ville han falla över i galopp.

Avslutade med att ta bort en töm och bara longera honom. Han frustade och såg riktigt avslappnad ut. Jag däremot var vit av damm och min fot gillade inte riktigt att springa runt på ridbanan i mina tunga ridskor.


Sen fick jag låna en hovtång för att göra ett nytt försök att få av skon. Hur jag än försökte så gick det inte. Tur att jag inte är hovslagare, jag hade varit värdelös : /  Latins ben vägde ett ton och tången var otymplig.

*suck* Skon satt kvar men jag höll på att dö! Nja inte riktigt men nästan..

Kände nästan igen mig i låten "far jag kan inte få upp min kokosnöt"

Men jag hade tur! Stallägarna hade den rätta tekniken och vips var skon bort!!!


Jag packade bilen med sadel, träns, lindor, hjälm, stövlar, sporrar och spö.

Har laddat kameran och bilen är fulltankad. Släpet står här hemma med nyservade bromsar och det är skinande rent.


Nu är vi redo för morgondagens skånetur.

Vi ska ner till Helena Warme och träna!!! (dock utan bakskor!)





 
 
Aramis

Aramis

11 augusti 2009 18:15

Men ooojjj så spännande med skåneträning! Ser fram emot lång rapport :) KRam kram

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards