Direktlänk till inlägg 15 september 2009

Som en skadeskjuten kråka!

Av Natalja - 15 september 2009 21:52

Det är ju så typiskt att Latin ska få en formsvacka så innan träning och tävling, men jag har en plan hur jag ska få honom i form tills på lördag.

Hoppas bara att han svarar lika bra som förr!

Sist han var så här "illa" var den 2:e och 3:e Maj, dagarna innan en klubbtävling.


Vad är det då för fel på kräket? (nä, så får jag inte skriva om min fina häst! Fy mig, jag menar naturligtvis Pållen!)

Jo, han är stum i benen, stel i rygg och bog och öm i hovarna.

Han har gått med täcke ute i två dagar nu. Det har hjälp lite lite.


Jag lindade benen, alla fyra, ner över kotan och nästan till hoven och upp till knäet/hasen med långa paddar och goa fleecelindor.

Sen sadlade jag och satt upp. De första stegen är korta och han rör sig med väldigt raka framben.

Efter bara 4-5 steg går han normalt och skrittar på framåt.

Kommer ut på grusvägen. Marken lutar lite och det gör att han genast går försiktigare och lite stappligt!

Sen kommer vi ut på en annan grusväg med ganska stora stenar. Där ömmar han när han lyckas kliva på någon sten.

Skrittar vidare på långa tyglar.

Efter ca 15 minuter har ryggen kommit igång och han har fått igång rörelse i hela kroppen.

Han kliver på bra framåt och nu är han inte ömfotad heller.

Fortsätter att skritta, ingen mening att göra något mer avancerat när han är så här!

Efter ytterligare 10 minuter är han näst intill pigg!! Han är rörlig i bogen och tar långa skrittsteg.

Han tuggar på bettet och verkar nöjd med promenaden. Hade det inte blivit så mörkt hade jag skrittat 20-30 minuter till, men det fick räcka med nästan 30 minuter idag.


Ställer honom i gången och låter lindorna sitta kvar. Han får på sig nackmagneten och BoT värmaren. Ovanpå den lägger jag hans fleecetäcke. Han står och sover när jag mockar, packar hö och fyller på vatten.

Tar sen av lindorna och benen ser fina ut. Känner igenom ryggen och han är ganska öm, speciellt länden.

I morgon blir det massage och  promenad, men utan ryttare.


Han ska flyttas från den stora gräshagen i morgon. Han har gått där ett par dagar och bara vräkt i sig mat och nu börjar han likna en tunna!! Han kommer aldrig överleva helgen om han ska ha den där magen med sig, hi hi.

Fick tipset av Aramis att ge honom fodergäst för att underlätta fällningen. Det låter som ett bra tips.


Hittade info om Erlichias/Anaplasmos (skriven av veterinär Peter Franzén).

Visst kan man säga att detta passar in på Latin?


"På senare år har det, framför allt i Sverige, diskuterats om EGA hos häst skulle kunna förekomma i en annan och mildare, mer kronisk form än den akuta infektionen. Det har framförts en rad diffusa symtom såsom slöhet, stelhet, muskelömhet, diffusa hältor, ovilja att bli riden och nedsatt prestationsförmåga vilka föreslagits skulle kunna ha samband med anaplasmos. Bakgrunden är att man har tyckt sig se samband med dessa typer av diffusa, ospecifika symtom och förekomst av antikroppar mot anaplasma. Det är emellertid inte klarlagt eller visat om anaplasmabakterier hos häst verkligen orsakar någon annan typ av sjukdom än just det akuta sjukdomstillståndet som beskrivits ovan."

 

EGA = Ekvin granulocytär anaplasmos (tidigare kallad ehrlichios) är en akut infektionssjukdom orsakad av bakterien Anaplasma phagocytophilum. Bakterien sprids via fästingar.


Det har gjordes två olika studier där ca 2000 hästar analyserades och här kommer en sammanfattning:


"• att antikroppar mot anaplasma är vanligt förekommande i den svenska hästpopulationen och med stora skillnader i olika delar av landet
• att i denna undersökning fanns inga samband mellan antikroppsförekomst och sjuklighet
• att PCR är en känsligare diagnostisk metod än inklusionskroppar för akut sjukdom
• att molekylära bevis för persistens av anaplasma kunde i denna undersökning visas intermittent hos några av hästarna i upp till åtminstone fyra månader efter experimentell infektion
• att ev. persistens inte var kopplad till påvisbara kliniska sjukdomssymtom eller patologiska fynd vid obduktion hos de undersökta hästarna

Ingen av studierna gav stöd för ett eventuellt samband mellan kvarstående A. phagocytophilum-infektion och llindriga ospecifika symtom av kronisk karaktär. Det betyder inte att det aldrig kan förekomma den typen av symtom, men det saknas fortfarande dokumentation för att så skulle vara fallet. Ibland berättas om förbättring av diffusa ospecifika symtom enligt ovan efter tetracyklinbehandling. Det kan bero på att infektion förelegat men det utgör inget bevis för detta. Tetracykliner har visat sig ha även andra effekter än rent bakteriedödande effekt. Flera studier har visat att tetracykliner har generella antiinflammatoriska egenskaper sannolikt genom att hämma inflammationsmediatorer, särskilt mettalloproteinaser och kan på så vis ha effekter liknande andra anti-inflammatoriska substanser av typen NSAID (t.ex. fenylbutaxzon och Metacam).
Man får konstatera att det saknas vetenskapligt stöd för att infektion med anaplasma kan ge persistent infektion med kliniska symtom på hästar. "

 

Min summering är att man måste se till sin EGNA hästens behov och vad DEN mår bäst av.

Va observant och vaken, lyssna på DIN häst!


1. Latin fick sin första behandling för Erlichias hösten år 2000.

Han var inte akut feber-sjuk då utan ovillig till att hoppa och muskelöm.

Efter behandlingen blev han sämre, kunde inte tugga, snubblade och den klippta pälsen växte inte ut.

2. Andra behandlingen fick han våren 2001. Åkte till Stenestad för att han visade hälta höger fram.

3. Sista behandlingen fick han våren 2006. Han var ovillig till arbete, kastade sig och skyggade. När han kom till Stenestad var han halt på alla fyra, hältan försvann efter 4 dagars behandling.


Om forskare och veterinärer inte har bevis på att det finns en kronisk form av Erlichias (kommer nog aldrig lära mig att det heter Anaplasmos) kan dom ha Latin som ett levande bevis.

Hur stor är sannolikheten att en och samma häst skulle få denna infektion 3 gånger!!??


Jag tar tacksamt emot ALLA tips, ideér och erfarenheter och jag delar mer än gärna med mig av mina erfarenheter.

2 huvudnycklar som alltid funkar på Latin är VÄRME och RÖRELSE.

Glukosamin har gett bra resultat och i sommar har jag även provat nypon.

Back on Track har räddat oss många gånger och det senaste är nackmagneten som har gjort undervärk på min "Trähäst"


Trähästen  









 
 
tessan

tessan

15 september 2009 23:21

Jag hade foderjäst till Roxette förr.. Funkar faktiskt jätte bra! Lite läskig konsistens bara...
Hur får man såna fina blommor i bakgrunden som du har där upp?

http://roxette

 
Camilla

Camilla

16 september 2009 09:12

Se bara upp så att det inte är fångkänning han har, lätt att förväxla med annat(tänkte på att han gått och vräkt i sig mat) .

http://scilla-mittimittliv.blogspot.com

 
Aramis

Aramis

16 september 2009 14:30

Camilla sade något - var försiktig med fång! Har jag ju inte tänkt på, men värmen i hovarna och ömheten verkar lite kusligt förknippat med fång. Ja, vad ska jag säga - förbaskade fästingar! Djur till ingen nytta!!! Jag tycker verkligen att det verkar som att Latin har en kronisk form av Anaplasmos - kanske dags att ta honom till veterinär igen? Ett magnettäcke kanske skulle vara något att investera i? Många kramar

http://aramise.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

16 september 2009 15:25

Ett back-on-track täcke gör underverk det också! Bäst att ha på när han står inne i boxen (för dyrt att ha sönder i hagen)

Foderjäst = B-vitamintillskott = oumbärligt i dessa "byta-päls-dagar"! Hästarna kan bli helt sjukt ömma i kroppen när de fäller...

Sen, i Ditt ställe, skulle jag köra honom mer, han går ju helt fenomenalt framför vagn! Fast kanske mer ute på rakt spår än på volten! (skulle jag köra, alltså)

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Emma

Emma

16 september 2009 15:45

Svar: Ja, det går ganska fort egentligen, fast när man längtar hem känns det segt ;)

Hoppas att Latin kryar på sig. Men det låter sannerligen som att det är kroniskt åt honom... Nedrans djur dessa fästingar alltså! :( Men en stor eloge till dig som kämpar på så mycket för Latins bästa! Håller tummarna för att han är i form tills på lördag.

Kram kram

http://spirans.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

16 september 2009 21:58

Tessan: Blommorna kan du välja under inställningar/färger & utseenden och sen Designmönster : )

Camilla: Jag tänkte faktiskt på fång redan i måndags. Tog då tempen och kände igenom ben och hovar. Han låg på 37,8 grader och ingen värme i varken ben eller hovar. Ingen feber igår heller och MYCKET piggare idag : )

Aramis: Fång vill vi inte ha!!
Vi har nog med krämpor vi två : / Latin ska vaccineras nästa vecka, tänkte höra lite med den veterinären vad han anser man ska göra med en Erlichia-häst.
Magnettäcke vore inte dumt : ) Kram kram

Ylle: BoT-täcke står högst upp på önskelistan. Tills dess använder vi ryggvärmaren flitigt.
Utan att ha läst din kommentar innan, så körde jag faktiskt honom idag!! Jag kan inte annat än hålla med dig, jag borde köra oftare! B-vitaminer ska inhandlas.

Emma: Tusen tack!! Är det för tidigt för att säga Välkommen hem än? kram kram





Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards