Direktlänk till inlägg 17 september 2009

Potatistider

Av Natalja - 17 september 2009 22:23

Jag försöker utnyttja dygnets ljusa timmar så mycket som möjligt innan det blir vinter och mörkt.

Så medans Roger lagade middag tog jag och hundar en långpromenad.

Solen sken och det var lagomt varmt i luften. Vi tog grusvägen på andra sidan E22:an över åkrarna.

Nu har Ramdala-bönderna börjat ta upp sina potatisar och överallt ligger det tappade potäter.

Vet inte om det är något fel på mina vovvar eller om det är vanligt förekommande... dom ÄLSKAR nämligen potatis.

Lexie hittade en fin knöl och med ett tugg hade hon delat på den.


  


Xera gnagde mer på sin och njöt av varje tugga.


  


Jag fick snällt stå där och vänta tills damerna hade ätit upp Skrattande 

Kommer ni förresten ihåg POTATISDJURET?


Efter promenad och middag begav jag mig till stallet.

Ropade på Latinen men han ville inte komma. Jag fick gå längst ner i hagen för att hämta honom. Han såg bättre ut idag och inte fullt lika "uppsvälld".


Ställde honom i gången och la BoT värmaren på rygg o rumpa medans jag började massera nacke och hals.

Latin gick genast in i avslappningsläge nr 15 och sänkte huvudet. Han vet så väl vad det här handlar om och han gör vad han kan för att ta emot massagen på bästa sätt.

Lilla Ebba 1,5 år kom och försökte mata honom med äpplen, men Latin åt inte. SÅ "väck" var han Förvånad


Han var spänd över hela kroppen och jag fick ta i ordentligt idag för att komma ner i musklerna. Kan inte säga att han hade något speciellt problemområde, allt kändes lika "illa", däremot tycker jag nackbandet (mankammen) kändes ovanligt hård. Bogarna var till och med lite bättre än vad jag hade väntat mig. Han har börjat fylla ut mer runt manken igen och där var det såååååå skönt tyckte han!

Pälsen bara rasade så B-vitaminer måste inhandlas snarast! Har dock inte bestämt om jag ska ta Kraffts flytande eller Foderjäst. Har för mig att sist jag provade Foderjäst gillade han det inte Obestämd Han är ju lite kräsen ibland min Pojk. Multivitamin går inte att få i honom, lusern är äckelpäckel enligt Latin och om jag inte minns helt fel så ratade han även Foderjästen. Köpte en 5 litersdunk med Chevinal plus för 2-3 veckor sen och var lite rädd att han inte skulle äta det, men tydligen passade dom herrn!


Han njöt av massagen och gjorde en massa olika grimager. Överläppen var überlång emellanåt och hade han fått bestämma så hade jag stått där än och knådat. Det tog nästan en timma att gå igenom hela honom, sen fick han stå med BoT + fleecetäcket en stund till. Hade tänkt att gå ut en sväng för att få ut mesta möjliga av massagen, men det var kolsvart ute när jag var klar, så det blev ingen promenad. Har ju fortfarande ingen fungerande pannlampa Skrikandes


När jag sen kom hem tog jag en god kopp kaffe och satte mig här framför datorn.


     


En skorpa passar bra när man ska Blogga Flört





 
 
ylle

ylle

18 september 2009 07:43

Du är allt bra mån om Din fina Latin! Så härligt att läsa att Du alltid ser till hans bästa!
Vet Du, foderjäst har mina hästar aldrig gillat, de äter inte ens kraftfodret som har blandats med det. Flytande B-vitamin o Chevinal verkar fullstoppad med sött, så det gillar dom förstås. Men NU finns det små fina B-vitaminpelletsar hos Granngården i en 3-kg burk, lätta att dosera och min sparsmakade islänning äter dem utan problem. Kan rekommendera! Inte så fasligt dyra heller, betydligt billigare än det flytande Shy Feeder B-vitaminet!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

ylle

19 september 2009 08:50

Billigt och bra sätt att föda sin hundar hi hi!!

 
Aramis

Aramis

19 september 2009 10:55

Hi hi - vilka sötisar! Zäta är också tooookig i potatisar! Ha ha - speciellt att jaga när husse och matte kastar iväg dem :) Sedan ska de förstås inmundigas... Knasdjur! Kraaaam och lycka till på träningen!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

19 september 2009 22:42

Ylle: Tack så mycket. Latin betyder så pass mycket för mig att jag kan inte mer än att göra mitt bästa för att han ska må bra. Jag kikade på B-vitaminerna i pelletsform men det blev de flytande, de vet jag att han äter med god aptit!
Billigt med Potatis men man får räkna med att ju fler knölar dom äter, ju fler korvar kommer det ur dom : )

Aramis: Märkligt att dessa köttätande bestar väljer rå potatis, hi hi. Tack, det gick bra på träningen, men oj va jag var nervös : o
kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards