Direktlänk till inlägg 22 september 2009

Vaccination mot Svininfluensan

Av Natalja - 22 september 2009 22:35

Nä jag bara skojjade, han fick bara e spruta mot vanlig influensa Flört


Snacka om snabba ryck när man väl får tag på veterinären. Har minst ringt 10 gånger, alltid vid fel tidpunkt eller dag. Så i morse, 3 minuter över 7, ringde jag inge och äääääntligen svarade han!

Du har ringt ett par gånger va? Frågade han när han fick mitt mobilnr, ha ha! Ja ett par gånger svarade jag.


Prick halv 11 parkerade han på stallbacken och hästarna fick de sprutor som de skulle ha. Det blev betydligt billigare i år för mig än förra året. Då var det bara Latin som skulle ha och eftersom Hegestad var på Älgjakt så fick jag ringa Distriktsveterinärerna. Torbjörn kom ut och det tog väl circus 3,5 minut med en räkning på en tusenlapp.

Idag var det 4 hästar som delade på notan och det innebar att jag endast behöver punga ut 325 kr.

Ganska stor skillnad Tungan ute


Förra året fick Latin en reaktion på vaccinet och det meddelade jag Hegestad. Han sa att jag måste vara observant så det inte händer igen, för då kanske Latin är allergisk mot vaccinet. I såna fall får man ett intyg av veterinären att det inte går att vaccinera hästen, men hu... då hade jag ju aldrig vågat åka någonstans med hästen! Tänk om han drar på sig någon djungelhosta och tar med det hem till stallet, eller ännu värre... Blir dö-sjuk!!


Så när jag kom tillbaka till stallet iväll synade jag honom noga.

Hittade ingen svullnad, han skakade inte och han kunde gå. Så medans han gick i hagen och åt, mockade jag ut 2 kärror skit ur hagen.

Sen mockade jag i boxen och hänger in hö o vatten.

Går sen ut för att hämta Latinen... som står med huvudet i backen!! Det går inte att fånga honom då, han springer bara iväg. In och hämtade äpplen som jag kunde locka både han och huvudet uppåt.

Låsningen släppte direkt men han såg väldigt stel ut sen.


Lät honom vila idag efter vaccinationen.


Innan jag åkte hem, visade Malin den nya sadelkammar/toavakt-SPINDELN!

Den är grymt stor!


  


Tyckte inte det syntes så väl HUR stor den verkligen var, så jag höll upp toaborsten....


  


Är den stor eller är den STOR!!!?



Så ikväll har jag äntligen hunnit med att tittat på filmen från Kerstin-träningen!

Datorn har bara hunnit ladda upp en film än... det kommer ett par till.


Här ska jag rida skänkelvikning utan att han springer iväg eller hänger sig i handen.

Sen lägger vi en volt i det svåra högervarvet. Mitt förlamade vänsterben har svårt att rama in och driva på = han flyter ut, tappar takten och bli lite springig. Blir bättre med ett par halvhalter sen fortsätter vi med sidvärtsrörelsena. Jag kämpar med att få mina hjälper att sammarbeta så att Latin förstår vad jag menar, det går väl så där bra Skäms 

Håll till godo!


 
 
Ingen bild

Ann-Sofie

23 september 2009 00:08

Tarragona regerade med av vaccinations sprutan förra året. Så därför är hon just nu inte vaccinerade mot hästinfluensan längre. Då hon regerade så kraftig på den sist.

 
Tove

Tove

23 september 2009 15:56

Vad kul med lite film! Även om det är dressyr ;P

http://www.bloggis.se/LaMiro

 
Ingen bild

Aramis

23 september 2009 20:40

Jag tycker att du och Latin kommer ner till vår anläggning ett par dagar och får lite tips och trix och träning för Jari - han är dunderduktig och du kommer att lära dig mer av honom än man lär sig av de flesta andra tränare på flera år! (Jag lovar!!!) Kram kram :)

 
Maria

Maria

23 september 2009 21:58

Men fy vilken hemsk spindel! Näää jag vill bara titta på söta Latin... Stor kram till er båda!

http://miias-maria.blogspot.se

 
Ingen bild

Natalja

23 september 2009 23:07

Ann-Sofie: Aha så hon reagerade också på det!

Tove: Ja det är inte samma "Action" som i dina filmer men men, så är det att vara feg dressyrtant, ha ha!

Aramis: Ååååååååh, det hade jag mer än gärna gjort. Får bara fundera på hur man löser det praktiska : o
kram kram

Maria: Hi hi, jag lovar... Inga fler spindlar i Bloggen! Kram kram

 
Ingen bild

Aramis

23 september 2009 23:29

Ja men nu måste vi slå våra kloka ihop - du sover hos mig och hästen sover i vårt stall! Saken är löst! Nu hittar vi ett datun :-o Så ska jag prata med Jari :) KRam kram

 
Ingen bild

Natalja

25 september 2009 23:57

JAAAA! Så gör vi! Måste bara hitta en helg som passar alla! kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards