Direktlänk till inlägg 1 oktober 2009

Ponnysparkar funkar inte....

Av Natalja - 1 oktober 2009 21:43

Det kommer att bli en intensiv helg för oss, mig och Latin.

Först tänkte jag att han kanske skulle må bäst av att vila lite till, men eftersom han blir bättre och bättre för varje ridpass så får han gå istället. Att dessutom få den bästa hjälp man kan få på hemma plan är ju bara ett plus!


På lördag rider vi 18:00 för Kerstin Brusewitz

På söndag rider vi 16:15 för Helena Warme-Erlandsson


Kom iväg tidigt till stallet, det hade inte ens hunnit bli mörkt än.

Tog in Latin och borstade av honom. Han har slutat fälla nu så snart är han luddig. Får nog ta och klippa honom snart. Annars får han stå halva nätterna svettig och det är inte nyttigt för honom.


Lindade benen och sadlade. Tog det vanliga tränset, ett kort spö och inga sporrar.

Skrittade fram länge. Red på långa tyglar och la 10-15 meters volter med jämna mellanrum.

B-vitaminerna hade nog runnit ner i vänster knä nu i alla fall, för han gick på riktigt bra.

Han var visserligen stum i halsen och munnen men jag försökte hålla tålamodet i schack och INTE hålla i honom hårt. Får inte bära honom!


Efter skritten red jag länst fyrkanspåret, travade långsidorna genom hörnet, saktade av på kortsidan och la en 10 meters volt i skritt. Sen trav och fortsatte längst långsidan. osv osv

När det funkade kunde jag fortsätta i trav även på volten. Om han var på väg att tappa takten, saktade jag av och tog volten en gång till i skritt.


Galoppen var ganska tung och jag försökte bara få honom mjuk och låta honom bära sig själv. Han kändes stum i framänden och när jag red i höger varv och la volter, lyssnade han inte alls på min ytterskänkel och när den sen blev en innerskänkel... dissade han den också : (

Latins motto idag: En gång handikappad, alltid handikappad.

Mina korta knubbiga ben gjorde så gott de kunde, men mina ponnysparkar hjälpte inte.

Jag tog spöet till hjälp men han blev mest stimmig och jag fick ta tag i bettet istället.

Lite, lite bättre blev han efter varje varv så jag försökte hålla humöret upp och vänta ut honom.

Även om jag inte höll hårt i honom så fick jag ta tag i honom ett par gånger.

Då lyssnar han faktiskt riktigt i minst en halv långsida. Sen är det samma visa igen.


Red ganska länge idag och efter att ha galopperat på en åttvolt med ett enkelt byte i mitten, blev han riktigt fin. Jag passade då på att avslutade med skänkelvikning i skritt.

Jag var inte helt nöjd med honom trots fin avslutning för det kom inte en enda frust från honom.

Däremot gödslade han två gånger plus att han försökte fly från mig ett par gånger. Det tyder på en spänd häst som inte kom till arbete.

Om jag då rannsakar mig själv så var jag knappt varm, var inte mör i benen så JAG har inte ridit tillräckligt aktivt. Visserligen var tanken med detta ridpass, lugn och mjuk, men rida ordentligt måste man ju ändå! 

Tror/hoppas att en vilodag i morgon gör susen Glad 


Sen fick han stå med nackmagneten och BoT värmaren medan jag mockade och gjorde klart resten.

Har beställt en svagare magnet som han ska ha i hagen. Tror verkligen han behöver det och den jag har är inte gjord för utevistelse.


Känner att mitt ben inte uppskattade allt bankande på en brun mage.

Och brun rumpa gillade inte spöet. Det blir "sträck" av minsta lilla pet!

Va enkelt det hade varit om han bara gjort som jag ber honom utan pistolhot!

Tänk om man skulle skaffa sig en arbetsvillig häst... Nä, en långsam stel Pålle har sin charm också.

Dessutom gillar jag att ha något att jobba med.

Tänk om allt hela tiden var helt perfekt.... Va tråkigt det skulle vara!


barbacka galopp  

 
 
ylle

ylle

2 oktober 2009 06:09

Oj vad Du kämpar på, Natalja, men Du verkar alltid göra det med gott humör! Många skulle nog ge upp när det ibland kan kännas så motigt!

Måste fråga Dig samma sak som jag frågat Aramis, känns det inte svårt att rida för FLERA instruktörer så tätt inpå som dagarna efter varandra? Man kan få olika instruktioner som är litet motsägande, eller????

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis

Aramis

2 oktober 2009 10:38

Åhhh ser fram emot spännande träningsrapporter :) All lycka önskar jag er! Det kommer att gå kalas!! Synd att inte Helenaträningen var här i skåne - då hade jag kommit och tittat på er! Hoppas vilan gör susen för honom! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Izza

2 oktober 2009 15:20

Hej!
Varför inte prova att låta Latin stå med BoT före ridning? Jag har upplevt att gamle hästen i stallet hemma svara kanon på det, känns mjukare direkt när man sitter upp.

 
Ingen bild

ylle

2 oktober 2009 15:49

Just det Izza, det är SÅ man ska göra! Det är före ridningen den mjukar upp när det behövs, sen kan man väl ha på den EFTER också? Fick just det tipset av en "van BoT-användare...."

 
Ingen bild

Natalja

4 oktober 2009 23:28

Ylle: Jag är ganska envis och brukar kunna se något positivt i det mesta. Det hjälper mig när något känns motigt : )
Att rida för två instruktörer så nära inpå tycker jag bara är bra! Då har jag den ena färskt i minnet och kan jämföra vad som passar oss bäst.
Vem jag än tränar för så är det fortfarande jag som ryttare som inverkar på hästen. Anser jag att något inte fungerar (jag testar alltid om det inte verkar helt från vettet) så talar jag om det och har hitills alltid gått hem.

Aramis: Tack Snälla för lyckoönskningarna! Kram kram

Izza: Problemet är tiden. Jag hinner helt enkelt inte lägga på honom BoT innan jag rider eftersom jag rider direkt när jag kommer till stallet.
Ska jag träna eller till tävling har han alltid BoT på sig på vägen för att värma upp.
Att han har den på sig efteråt är att hjälpa muskerna att återhämta sig snabbare och den lindrar eventuell träningsvärk.
Tack för tipset i alla fall : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards