Direktlänk till inlägg 1 november 2009

Nu är det hjul igen.... vinterhjul!

Av Natalja - 1 november 2009 21:00

Fredag: After work! God middag på O´learys med hälten av arbetskompisarna! När de andra böjade känna av effekten öl och vin, smet jag hemåt via stallet. Eva hade varit snäll och plockat in Tiinen och gett honom kvällshöet som jag hade packat redan i torsdags. Det gäller att planera för att hinna med allt! Mockade och gjorde iordning kraftfodret.

Klockan var redan mycket så hästarna fick sin kvällsmat och jag körde hemåt.


Lördag: Uppe med tuppen. Frukost och ut med vovvarna, sen vidare till stallet och ge hästarna frukost. Dansös och Ari är på besök för att matte är i solen och har det skönt. Det blev lite stimmigt innan alla var ute. Många gnägg och lite spring. Kvar i stallet var Latin som försökte gräva sig ut. Han misslyckades dock och jag ställde honom istället i gången. Funderade på om jag skulle rida bort till banan nere i "city" och kanske försöka hoppa lite, men vädret var underbart och snart är den färgsprakande hösten över så jag valde istället att rida Åbyrundan förbi Boket.


Sadlade och tog reflexländtäcket för att synas OM det skulle krylla av jägare i skogen. Palhamstången för en extra broms om vi skulle möta vilda grisar. Ledde ut Latin på gårdsplanen och blev väldigt glad av att se honom röra sig så lätt och fint, trots att han kom direkt ut stallet. Nu mår han bra i hela sin kropp!!!

Satt upp och skrittade iväg.

Trots att kockan inte hade hunnit bli nio än så var solen redan högt uppe och strålarna värmde oss på grusvägen.


 


Latin skrittade på och när jag sen kortade upp tyglarna så var han så mjuk och fin att jag tänkte... det här blir en underbar ridtur!! Jag sken ikapp med solen och vi var alla tre på strålande humör. Till vår fasa såg vi att vildsvinen har varit på denna sidan av Torhamnsvägen också!! Nu är de överallt. Lika bra att vänja sig, hoppas att även Latin kan det! Efter en lagomt lång joggingsträcka kom vi in i skogen.

Löven skiftade i alla färger och det var så otroligt vackert!


 


Jag travade fram i en lugn och taktfast trav, ställde lite höger och lite vänster. Latin följde med utan problem.

Satte mig ner och samlade traven lite, han svarade fin fint på det och sen framåt. Vek av till vänster ner mot Boket.
Det är en skog full av Bokar som just nu är alldeles oranga. Marken var täckt av löv, det var knappt jag såg stigen.


 


Ju längre in i skogen vi kom, ju närmare kom vi havet och solen.

Det kändes som man befann sig mitt i en saga när solens strålar letade sig fram mellan träden.


 


Här kan man bara stå still och lyssna på tystnaden. Fast idag var det inte så tyst. Det var ett väldans liv på ett gäng fåglar som höll till i viken. Undra om dom bråkade om vilken väg dom skulle ta mot de varmare länderna?

Jag samlade upp tyglarna och bad Latin fatta höger galopp. Han rullade lätt in i galopp och med lätta hovar dansade han fram på stigen blad löven.


 


Stigen svängde och en halvhalt plus ny galoppskänkel gjorde att han bytte galopp precis så där enkelt som man hoppas att han någon gång får visa på en tävlingsbana! Han följde stigen i vänster galopp och när vi närmade oss slutet på stigen saktade jag av och gjorde halt. Vi spanade ut över havet och Latin suckade djupt! Han tyckte nog att jag började bli lite väl sentimental, ha ha


 


Travade vidare och utan ansträngning kunde jag sitta ner medans Latin klev på med friska kliv. Underlaget var perfekt och löven prasslade så där mysigt av hovarna.


 


En sista titt in i skogen innan vi kom ut mellan åkrarna i Åby!



 


Resten av rundan flöt på lika bra som första halvan. Fick jobba lite med vänster galopp. Rumpan vill fortfarande komma in för mycket där! öppna och sen gick det bättre. Skrittade en liten smal stig genom skogen och när vi sen kom ut på nästa grusväg fick han galoppera på i uppförsbacken. Han tog i och när vi var uppe frustade han så glatt! Galopperade vidare och skrämde upp en hel åker med sjöfåglar av något slag. De kraxade och flög iväg precis över våra huvuden. Coola Latin bara galopperade på framåt! Han är ju för härlig!!

Travade sista biten mot stallet och försökte länga traven lite. Då kom det en massa frutningar och det kändes som om han uppskattade att få sträcka ut lite!


När vi var tillbaka i stallet, borstade jag av honom och släppte ut honom i hagen. Han luktade bara på frukosthöet och sen rullade han sig säkert 10 gånger.

Gjorde klart i boxen och kopplade på släpet. Det är ju snart vinter och dax att sätta på vinterhjulen.

Körde hemåt och backade upp på våran uppfart.

Innan sommarsulorna åkte av testade vi att hänga på sadelskåpet. Till min stora förtvivlan passade det inte alls Rynkar på näsan

Roger har funderat och klurat ut hur problemet kan lösas... så snart kanske jag kan börja använda det!


 
 
tessan

tessan

1 november 2009 22:21

Aldrig funderat på att bli poet Kompis??!

http://roxette

 
Ingen bild

Natalja

1 november 2009 22:55

Hästpoet eller Höstpoet? : )

 
tessan

tessan

2 november 2009 05:10

Känns som det går bra vilket som;)

http://roxette

 
ylle

ylle

2 november 2009 07:54

Oj vilken underbar ridtur ni hade!!! Bilderna visar verkligen en sagoskog, det måste ha varit toppen att rida på alla de där vackra mjuka löven!!! *litet avis*

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

2 november 2009 07:54

Äsch, lika bra att erkänna: *MYCKET AVIS!*

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalja

2 november 2009 22:59

Det ÄR toppen att rida där! Kommer du till Blekinge någon gång så lovar jag att du får följa med på en tur i Bokskogen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards