Direktlänk till inlägg 11 januari 2010

Tur man inte är fiskare när "nätet" inte fungerar ; )

Av Natalja - 11 januari 2010 22:08

Tänk va mycket tid man får över när internet inte fungerar   Vi var utan internet heeeeeela långa söndagen, jag hann visserligen städa jättemycket men kunde ju inte blogga   


Så jag får väl helt enkelt försöka tänka tillbaka vad som hände igår...


Dagen började i ottan. På vägen till stallet fick Silver plöja sig igenom drivor med snö. Nä, det hade inte snöat men det blåste halvt orkan så all snö som låg på åkrarna blåste upp på vägen och där la den sig som drivor.

Det var bara -1 grad men vinden kändes som -30!!

På en åker stod det en Toyotakombi. Tänkte först att det var en fågelskådare eller nått men i så fall hade han tagit en mycket märklig väg ner till åkern   


Fodrade hästarna och började med att släppa ut skogshästarna först. I deras hage var det inte orkan, bara lite friska vindpustar.

I de andra två hagarna gick det knappt att lägga ut hö... det flög liksom iväg.

Latin fick stanna kvar inne och när alla hästarna kommit ut gick jag upp på ridbanan för att fota honom. Tänkte passa på när det var snö OCH sol!


Visst är han fin, Ludde!!


  


  


  


  


  


  


Innan vi båda frös till is gick vi in igen för att göra oss iordning för ett dressyrpass på banan. Jag tänkte rida så där planerat och nogrannt som man egentlign alltid borde rida   


Skippade termobrallorna för att få bättre grepp i sadeln och framför allt komma ner i sadeln. Inget spö men däremot tog jag de långa sporrarna med trissor.


För att lite snabbt sammanfatta ridpasset kan jag börja med att säga TOPPEN!!

Han var riktigt trevlig att rida   

En gång blev han visserligen arg på mig, det var när jag ville att han skulle forma sig runt innerskänkeln i en hörnpassering och genast började han skutta. Jag morrade till på honom för han får inte ta till det för att komma undan.

Han lyssnade på mig och sen gick han ännu bättre!!


Jag var noga med att inte fastna i "vinkelvolten" som jag gärna gör. Nä, istället red jag öppna och skänkelvikning, ökningar och övergångar.

Testade lite byten och använde mig av tipset jag fick av Madde. Han har ju så lätt för att slå mot skänkeln i bytet så istället för att byta med den nya ytterskänkeln, tog jag istället fram den nya innerskänkeln.

Red galoppsluta snett igenom och när jag kom ut på spåret, ställde jag om och bytte i samma skede! Det funkade klockrent 4 gånger, sen tror jag att Mr L blev lite trött!


När jag travade av honom var hela han som en geleråtta! (eum... jag också   )

Mina ben var som spagetti och jag tyckte det var lika bra att skritta av honom istället för att försöka trava när det mest liknade trasdocketango.

Trots att det var kallt och vinden var isande... så var Latin svettig.

Hans päls är ju jättelång och luddig igen så det är ju inte så konstigt men jag vill ju inte klippa honom just nu.... när det är som kallast!!


Han fick stå inne och torka medans jag mockade och packade hö.


Jag la ut höhögen där jag tyckte att det inte blåste fullt lika mycket, men hästarna struntade i den och gick istället till resterna från i lördags.


Kompisar!!


  



Så blev det måndag (läs idag) och det var dax att börja jobba igen. Det är nästan så man behöver inskolas igen när man haft semester, hi hi

Efter jobbet försökte komma iväg tidigt till stallet så att hästarna inte skulle behöva gå ute så länge i blåsten. Vinden hade avtagit en hel del sen gårdagen och  det var betydligt mer humant att vara utomhus idag.

Tog in de fyra djuren som går i "vindhagarna" och hängde in hö till Latin. Har märkt att han helst går in i boxen en stund innan jag rider. Vill väl äta lite, kissa och slappa lite. Å nu när han blir så svettig så är det bara en fördel om han kan stå och torka till när jag mockar efter ridningen.

Tänkte ta en kortare runda idag, funderade och kom på att det var länge sen jag red Grisarundan. Den fick det bli! Vi klädde oss i reflexer och varma kläder. Han var lite på tårna när vi red iväg och hoppade båd hit och dit! När jag efter en stund började trava, lät jag honom gå i ett kort tempo. Han var så energisk så jag tänkte att han kunde få trampa in under sig lite istället för att bara fara iväg som en kanonkula. Sen blev det lite skänkelvikning när han såg något farligt. När han kändes varm i pälsen så började jag rida fram korta ökningar ur den korta traven. Bara ett par steg och sen tillbaka igen. Det funkade jättebra idag!!

Förbi fotbollsplanen och då tog vi galopp. Vänster galopp var hemsk!! Vet inte vilken takt han hade i den eller om det fanns någon muskel i hans kropp som inte var dunderspänd!! Efter ån släppte det lite mer och vi kunde galoppera normalt!

Han blev bara piggare och piggare å en gång fick jag känna på en "tryck-ihop-alla-kotorna-i-ryggen-på-matte" rycket. Det är när sitter ner i galoppen och plötsligt ser hästskrället något och lägger i handbromsen = tvärnit med båda frambenen MEN det är inte tillräckligt farligt för att stanna mer än ett steg och sen iväg igen. Ett lagomt stopp för att fullständigt mosa varenda liten kota i kroppen   

Sista biten innan vi kom tillbaka i stallet hade vägen drivit igen helt med snö. Latin gjorde sitt bästa för att ta sig fram. Snön räckte honom upp till magen och den var så hård att vi nästan stod på näsan!!

När jag klev av hemma upptäckte jag att bootsen blivit helt aviga och ut och in av snöberget, hi hi

Framifrån

  

frambenen bakifrån

  

bakbenen bakifrån

  

Apropå ben... i morgon måste jag nog ringa farbror doktor på Ortopeden. Mitt ben gillar inte riktigt det här halkiga och knöliga underlaget.

Foten är blå igen och yttersidan svullen   

Lika bra att någon som kan det där får ta sig en titt.

När allt var klart och hästarna fått kvällsmat, körde jag hemåt i min lilla bil.

Fick syn på Latins hov-spår från ridturen. Här ser det rakt och fint ut... men längre fram kunde man tro att chaffören var onykter eller var det kanske bara en dålig hjulinställning på fordonet, Kan Hovis rätta till det kanske? Han kommer på onsdag   

  



 
 
Ingen bild

E-K

12 januari 2010 16:54

Jätte fina sol bilder på herren ju! Säg till om du vill ha kort in acton så kommer jag ut och ställer upp! :)

 
Ingen bild

Natalja

12 januari 2010 22:53

E-K: JAAAAA! Vilken bra idé!! Till, till, till, till!!
Fast vi får kanske ta det en helg. Det är så gräsligt mörkt nu för tiden : /

 
Ingen bild

E-K

12 januari 2010 23:28

Jag fick en ny kamera i födelsedags present så jag måste ju prova den med på något snyggt motiv :D
Annars får vi sticka ner till banan, lite lampor är det ju där. Och ingen som vågat göra några spår där heller än! Kan leka lite marodörer då med ju! hehehe......

 
Ingen bild

Natalja

14 januari 2010 23:18

E-K: SJÄLVKLART ska vi göra spår i snön om ingen annan har gjort det, he he!
Kul med en ny kamera!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards