Direktlänk till inlägg 21 januari 2010

In i minsta detalj / Massage

Av Natalja - 21 januari 2010 22:06

Börjar massagen med en "scanning" och drar fingrarna över nacke, hals, manke, rygg och rumpa. Lägger sen BoT ryggvärmaren på rumpan och börjar på höger sida, nacken.

Där stöter jag på ett bekymmer omgående.

Muskeln som böjer och lutar huvudet åt sidan, Rectus Capitits Lateralis, är spänd och Latin visar direkt obehag där.

Det var en "bulle" och en "grop" men han mjuknade snabbt och snart är han "slät" igen.


  


Då fårstår jag varför det har varit svårt att ställa honom till vänster.

Resten av halsen var ok, han är betydligt mjukare över lag sen han fick sin nackmagnet.

Nästa ömma område är främre delen av bringan och ner mellan frambenen. Jag kan inte minnas att han någonsin har varit öm här. Det var så pass att han lyfte det frambenet jag var närmast. Jag gissar att han är överansträngd här pga snön. Han är ju inte känd för att lyfta benen speciellt högt i vanliga fall. Nu har har han inget val   


Manke och runt hela bogbladet är han fin å han tycker det är såååå skönt där!

Byter sida och börjar med nacken närmast öronen. Här sitter det en spänning vid nackbandet (området mellan mina fingrar, se nedan). Jag masserar upp området och kör pressur där.


  


Halsen är aningens stumare på denna sida. Det känns främst framför bogbladet. Manken är fin och sen kommer jag till det området där vissa hästar har en stor muskel som brukar vara "ivägen" för sadeln. Vissa tror att hästen är tjock bara för den har denna "bulle" men det är faktiskt så att många fler hästar BORDE vara mer musklad här! Serratus Thoracis. Om denna muskel hade varit mer framträdande skulle man inte ha problem med att sadeln kasar fram.  

Latin har "vuxit" här och numera stannar sadeln kvar där den ska vara   


  


Han är så mjuk och fin där att man kan ta tag i hela musklen!! Förr var han som en planka där, stenhård!

Hela vänstersidan är mer jämn än höger.

Man ser på bilden nedan hur halsen har biffat till sig!


  


Då var framänden klar. Jag flyttar BoT värmaren och lägger den över hals och manke. Fortsätter att knåda ryggen höger sida. Oj, här är han rätt spänd! Han spänner emot och jag får mjuka upp mycket innan jag kommer ner lite i muskeln.

Området framför höftbenet, virvlen är också aningens ömt.

Jag ställer mig på pallen för att komma upp och få mer kraft.

Armarna blir lätt klena när de måste jobba på höga höjder.

Flyttar pallen och fortsätter på vänster sida.


Men oj vilken ren häst jag har!!!


  


Ha ha! Stövtillverkning är det inget fel på i alla fall!


Om jag följer ryggraden med fingrarna så kommer jag till ett ställe på länden där det är mjukare än övriga rygg. Försöker klura ut vad det kan vara. Har inte kännt det så här tydligt på någon annan häst. Någon som vet eller har en teori?

Det är precis här (nedan)


  


Är det mellan två stora muskelgrupper? Är det precis bakom höftbenets övre del?


Han är inte helt liksidig i ryggen.

Höger sida reagerar han mest precis vid skarven mellan lång och kort päls.


  


medans han på vänstersidan reagerar längre bak...


  


Det är i alla fall inga bekymmer att höja rygg och böja höfter.

Trycker jag här


  


Då blir gumpen lååååång och rak


  


men trycker jag här


  


Då vinklar han in rumpan och ser istället ut så här


  


Efter avslutat massagebehandling krävdes en noggrann rykt! Allt stöv som fanns i den korta pälsen ruggade jag fram   


Han fick vila en stund under BoT värmaren plus sitt varma gröna täcke medans jag mockade. Jag tror nästan han somnade en stund..   


 
 
Emily

Emily

22 januari 2010 10:52

Han tyckte nog att det var riktigt skönt att bli genom knådad. :)

http://emiiily.blogspot.com

 
Aramis

Aramis

22 januari 2010 13:29

Så trevligt att "följa" med på interaktiv massagekurs :) Fiiin ser han ut, som vanligt den snyggingen! Kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

22 januari 2010 18:41

Vilken lyx för Latin att ha en matte som är massör! =)

Kram kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

23 januari 2010 12:23

Emily: Ja då. Han äääälskar massagen!

Aramis: Tack Snälla. Om jag inte skriver mitt i natten så kanske jag dessutom kan komma med lite mer matnyttig fakta ; ) Kram kram

Jessica: Det var för hans skull jag gick utbildningen. Utan massagen hade han förmodligen inte varit så ridbar som han ändå är : ) Kram kram

 
Ingen bild

Sofi

23 januari 2010 15:30

Hejsan
Vart har du lärt dig massagen? Jag skulle så gärna vilja kunna masserar mina hästar.

 
Ingen bild

Natalja

23 januari 2010 18:13

Sofi: Jag dick steg 1 och 2 på Axelssons år 2000
http://www.axelsons.se/default.aspx?mid=206&KG=9&KT=41
Hade mer än gärna gått alla steg för att bli diplomerad hästmassör men har inte haft dom pengarna : (

Introduktionskursen på 3 dagar passar perfekt för "hemmabruk"

 
ylle

ylle

23 januari 2010 18:37

TACK Natalja för den intressanta och detaljerade massagegenomgången!! Mycket nyttigt att läsa! Har gått på några endags "massera-Din-häst"-kurser men det är svårt att komma ihåg allt när det inte blir använt så ofta. Just nu är mina båda pälsbollar svåra att nå inuti all- just det - PÄLS!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

sofi

23 januari 2010 20:15

Tack. såg att de också ha kurser i danmark. Det är lite närmare för mig i Skåne =)

 
Ingen bild

Natalja

24 januari 2010 00:12

Ylle: Ja det är sant. Jag måste också "läsa på" för att inte glömma. Har masserar hela tiden mer eller mindre så känslan finns där men namn på muskler försvinner lätt och även funktioner och vilka muskler som gör vad måste jag plugga på med jämna mellanrum.
Har masserat ett par islänningar, det är inte det lättaste!

Sofi: Så bra!! Hoppas du kommer iväg på en kurs. De är intensiva men mycket lärorika!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards