Direktlänk till inlägg 4 februari 2010

Karlskrona i Vinterskrud

Av Natalja - 4 februari 2010 22:35

Det blir allt svårare att hitta en parkeringsplats i stan nu, speciellt om man är lite sen och har bråttom in till jobbet   


Även om komunen nu har börjat forsla bort snö så är det fortfarande stora hårde snövallar och många parkeringsplatser som inte är skottade över huvudet taget.


Så här ser det ut utanför mitt jobb.


  


Ja, det är en parkeringsplats framför Görans Ford men just nu har en snöhög långtidsparkerat där.


Bredgatan, här stod jag igår   


  


På Kyrkogatan brukar bilarna stå i långa rader. Nu är det bara ett fåtal bilar som lyckats tränga sig fram och parkera i snömassorna.


  


Men det är vackert med snö också, speciellt när solen är framme och himlen är blå. Som på lunchen idag. Här ser vi Stumholmen.


  


Ja, det är vatten man ser, fast det är lika vitt som allting annat.


SOLEN!!!!!

  


Kustbekvakningens parkering (för både bilar och båtar)


  


Aspöfärjan har precis kastat loss och ger sig iväg bland isflaken.

Jag tänker genast Titanic men förhoppningsvis stöter dom inte på några isberg på vägen.


  


Den stora parkeringen nere vid hamnen har blivit en samlingsplats för alla bilar som inte vill chansa och köra fast i någon driva. Här finns det nog inte P-lisor eller så har dom gett upp. Det står bilar överallt åt alla håll och hade dom kunnat så hade dom parkerat PÅ varandra också. Jag såg till o med en tant som fick hjälp av två killar för hon hade hamnat i mitten av 3 rader parkerade bilar.

Tror hellre jag väljer en snödriva då... den kan man åtminstone skotta bort. En Saab är det svårare att flytta på   


  

  

Fler insnöade bilar


  


Dessa två kompisar måste ta ett jätteskutt om dom ska klara den vallen!!


  


På torget har dom försökt skotta undan så mycket som möjligt. Det resulterar i gigantiska snöberg!


  


Någon har humorn i behåll och har gjort en snögubbe framför Karl XI.


  


Jag har förstått varför man har bilar i den här stoleken.


  


Men jag fick en rätt hyfsad p-plats idag så jag behåller lilla Silver ett tag till.

I söndags firade vi 2 år tillsammans, otroligt va tiden går fort!!!


  


Vägarna i stan har blivit "enkelspåriga" Det är besvärligt att mötas och har man otur står det någon på tvären in på en p-plats.... å kommer ingenstans.

Detta är vintern vi alla kommer att minnas (om inte nästa vinter bli värre   )


Tyvärr hann solen gå hem tills jag skulle ut på tur med Latinen. Temperaturen föll drastiskt från -1 när jag körde hem från stan till -8 när jag parkerade utanför stallet.

Malin och Bella hängde med ut och vi började med att skritta fram en bit. Sen kom vi fram till trav och försökte samla traven så mycket som möjligt för att hästarna skulle jobba lite istället för att kuta runt och glo på allt. Vi höll samma tempo, inga problem med någon bakbensaktivitet inte. Tyckte till och med att Latin hade lite gest på frambenen   

Vi tog inte tiden men travade hela vägen fram till Folkets Hus. Skrittade runt parkeringen och travade hemåt.

Jag gissar att vi kanske travade i 10 minuter i sträck dit och 10 minuter hem och oj va fina hästarna var på vägen hem. Så avslappnade och rörde sig fjäderlätt! Latin blev till o med lite trött, det var bra för det är ett tecken på att han jobbat på bra!


Vi var noga att spara en lång avskrittningssträcka, det behövs efter ett "maraton pass" Dom hade rimfrost i skägget när vi kom hem men trots kylan tror jag nog att dom uppskattade att få röra lite på sig på en skottat väg!


Latin fick stå med BoT medans jag mockade. Vet inte hur mycket den hinner ge effekt men bättre 10 minuter än ingenting ting alls. Å jag tycker den varkar vara effektivas när hästen har rört på sig och är varm.


Kvällsfodrade innan jag körde hem och nu verkar Latin ha lärt unghästen i boxen brevid att man ska kissa innan maten (undra vem som lärde Latin det, hi hi) 

 
 
Aramis

Aramis

5 februari 2010 15:23

Härligt följa med på stadsrundvandring i Karlskrona! Väldigt vacker stad måste jag tillstå! Hääärligt att Latin bara blir bättre och bättre och bättre! Jag säger som vår vän Ylle - var ska detta sluta?!?!?! Kramar i massor

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

5 februari 2010 23:30

Aramis: Visst är det en fin stan, med eller utan snö!
Jag vågar knappt tänka på hur trevlig Latin är just nu. Är rädd att det bara är en dröm och att allt snart är borta!
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards