Direktlänk till inlägg 5 februari 2010

Med kandar på snöbanan

Av Natalja - 5 februari 2010 23:09

Trots fredag så blev det ingen vilodag för Tiinen.

Nä, han har redan fått två slödagar denna veckan så idag tog en sväng på banan.

Jag hade tänkt att rida igenom honom ordentligt, en riktig genomkörare liksom.

Tog fram ett rent och fint schabrak och hängde fram kandaret.

Sadlade och gjorde honom klar, hoppade ur termisarna och svingade mig upp.

Red upp på banan och insåg att ingen hade ridit där efter förra snöovädret.

Snön räckte upp till framknäna, där det var som lägst   

Där det var som mest nådde det upp till magen.


Då kan man inte rida igenom hästen, nä man kan inte ens rida en timma!! Jag fick helt enkelt lägga om min planering.

Jag skrittade runt banan för att göra ett spår, fick traska runt ganska många varv innan det var någolunda upptrampat.

Började trava och han lyfte högt på benen. Så mjuk och fin han var i sidorna! Har nog aldrig kännt det så här tydligt innan.


Det blev ett par varv och det kändes inte som om han tyckte det var jobbigt alls. Bytte varv och fortsatte trava. Då märkte jag att han ville springa på lite mer och jag anade att han började bli trött. Det är ju kanon att han ökar farten då istället för som innan... stannar!!

Pausade i skritt ett par varv sen testade vi galopp.

Det tog inte många språng innan han la tungan över bettet. Fick sakta av och låta honom lägga tillbaka tungan. Hum... inte bra. Hur jag ska få bukt på detta. Kan det vara för att jag bytte till min gamla stång och inte hade den tjockare ihåliga stången. Får fundera lite mer på det...


Efter galoppen travade jag bara ett par varv till innan jag skrittade av på vägen. Då var allt plötsligt farligt, ha ha. Va rolig han är min gamle man   



Har tittat lite på årets tävlingar.

Målet är som bekant MSV och det blir att lösa Regional licens direkt.

Nu är det hårdträning som gäller, både för mig och Latin.


Ta en titta på denna underbara häst, Bork Olle!!!

Den ger i alla fall mig inspiration, kan en Nordsvensk travare gå så här bra, då ska väl ett halvblod med en Elit-premierad mamma klara av att gå en MsvB utan att skämma ut sig   



Trevlig Helg Gott Folk




 
 
ylle

ylle

6 februari 2010 10:22

Jobbigt att rida i snö!
Bork-Olle, vilken goding!!!!!!!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

6 februari 2010 10:48

Du har fått en bloggaward hos mig!!!!!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis

Aramis

6 februari 2010 16:23

Jisses vilken gobit den där Bork-Olle! Otroligt läcker! Hundra gånger bättre än många storhästekipage jag ser på tävlingar! Hoppas ni kommer på någon lösning på det där läggatunganöverbettetproblemet... På min tid fanns det en "manick" som man fäste på bettet, en slags tunga som låg bakåt och tryckte ner tungan så att den inte kunde läggas över bettet. Men jag har inte en aning om dess verkan eller om den överhuvudtaget finns längre! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

6 februari 2010 21:44

Ylle: Det är DÖjobbigt att rida i snön, både för häst och ryttare : o
Tack tack för bloggawarden!

Aramis: Kan inte annat än hålla med!!
"På din tid" hi hi, din tid är väl än? Du får det att låta som du är 100 år och inte tävlar längre ; )
Jag vet vad du menar, tror det kallas tungfelsgummi. Har testat ett sånt men Latin lyckades lägga tungan fel i alla fall. Köpte en tungsticka för ett tag sen, men jag har inte testat den. Man får inte tävla med den i alla fall så det är ingen permanent lösning i vilket fall.

Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards