Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

Idag har vi plumsat i snö... alla fem!

Av Natalja - 6 februari 2010 19:41

Lördagar är inte dumma! Det är så skönt att gå upp när man vaknar (även om det är vid halv åtta) och äta frukost i lugn och ro.


Vi började dagen med att packa in oss i bilen och köra till Vinberga. Parkerade Silver utanför Farmors hus och släppte ut doggsen. Dom blev sååå lyckliga!!!

Vi traskade på längst den vita vägen som var skottad en bit men sen fick vi plumsa i snö som på vissa ställen gick över knäna.

Hundarna skuttade och hoppade hit och dit! Det tog på krafterna minsann och vi kunde inte gå så långt in i skogen. Vi skulle ju gärna orka gå tillbaka också   


Innan vi vände kastade vi pinnar och grävde i snön. "Valpen" Lexie blev heltokig och var stundtals helt vit av snö. Xera är lite mer mogen och busade lite mer försiktigt.


Vi tog oss tillbaka utan att svimma av utmattning, men hundarna var nog rätt trötta i benen dom också. Båda gick så lugnt och sakta sista biten mot bilen.


Efter en tur till Lyckeby och fika hos Rogers föräldrar körde jag till stallet.

Det blåstet ganska hårt och det var nog -1 eller -2 grader.

Jag tänkte tar turen till Åby och Boket. För att testa vad Latin egentligen tycker om stången så tog jag den tjocka stången och skippade bridongen. 

Lät nosgrimman vara ganska lös så han lätt kan lägga över tungan om han absolut vill det. Jag ville liksom kolla om han kan känna sig bekväm med det över huvudet taget.


Red iväg och han accepterade stången bra. Började trava och gjorde en mängd övergångar, tempoväxlingar och skolor längst vägen. Han var jätteduktig och det bara sprudlade energi om honom. Jag försökte sitta ner i trav... men det var tokskumpigt så jag höll mig till lättridning.

Red förbi hästgården med islänningarna i Byfallet och vidare in i skogen. Samlade galoppen lite och så ökade jag. Han svarade fint och var sååå lydig.


Kom  till en nerförsbacke och jag saktade av till skritt. I en kurva ligger det ett hus och rätt vad det var så var jag och Latin på väg baklänges in på deras uppfart. Vad hände?!? Jo, det var ett barn i snödrivan!!!   

Barnet hade gjort en häftig grotta och satt där inne alldeles stilla och tyst.
Latin blev fullkomligt livrädd!!

Jag pratde med honom, han stod still, men då rörde sig barnet och vi var ännu en gång på väg in på tomten. Den här gången tänkte inte Latin stanna utan dra gärnet hemåt... genom skogen! Jag tog tag i tyglarna STOPP liksom, å då tyckte han plötsligt att stången var döskarp. Det visade han genom att ställa sig på bakbenen men jag fick i alla fall stopp på galningen.

Jag fick be barnet krypa ut och när pojken till slut sa hej, slappnade Latin av lite och vågade ta ett steg framåt. Med stor tvekan kunde vi äntligen fortsätta vår färd men gissa om han var hispig sen?


Jag försökte skritta (han gick i någon piaffliknande gångart) och andades lugnt för att Latin skulle komma ner på jorden igen. När han började sansa sig kom vi fram till en annan hästgård med 4 nyfikna hästar och ett oroväckande lågt staket. Jag trodde nästan att vi skulle få dom efter oss men som tur var valde dom att stanna kvar i hagen.


Vägen från Åby mot Boket var helt igensnöad. Där hade ingen plogat, inte ens gått! Latin fick plumsa fram med stora kliv. Ja, det var så mycket snö att det på vissa ställen nådde upp till magen   

Tur att jag valde benlindor idag istället för benskydden. Dom hade aldrig suttit kvar i den här snömassan. De höll på att lossna igår på banan och där var det bara hälften så mycket snö. Kardborreband och snö är ingen bra kombination tydligen...


Det tog längre tid än vad jag trodde att ta sig fram här. Latin var duktig och kämpade sig fram. Det gick bara att skritta, hade vi travat eller galopperat här så hade vi garanterat gjort en kullerbytta eller två.

Äntligen kom vi ut på plogad väg igen och Latin svävade fram!!!

Han var så mjuk och pigg att jag nästan gissat att jag satt på någon annans häst.


Skrittade av honom sista bilen och då gick det inte längre så fort...

Lille plutt var trött!!


Tyvärr blev det inga nya Latin-bilder idag... 

jag glömde min telefon hemma   


  



 
 
Ingen bild

Ann-Sofie

6 februari 2010 22:56

Härligt när man kan rida fast det är snö. :) Jag har börjat hjälpa Sofia med Zandro nu, det var riktigt kul att rida igen. Har ju inte ridit sedan i oktober :O Och då red jag en liten d-ponny hingst. Zandro är GIGANTISK jämfört med honom! Jag var allt lite rädd innan jag väl kom upp på Zandro, men han var snäll den gamla gubben. ;)

 
Ingen bild

Natalja

7 februari 2010 21:33

Ååååååh va roligt att rida Zandro!! Ja han blir ju 19 år i år!!
Du måste hälsa Sofia från mig!!

 
Ingen bild

Ann-Sofie

7 februari 2010 22:57

Ja han börjar bli lite gammal nu ;) Sist jag red honom var sommaren 2006, så det var ju ett tag sen. Hade glömt bort att han var så stor. Men han är ju lika stor som han är snäll :)
Japp jag ska hälsa Sofia! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards