Direktlänk till inlägg 7 februari 2010

Jag är ett GENI.....eller?

Av Natalja - 7 februari 2010 21:34

Det blev en lång "häst"-dag idag.

Först utsläpp, sen massage i Lyckeby, hem och äta, tillbaka till stallet, mockning och ridning.


Jag hade så gäääärna tagit ett pass på en ridbana som inte har snö upp till knäna, men hur hittar man en sån!?!? Köra till ridhuset hade jag varken tid eller lust till. Eftersom gårdagens runda bestod av långa sträckor med djupsnö, ville jag inte plumsa idag också.


Under tiden jag packade hö och mockade såg jag många hurtiga motionärer gå grisarundan. Tänkte som så att då är det nog ganska upptramap där det inte är plogat så man lättare tar sig fram.

Bestämde mig därför för att ta den rundan.

Hade fått en idé som jag ville testa.


Idén handlade om kandaret och den där tungan som gärna hamnar fel.

Jag har tidigare haft problem med att han lagt tungan över körstången när han går framför vagnen. På en av temakvällarna fick vi lära oss varför körhuvudlagen sitter fast i sidostyckena.

Jag hade inte använt nosgrimman som tillhör huvudlaget just på grund av tungan så jag var ju tvungen att testa det.


Till min stora lycka funkade det perfekt. Han gillade stången när den var fäst i nosgrimman (vet inte om den kallas nosgrimma eller bara nosrem??!)

Han har faktiskt inte lagt tungan över körstången en enda gång.


Tänkte att det måste ju gå att få dit den på kandaret och skippa den breda snygga vitfodrade nosgrimman   

Efter lite trixelifix fick jag dit den.


Latin såg inte besvärad av den, snarare tvärtom.


  


  


Den är inte alls fodrad med något mjukt och mysigt så jag har satt dit ett nackskydd i neopren.


Vi red iväg tog rundan i flygande fläng. Mötte barn i pulka, tog tillflykten i kanten. Vågade inte chansa på om han höll sig lugn eller om han skulle kasta sig som igår. Det gick bra när det var lite distans till barnet.

Han rörde sig riktigt trevligt och han gick kanon på kandaret.

Red övergångar och tempoväxlingar så när vi närmade oss Folkets Hus var han som en smörklick!!


Förbi en farlig fotbollsplan. Vet inte om det var målen eller snövallarna som var farligast, för något annat kunde jag inte se i alla fall   

Kom till stället där det var så mycket snö sist. Ja visst hade folk tramat upp en stig, men den var så smal och vinglig att vi hade jättesvårt att hålla oss till den.

Testade att gå vid sidan om och där var det mycket bättre.


Vi galopperade med stora kliv i snön och Latin frustade flera gånger.

Travade en bit sen på vägen och stannade för att ta en kik på kandaret.


  


Jo då, det såg bra ut!

Det vita skummet tyder på att han faktiskt accepterar det idag!


Upp igen (vig som ett kylskåp) och de där termisarna gjorde inte saken lättare.

Skrittade ett par steg sen bliv det eld under hovarna. Vet inte om det osade gris i skogen för vi var precis där jag såg hela familjen Svin springa förbi.

Försökta lugna honom men han var väldigt uppjaga. Travade lite igen men det slutade med tvärstopp.... av någon anledning som han inte nämnde för mig.

Så det blev skritt resten av vägen och INGA långa tyglar på det där vilddjuret till häst!!

Nä, så farligt är det inte. Snarare tvärtom!! Nu är han ju rooolig och JÄTTEpigg!!   


Hemma igen.


  


Nosgrimman fungerade ju    (frågan är ju bara om man får tävla på den!?)


Snöiga benlindor!


  


I morgon är det en ny dag, en ny vecka och jag har bestämt mig för att sluta gnälla!! Från o med nu är allt bra och trevligt (å är det inte det... så får man väl helt enkelt göra det trevligt)

Börjar veckan och dagen med utsläpp så jag får ställa klockan tidigt tidigt!!




 
 
Aramis

Aramis

8 februari 2010 23:23

Jag kan bara hålla med - Du ÄR ett geni :) Vilken strålande lösning du kom på! Håller tummarna för att den håller nu och att Herr Latin inte kommer på att lägga bettet över. Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

8 februari 2010 23:36

Aramis: Jag red på samma uppfinning även idag å ingen tunga över på fel sida!!
Men geni är nog lite i överkant, kreativ kanske är ett bättre ord : )
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards