Direktlänk till inlägg 2 april 2010

Långfredag

Av Natalja - 2 april 2010 16:23

Är det någon som kommer ihåg vad jag pysslade med långfredagen förra året?

Jag kommer ihåg det som om det vore igår.

Roger var då som nu på Elmia i Jönköping och tittade på bilar.

Jag hade foten i ett vitt paket och kunde inte göra så mycket alls.

Hade inte träffat Latin på ett par dagar och att få åka till stallet var en enorm lättnad för mig då.

Därför var jag extra glad i morse när jag själv kunde sätta mig i bilen strax efter sju och köra de 7 kilometrarna till stallet. Fodra hästarna och sen släppa ut dom, en efter en. Fåglarna kvittrade och solen tittade fram bakom träden.

Jag minns hur besvärligt det var för mig förra året när jag försökte mocka... det tog ett par veckor innan jag hade kommit på en teknik som fungerade.

Idag kunde jag utan problem mocka och köra ut skottkärran på gödelsstacken.

Jag kunde gå ner i hagen och hämta min bruna kompis och ställa honom i gången. Jag behövde inte be någon om hjälp idag    det behövde jag förra året.

Försökte ta in honom själv en gång, kommer jag ihåg, men jag välte så klart  


Eftersom det är tävling i morgon och han gick så dunderbra igår, hade jag inte riktigt någon bra plan för dagen. Jag hade en fundering på att tömköra och så fick det bli. Jag tog fram däckeln, pisken, ett träns och tömmarna.

Borstade en mycket lerig häst (tur att han hade halstäcket, då var det inte så mycke yta att borsta av)  Han såg lite skeptisk ut när jag spände däckeln och trädde in svansen.

Fäste tömmarna som man fäster en graman bara för att få lite hjälp med formen. Sen gick vi ut.

Latin stegade på med långa kliv i solen. Vilket väder!!   


  


Han var lätt att ställa och böja och svarade snabbt när jag bad honom trava ett par steg. Nu kunde jag studera hur han ser ut bakifrån. Ja, han har fått regäla lårmuskler i alla fall   Rumpan är rund och go och ryggfiléerna rörde sig fint i skritten.


Stannade ett par minuter bara för att njuta av våren.


  


  


  


Vi traskade omkring ute ca 20 minuter sen gick vi upp på ridbanan.

Ville ha honom på en mindre volt i en långsam trav. Där blev vi genast oense. Han ville gå på en större volt i galopp...

Jag fick verkligen vara dundernoga med honom och säga nej 382 gånger för att han skulle trava och inte galoppera. Han ville verkligen inte trava idag.

Därför fick han inte galoppera alls men det gjorde inget, för efter en stund var traven fin fin!!

Roligt att se honom röra sig så bra. Det har ju hänt att han sett både halt och lytt ut på volt i lina. 


Skrittade av honom och gick ner till stallet.

Han hade inte blivit varm så jag borstade bara bort ett par hekto hår sen fick han ett regntäcke utan hals ovanpå det tunnare termotäcket.

Han får väl skita ner sig om han nu måste. Tänkte att han behövde sola halsen lite nu, inte bara gömma den i ett rutigt täcke   


Gjorde klart i stallet och körde hemåt. Tryckte i mig en kaffe och några mackor. Återigen märkte jag hur lätt det var att bära en kaffemugg från köket till soffan. Det gick inte heller förra påsken.


Sen gick jag och flickorna ut för att göra lite trädgårdsarbete. Eller ja... det var mest jag som fick jobba. De där luddiga solade bara   


  


  


Passa på att njuta av våren så länge ni kan!

 
 
ylle

ylle

3 april 2010 10:12

ja Natalja, tänk så mycket vi gör i vardagen som vi lätt bara tar för givet! När man varit skadad som Du så förmår man nog uppskatta allt man sen KAN göra så mycket mer! Glad Påsk på Dig!! Och lycka till i morgon!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

3 april 2010 12:56

Glad Påsk på er med :o) Mysigt för vovvisarna att vara ute i solen och njuta medan matte kämpar i rabatten *fniss*. Lycka till idag - ser fram emot tävlingsrapport! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

5 april 2010 00:00

Glad Påsk mina vänner!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards