Direktlänk till inlägg 18 april 2010

Helgens äventyr

Av Natalja - 18 april 2010 22:13

Latin, den så kallade dressyrhästen har varit allt annat än dressyrhäst den här helgen.


I lördags (burr vilken kall vårdag) tog jag på mig rejält med kläder och gjorde Latinen i ordning för en låååång tur i skogen. Det kändes som det var evigheter sen vi var ute i skogen och rejsade.


Jag red vägen mot Helgarum och den mysiga skogen med hoppestockarna.

Men jag blev lite misstänksam när jag såg de höga timmertravarna vid vägen. Stod skogen verkligen kvar?


  


Nje, dom hade sparat en del men den mysiga stigen med stockarna liknade mest plockepinn och istället för att galoppera fick vi skritta genom kalhygget!


När vi väl lokaliserat vart den gamla stigen hade gått kom vi fram till nästa hygge, det dom skövlade redan förra året. Så det var bara att fortsätta lyfta på benen i långsam skritt.


Äntligen var det slut på detta plockepinn och vi kom in i granskogen. Här får man nästan hemlängtan, det ser precis ut som vilken smålands skog som helst!


  


När man kommer ur denna trollskog kan man ta en riktig långgalopp mellan ett par åkrar, genom en skog, förbi medelhavet och vidare bredvid två andra åkrar följt av ett sista bit genom skogen. Jag har aldrig klockat hur länge man kan galoppera men det är en bra bit och vägen svänger båd hit och dit så vi fick in 5 fina galoppombyten.


Sen kan man pusta en bit på Färskesjövägen innan man kommer in i skogen igen och där är det lövträden som regerar.


  


Det ser ut som höst! Det gröna på träden borde titta fram snart tycker jag!!


När man har passerat en mindre stuga i slutet av "bok"vägen så går det en lååång grusväg lite lätt uppför en bra bit. Där fick Latin galoppera så fort han bara ville och han tog i ända nere från hovskägget!!

Han fick verkligen sträcka ut och det behövde han nog.

Lät honom sen skritta resten av vägen hem. Han kändes loss och fin i hela kroppen.


Tror dock att Mr var lite trött när vi kom hem   


  


Han stod nästan och somnade när jag klädde av honom.

Tog en kik på klockan och såg att vi varit ute i lite mer än 1,5 timma.

Ett bra skogspass med andra ord! 


  


Dressyrhästen goes skogshäst = trött dressyrhäst


Idag, söndag, har dressyrhästen varit körhäst!

Vi vinglade iväg längst E:22an i värsta stormen och över gatustenarna i Rödeby upp mot Silverhallen och Nävragöl.

Lastade ut Tiin och selade på honom.


  


Han är så duktig när jag är iväg själv. Står helt stilla medans jag springer fram och tillbaka med alla remmar och prylar.

I bakgrunden värmer Tilda upp.


  


Vi fick köra Orvars fina vagn idag också. Lisa fick prova maratonvagnen och lilla Tilda tog Arnes lätta träningsvagn.


Jag fick hjälp att spänna för men då råkade skakeln hamna i Latins ömma mage (han är inte öm i just magen men i huden över lag) vilket gjorde att han tog ett jätteskutt ur skaklarna och snurrade runt. Plötsligt stod han med huvudet mot vagnen. Där ser man hur det kan gå trots att man har en lugn och van häst.


Ledde honom ett varv runt vagnen sen spände jag för honom själv, som jag brukar göra, då gick det bättre. Han vill ju inte ha skaklarna i magen!


Vi började med mycket skritt, vilket passade stelbente Latin perfekt. Ville ju inte störa lilla Tilda som inte varit framför vagnen mer än ett par gånger plus att Lisas skäck gick med maratonvagnen för första gången.


När alla hade kommit igång så kunde vi trava och denna gången tränade vi på att köra upp på medellinjen och göra halt vid X för att hälsa på Arne som agerade domare!

Första vändan gick det väldigt vingligt och han tog lååång tid på sig att stanna. Men efter ett par vändor, ja då gick det kanonbra!

Jag körde lite mer försiktigt idag eftersom han har känts lite vingbruten i veckan. Nu måste vi ju komma i form till nästa helgs MSV start!!


Jag placerade Latin i släpet tillsammans med en höpåse och gick in i ridhuset för att assistera E-K och Nelwin. Jag gjorde ingen större nytta denna gången heller utan kunde ägna mest tid åt att fotografera.

Denna gången med min kamera vilket innebär att jag har korten på honom.

Å är man en blond liten hingst får man naturligtvis vara med här   


  


  


   


Är han inte världens duktigaste tvååriga haflingerbäbis så säg!


(om någon undrar varför han har ett ponnyhack och inte ett vanligt bett så fäller han tänder just nu och är väldigt orolig i munnen för tillfället, med hacket fungerar han perfekt)


Om du inte visste det så fäller hästen sina tänder som unghäst och det kan ställa till bekymmer eftersom de då även ska lära sig ha bett i munnen.

Man får vara lite försiktig så man inte skapar obehag för hästen i samband med lösa/ömma tänder och bett. Det kan annars ge hästarna onädiga smärtminnen.


Är du nyfiken på vilka tänder som byts kan du tex läsa det HÄR!









 
 
Ingen bild

E-K

19 april 2010 22:15

Tycker ni ska satsa på MSV i körningen istället. Där hade ni kommit hööögt upp på listan ;)

Och det var mig en söt blondin som fastnade på din kamera minnsan! :D

 
Ingen bild

Natalja

19 april 2010 22:45

E-K: Hum... har du inte sett hur många tunnor vi brukar köra omkull? Så vinner man inga MSV tävlingar, ha ha!

Din blonde är sötast i stan!

 
Ingen bild

E-K

20 april 2010 12:13

Vet du vad...... dom har inga tunnor på en MSV bana så det e lugnt :D

 
Ingen bild

Natalja

20 april 2010 23:08

E-K: Nä, dom har fasta hinder istället!! Om man kör på en sån blir det en KROCK helt enkelt :p

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards