Direktlänk till inlägg 2 juni 2010

Sommaren är här!

Av Natalja - 2 juni 2010 23:07

I tisdags när jag släppte ut hästarna ösregnade det. Klädde på alla regnkläder.

I dag när jag släppte ut hästarna var det 11 grader varmt och SOL!!

Till och med min fryskyckling fick gå naken   

Tror dock inte att han frös idag!!


Det varma vädret höll i sig hela dagen och även en bra bit in på kvällskvisten.

Jag bestämde mig för ett dressyrpass... i skogen!


Det blev dressyrsadel med tillhörande ljusblåa schabrak. Det vanliga tränset med aachengrimma. De nya stövlarna med "blom"sporrarna och gramanen. Lämnade spöet hemma, tycker att han ska lära sig gå ändå.


Skrittade iväg mot Hammarby. När jag kommit en bit på vägen, kortade jag tyglarna och gramanen och la honom ganska låg. Började trava och han var lite framtung och kort i steget. Jag dämpade tempot och var noga med att rida i rätt takt. Han hängde på och efter bara ett par meter tog han ut steget mer och jag fick en lättare känsla i handen.


Han kom igång riktigt snabbt idag. Första galoppen var lite kantig men så var det lite nerförsbacke och ganska stenig grusväg.

Inne i skogen travade vi på i en låg form och ett ganska lågt tempo.

När det blev uppförsbacke fick han gå på lite och han tog i ända nere i från tårna.


Skrittade förbi ett par hus, sen bar det av i galopp igen.

Han gick super i höger galopp men konstigt i vänster. Jag förstår inte vad det är som är skevt eller svagt. Han ramlar in med rumpan till vänster och får en lustig takt i galoppen. Jag får tänka öppna hela tiden, då blir det bättre.


Skrittade genom byn Åby och förbi systrarna Dahls stall. Skulle trava lite men han fick nys om något och frös till is. Vet inte om det var en Bambi eller två, anfallet gick över och vi kunde rida vidare.

Jag satt mig ner och oj, jag kunde sitta, riktigt bra till och med!!


Stannade upp en sekund för att beundra kvällsutsikten.


  


Latin passade på att titta bakåt ifall det där farliga skulle förfölja honom.


  


Såg inte skymten av några monster så vi fortsatte vidare in i skogen. Efter en stund fick jag stanna till igen. Kunde tömma ut en halv familj med flygfän ur ögon, näsa och mun! Sommar i all ära men insekterna kan man vara utan   


Vägen genom Bokskogen gick i en rasande fart, vet inte om han plötsligt fick bråttom till kvällsmaten. Jag fick hejda ångloket genom att rida öppna och skänkelvikning. Det stoppade knappt honom, däremot blev han mjuk som smör och när jag väl travade rakt fram igen hade jag en trav som heter duga!!

Å jag satt på rumpan fortfarande!! Det var jag nästan mest impad av   


När vi passerat islands-häst-gården blev det galopp igen och nu försökte jag samla honom lite. Det fungerade fint och bara för skoj skull testade jag att byta galopp på rakt spår. Å vet ni, det funkade   

Bytet var dessutom från höger (den lätta galoppen) till vänster (den kantiga galoppen) och ändå fungerade det!!

Ökade sen vänster galoppen, fortfarande i "öppna-tänk" och han frustade som en hel älgflock!  Sen var min lilla bruna häst som nykokt spagetti. Han hade svårt att hålla styr på de där sladdriga benen   


Travade bara en liten bit till, sen fick han skritta... ville gärna att han skulle torka till!

Rundan var på cirka milen och det tog nog 1 timma och 4 minuter   


 
 
Ingen bild

Linda

3 juni 2010 10:40

Hej och tack för intressant blogg! Läser att du "ofta" använder graman när du rider. Varför använder du det? Har hört så olika teorier om graman, så jag undrar lite därför... Tack på för hand!

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

3 juni 2010 20:21

Ni verkar ha haft en alltigenom underbar kvällstur i det vackra sommarvädret! 11 grader - huuuuu; det är ju vråååålkallt! Här har vi 18 och jag har precis lagt långkalsongerna, ha ha! Kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

3 juni 2010 23:39

Linda: Hej och tack för snälla ord!
Hum, jag tycker inte själv att jag rider på graman så ofta men visst blir det lite då och då. Jag använder den i första hand för att lättare få in Latins nos. En av hans svagheter är att han blir öppen i formen och just när jag rider ut kan jag ibland ta hjälp av gramanen, då behöver jag inte kämpa så för att få honom i form. Jag rider inte med graman på banan och det är lite som med spöet, har jag den på behöver jag inte använda den så mycket. Jag kan länga den så den inte påverkar honom alls.
Jag är mycket noga med att han verkligen är framme för skänkeln när jag rider med graman, vill inte att han hamnar på bogarna och blir framtung för det sliter enormt på honom. Det är bland annat därför jag inte har den på banan där jag redan har problem med framåtbjudningen.
Hoppas du förstår hur jag tänker : )

Aramis: Japp, det var en hääääärlig kvälls tur.
Ha ha, det var bara 11 grader på morgonen kl 05:45, sen på dagen och frammåt kvällen var det minst det dubbla ; ) kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards