Direktlänk till inlägg 3 juni 2010

YES! Gödselkänsla!

Av Natalja - 3 juni 2010 22:55

Värmen håller i sig och visst är det nästan brottsligt att jobba en hel dag inomhus en dag som denna   


Kunde inte bestämma mig för vad jag skulle hitta på med Latin idag.

Köra? Nje, har lite jag måste justera innan jag vill köra, plust att banan var lite upptagen och på varje grusväg i hela södra sverige är det Traktor-rejs. Antingen kör dom med stora vagnar med gräs, eller bal-maskiner... Å jag vill inte möta någon av dem på en smal grusväg med stenmurar...


Det fick helt enkelt bli sadel och träns istället för sele och vagn.

Har ju inte ridit på banan tidigare i veckan och på lördag är det träning för Helena igen. Lika bra att tjuvträna lite.


Latin var ju superfin igår, hoppades att han skulle kännas åtminstone lite bra idag. Tog de nya stövlarna på mig, blomm-sporrarna och hoppspöet. Vanliga tränset och dressyrsadeln.

Skrittade ut 15-20 minuter innan jag red upp på ridbanan.

Fortsatte att jobba honom i skritt och försökte få honom lite i form.

Latin såg mest ut som en uppblåst balong. Det lilla gräs som har kommit upp i hagen har verkligen fastnat runt midjan (det är precis likadant för hans matte när det handlar om godis)


försökte börja trava men betongklumpen under mig hade helst bara stått stilla. Söte Göte, vilken Åsna!!! Tapper som jag är för det mesta försökte jag med alla konstens regler att få ordning på honom men jag tror det hade varit lättare att få in en kamel i ett nålsöga   

Galopp då... det brukar ju vara lösningen på allt. Jo visst fattade han galopp men det fanns ingen kroppsdel på den bruna hästen som böjde sig över huvudet taget. Benen var spikraka, halsen var stenhård och tunnan till kropp gick inte att påverka alls.... Jag kunde inte skänkla, det lilla korta spöet dissade han som om det vore en fjäder. Jag kände mig som den där lilla ryttaren på ridskolan som fått en lite större slöare ponny och hur den än försöker få fart på ponnyn så lyckas det inte. Men när en större och äldre elev sätter sig på ponnyn, går den som en klocka... Ni förstår känslan va!

Nu hade jag ingen annan äldre elev att ta till och mitt tålamod var slut för länge sen. Arg som ett uppretat bi red jag ner i stallet, fick draaaa in kräket i stallet och satte fast honom i stallgången. In i sadelkammaren och bytte stövlarna och sporrarna, lämnade det lilla korta spöet och tog med ett längre i bara farten.

Ut med Latin igen, drog igen nosgrimman och höjde bettet. Nu så!! Försök maska nu om du kan   


Naturligt vis gav han sig inte utan strid... Det blev lite skutt och hopp men han kände nog att ett litet hopp till och han hamnar på Blocket i morgon.

Ja men då kunde han väl helt plötsligt trava på om ens lite vingligt och på tvären.

Nu fungerade mina hjälper igen och jag kunde känna vinden i ansiktet igen.

Inte konstigt att jag inte kan rida på tävling utan spö när jag inte ens kan rida hemma med ett kort hoppspö. Å det löjligaste är ju att jag inte ens behöver använda det, det räcker med att ha det i handen....


lika röd som en tomat kunde jag fortsätta ritten utan större bekymmer, ja... jag fick ju passa den late så han inte gick och slappade till, Det fick bli många övergångar, skolor och tempoväxlingar.


Testade för skoj skull en diagonal sluta i galopp med ett byte vid spåret. Det gick och det var rena byten   

Fortsatte en 5-6 gånger och han var lika fin varje gång och i VARJE varv!! Annart har han ju svårare för att byta från höger till vänster.

När galoppen kändes super så lämnade jag banan för att ta en tur i skogen.

Travade på framåt och han var såååå fin nu.

Galopperde över en äng vid "masten" och kom sen ut på Fyllevägen. Där fortsatte jag trava och plötsligt, efter en halvhalt, kom gödselkänslan!!

Ja det är sant, jag vände mig om och han lämnade ingen hög efter sig utan det var ryggen som kom upp!!   

Kunde inte rida honom så hela vägen hem men vi fick båda smaka på lite "riktigt" arbete. Nu gäller det bara att få till det JÄMT!!


Skrittade hemåt och hade fortfarande en irriterande känsla i magen. Det är ju så tråkigt att behöva jaga igång honom för att kunna röra sig. Tänk att byta honom mot något med mer energi i...


För den lilla energin jag jagade fram, den tog slut i samma sekund som jag satt av. Undra om Latin har gått på semestern nu? Det känns nästan så....



Trött, varm och svettig (gäller även mig)


     


Han blev till o med skummig i huvudet!


  


Annars var det nog bara huvudet som inte var plaskeblött.


  


Blev så illa tvungen att svampa av den svettiga valacken och sen skjuss in i ugnen. Nej jag menar boxen   


Pust, jag vet inte vem av oss som var tröttast, jag var i alla fall argast.

Undra vem som ridit in honom... den måste ha missat lektionen i framåtbjudning.


Tack vare den där "gödselkänslan" låter jag bli Blocket i morgon...


men vänta lite nu... det är ju jag som ridit in Latin och tränat honom sen ugnhäst. Jag kan bara skälla på mig själv   

 
 
Pernilla

Pernilla

4 juni 2010 09:04

Hehe ... ja inte lätt att skylla på någon annan då inte ;)
Men du - du kan få köpa min - han har energi och motor så det räcker för en hel ridskola *hihi* ;)
Ha en fin dag!

http://hastliv.blogspot.com

 
Therre

Therre

4 juni 2010 13:08

Det känns som om alla hästar är på bråk-humör just nu. Tur att du inte gav upp utan istället gav dig fan på att det skulle gå :P
Tycker det känns så roligt att du har haft honom så länge(!), måste vara roligt att veta att du är den som lärt honom allt han kan :)
Kram kram

http://therre.bloggagratis.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

4 juni 2010 17:05

Hmm... Trist att han saknar framåtbjudning. Ett sprengerbett kanske kan göra susen :o) Och så måste jag ge dig cred för dina fantastiskt alltid lika trevliga och roliga inlägg :o) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ylle

Ylle

5 juni 2010 09:40

Aja baja Natalja att kalla sin älskling för "kräket" - det kan slå tillbaka... jag misstänker att Latin längtar efter en karriär som körhäst... och försöker tala om det för Dig?

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ewa

Ewa

6 juni 2010 00:11

Ibland funkar det inte så är det bara... bara att vara på't igen! :-)

http://saraconnemara.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards