Direktlänk till inlägg 16 juli 2010

Redan bättre?

Av Natalja - 16 juli 2010 23:06

Nä, så väl är det nog inte. Anledningen till att Latin klev ut boxen i morse utan problem och smidig som en katt gick bort till sjukhagen var nog att han fortaranse har lite bedövning kvar i benen.

Han har varit lite orolig i boxen i natt men det ser ut som han har varit lugn i hagen. Bandagen sitter kvar bra med min förstärkning (silvertejp är bra till mycket)

När jag tog in honom ikväll så fick han en dos Metacam. Veterinären sa att det skulle vara gott, tror inte hon smakat på det, för Latin tyckte det smakade pecka!

Han ville inte alls bli lämnad i boxen när jag tänkte köra hemåt och då var klockan ändå 22:30...


I morgon har de hotat med både regn och åskoväder. Då får Latin inte gå ut, bandagen får inte bli blöta. Hur ska jag då roa honom inne?? Läsa en bok kanske.


Det är svårt att inte börja grubbla nu när man har fått ett svar på vad det var som orsakade hältan.

När började han få ont?

Skulle jag ha kollat upp honom för länge sen?

Har jag gjort saken värre med min ridning?

Osv osv...

Jag tror själv att om han haft så här ont tidigare så skulle han blivit halt så. Han har ju varit stel och knackig men aldrig halt som nu.

Det är 4 år sen han var på Stenestad.

Då misstänkte de inte halskotpelaren eller frambenen utan bakknä och has.


Får väl försöka tänka att det som har hänt går inte att göra ogjort utan jag får focusera framåt. Jag märkte att man inte ska googla på "förändringar halskotpelaren" eller "pålagringar halskotpelaren" för då blir man inte gladare.

Även om han klarar sig denna omgång och blir ridbar igen, så kommer ju problem att komma tillbaka, kanske om en månad eller om 2 år... Ingen vet.


Tänk positivt, tänk positivt, tänk positivt... nje, det hjälpte inte, svårt att tänka positivt just nu   


 
 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

17 juli 2010 10:22

Vännen :o( Usch, jag känner verkligen med dig och blir så ledsen av att läsa :~( Jag sänder massor av positiva tankar (är expert på det) till både dig och fina Latin! Ta nu inte ut något i förskott, ta varje dag som den kommer (vet - det är supersvårt). HOPPAS HOPPAS att han redan har mindre ont (med tanke på att han rörde sig så fint igår). Många kramar!!!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Therre

Therre

17 juli 2010 16:25

Du ska verkligen inte grubbla på om du borde sökt upp vetrinär tidigare! Du har gjort allt precis rätt! Du är sån himla noga ägare med precis allt, minsta lilla stelhet, minsta lilla ojämnhet har fått dig att fundera på vad som är fel. Det är det verkligen inte alla som gör, och som du säger hade han gått med det här länge hade du upptäckt det för länge länge sedan. Så inte grubbla mer utan se framåt och se det positivt det finns fortfarande hopp eller hur :)
Ett tips på att underhålla honom i boxen är att köpa en "hundboll" som man kan lägga godis i, det hjälper ju en stund. Jag brukar lägga i krafft eller så kan man lägga i morotsbitar eller varför inte Krafft Morot :)
Många kramar till dig!

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

18 juli 2010 23:19

Aramis: Tur jag har dig!! Tack för all tröst och förståelse!! Jag hoppas och hoppas så det gör ont att han ska bli ok igen. Kram kram

Therre: Oh, så kloka ord!! Ska försöka låta bli att grubbla, det gör mig bara gråhårig. Förhoppningsvis behöver han inte stå inne mer, men det där med hundboll lät som en bra idé. Har en hemma som mina vovvar tycker är urtråkig.
Kram kram

 
Kristin

Kristin

24 juli 2010 21:06

Hejsan
Du ska absolut inte anklaga dig själv och tänka att om du gjort så eller så.. Efter vad jag läst i din blogg så har Latin det himla bra hos dig och du är en TOPPENBRA hästägare! Tro inget annat. Om det inte varit för dig så hade väl Latin fått somna in då han blev sjuk i erlichias. Du är den typ av hästägare som älskar sin hästvän och har låtit dagsformen bestämma. Du älskar Latin och han har dig att tacka för alla fina år ni fått tillsammans. Han har haft det toppen hos dig! Glöm inte det.
*kram*

http://minhast.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

25 juli 2010 23:16

Kerstin: Tack snälla du. Jag blir ju rörd av att läsa det du skrivit! Det är svårt att låta bli att grubbla, även om man alltid vill sin häst väl så gör man fel ibland, det gör vi alla.
Jag hoppas verkligen att Latin har haft en härligt hästliv och att han får fortsätta det ett tag till! Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards