Direktlänk till inlägg 8 augusti 2010

Vart tog sommaren vägen?

Av Natalja - 8 augusti 2010 09:47

Nu när jag äntligen har semster, ja då verkar det ha blivit höst!!?!?

Nåväl, jag påverkas inte speciellt av vädret. Det får regna eller blåsa, jag är i alla fall ledig!


Sen skiner jag som en sol själv efter det positiva besöket hos veterinären   

Tänk va konstigt det kan vara. Förra veckan kände jag mig lika munter som en elefantbajs, idag är jag dunderglad trots regn och rusk.


Det blev ganska många timmar i stalllet igår. Jag och Malin tog tag i skurhinken och gjorde stallgången fin med tillhörande fönster och hyllor för rykthinkarna.

Det blev jättebra!! Nåde den häst som skitar ner på väggarna med bajs eller en smutsig rumpa    Vi har även bannlyst alla spindlar som så ivrigt bygger nät precis överallt.


Sen mockade jag lite i hagen och pratade med Latin. Han vill inte gå i sin lilla hage mer och hade till o med försökt att ta av bandagen. Bara en dag kvar lille pojk, sen får du gå i stor hage igen.


Åkte hem efter allt städande och rensade lite ogräs, sen körde jag tillbaka igen.

Bellas matte var på 30 års kalas så jag fick äran att motionera henne   

Hela jag skrek JAAAAAAaaaaa över att för få rida!!!


Hämtade in BellaBus framåt kvällskvisten och innan jag gjorde henne klar för en tur, kapade jag av hennes enorma hårsvall. Hon har en riktig ponnyman som växer som ogräs. Jag har utvecklat en speciell teknik som gör att man kapar dessa manar snabbt och enkelt ( man lär sig mycket av att äga en fjordingkorsning i 7 år ) Om matte själv ska göra något åt saken... ja då tar det en vecka... minst, hi hi!!


Bella var lite orolig och stimmig när jag sadlade. Hon tyckte nog att det var konstigt att jag skulle rida. Jag gick ut och ledde henne ett par varv innan jag spände sadelgjorden. Hon skuttade iväg och jag tänkte, hur ska jag ta mig upp på denna här??

Vi gick ett par varv till och sen såg hon lugnare ut. Det kändes kanske inge vidare när jag klämde in den runda gräsmagen i sadelgjoren.


Måste erkänna att jag känner mig inte helt bekväm än att rida andra hästar sen jag ramlade av förra året och bröt benet. Bella har jag ridit förr och jag vet att hon inte kastar av folk med flit. Däremot är hon känslig och kvick. Jag som är storlek större sitter säkert annorlunda mot lilla Matte och bara det känns nog konstigt för Bella.


Men det gick bra, jag satt kvar. Vågade visserligen inte att galoppera, kanske nästa gång (fyyyyy, jag känner mig som en feeegis)


Tack lilla Bella för ridturen!


  


Tror inte att Latin hann att bli avis, han fick nämligen gå i den stora hagen medans jag red, så jag tror inte att han la märke till vad som hände på ridbanan.


När Bella var nattad och klar hämtade jag in Latinen och gav honom dagens dos av Metacam. Veterinären sa även denna gången att det skulle vara gått. Det tycker verkligen inte Latin men jag fick i allt utan att få det i ansiktet.


Inte nog med detta, idag kommer jag att rida ett annat fuxsto, nämlingen Calypsen.

Det är ju kanon-bra att jag får hålla igång ridningen lite.

De tittar så konstigt på mig när jag springer ridvägarana på banan och repeterar LA:4 programmet   




 
 
Therre

Therre

8 augusti 2010 10:54

Det är ju perfekt att få rida lite andra hästar under tiden som ens egen är skadad :)
Kan lova dig att du kommer förbättra ditt självförtroende genom att rida andra hästar och se att det går bra, been there done that så att säga :)
Kram

http://therre.bloggagratis.se

 
Caroline

Caroline

8 augusti 2010 14:25

Lite ledighet behöver och förtjänar du! Visst är det roligt att hästarna kan bli ängsliga när deras ryttare inte själva rider? Min syster Anna skulle rida Pepsika en dag när jag jobbade nyligen och Pepsika var alldeles ifrå sig! Jättenervös och vägrade lugna ner sig. Sket som en galning gjorde hon också tills lilla jag kom.. då lugnade hon sig och allt var frid och fröjd! Hihi =)) Krama Tinis från oss!

http://superselma.bloggsida.se

 
Aramis

Aramis

8 augusti 2010 21:51

UUUUUnderbart med semester :o) Kan ju inte bli bättre! Dessutom kunde den knappast börja bättre! Hoppas du får en riktigt härlig ledighet! Kram kram till er båda

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ylle

Ylle

9 augusti 2010 07:22

Jag glädjs med Dig åt det positiva beskedet! Ha nu trevligt på Din semster, kul att prova att rida andra hästar, men framförallt, ta hand om Dig!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards