Direktlänk till inlägg 7 oktober 2010

Bollen rullar

Av Natalja - 7 oktober 2010 22:01

 Nu är det inte längre någon idé att skynda till stallet för att hinna innan mörkrets inbrott.... det är mörkt hur man än försöker.

Så det fick bli premiärtur med pannlampan ikväll   


  


Ordningsam som jag är hade jag gömt undan lampan i våras, det resulterade i att jag fick vända ut och in på skåpet för att hitta den ikväll....

Jag och Latinen fick sällskap av BellaBus och matte. Vi tog den lite längre rundan för att få "bollen" i rullning.

Shhhhhhhhhhyyyy, inte så högt, men Latin är dunderFET! Jag får knappt på sadeln, ha ha

Ja, snart kommer han inte in genom dörren!! Men vad ska jag göra?? Kan ju inte svälta en sjukskriven häst, speciellt inte nu när han för en gång skull har bra aptit. Tror det mest är luft och kanske några liter vätska, inte så mycket fetma.

MÅSTE hinna fota honom i helgen när det är ljust så ni får se den runda formen, ha ha!!


Skrittrundan tog nog ca 40 minuter och Latin klev på riktigt bra! Bella gick troget vid hans sida och höll sig lugn hela rundan. Ja, jag tror till o med att Latin var mer på tårna än hon.

Han fick gå på långa tyglar hela tiden och nåde om jag försökte korta dom, då ryckte han snabbt tillbaka tyglarna igen. Han har åsikter min lilla Runda!


När vi landade hemma igen åkte sadeln av och jag såg då att han var svett under den. Oj oj oj. Min fd tävlingshäst som i större delen av sitt liv haft en dunderkondis blir svett av en skrittrunda...!!! Men å andra sidan var det runt 12 grader varmt och han är luddig som en angorakanin!


Hämtade "viktbandet" i skåpet för att se hur mycket Bollen vägde.


  


När han är i toppkondis väger han runt 530 kg enligt bandet (han är ju inte så hög) men idag.... kan någon gissa vad bandet visade??
Jo 600 kg!!!! Inte konstigt att han ser rund ut med 70 kg trivselvikt.

Bella fick också "ställa sig på vågen" och hon var väl ca 100 kg lättare   


Även om det säkerligen inte är toppenbra för Latinens ben att ha en massa övervikt att bära på så gör jag inte någon stor affär av det. Snart är gräset slut och då kommer magen minska automatiskt. Sen brukar han tappa en hel del under vintern, så då är det bara bra han har lite att ta av...   

Annars får vi, jag och Latin, kära en kur Chili Burn!


  


 
 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

7 oktober 2010 23:42

Hellre tjock och glad än smal och ledsen :) Ni verkar ha det riktigt härligt och det tycker jag att ni ska njuta av! Pussa söta Latin från min brune tjockis :) Kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Birgitta

8 oktober 2010 12:14

När min häst visade runt 530 kg på måttbandet vägde han ca 610 kg på vågen på ATG-kliniken i Kalmar. Undrar om vi har samma sorts måttband? ;-)

 
Therre

Therre

8 oktober 2010 15:56

Klart man får ha trivselvikt när man är sjukskriven!
Hoppas det går bra på tävlingen i helgen :)
Kram kram

http://therre.bloggagratis.se

 
Nina

Nina

9 oktober 2010 01:49

Tänk oxå på att hästarna lägger på sig lite extra nu inför vintern med. Tralli här hemma gick från smäcker till en svart gris på tre dagar ;)
Så Latin är inte ensam kan du trösta honom med :)

Kram

http://www.justonepicture.blogg.se

 
Ingen bild

Elin

12 oktober 2010 19:03

Äh lilla latins mage är ju ingenting jämfört med stora tjocka nettans!;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards