Direktlänk till inlägg 18 april 2012

Mat igen

Av Natalja - 18 april 2012 22:11

Nu är hästarna som vanligt igen! De busar och rör sig i hela hagen.

Söndag - tisdag har de mest hängt på logen eller stått/sovit i höet.

Efter lunch gick vi ut hela högen.

Theo somade i vagnen och hundarna fick vakta uppfarten.


 


Xera la sig för att sola istället för att vakta, nå väl. Det fanns inte så mycket att vakta huset från ändå.

Jag började med att lägga betfor och kraftfoder i blöt.

Sen packade jag lunchhö och serverade pojkarna detta.

De var i andra änden av hagen men kom så fort de fick syn på de blå IKEApåsarna.

Medans de åt packade jag kvällsmat och frukost.

Sen hann jag med att ringa hovslagaren (som kommer nästa vecka), skura och fylla på vatten i baljorna plus att jag mockade ut två kärror med pissig halm + 5 skithögar.

Satte för en eltråd så att jag fick arbete i fred på logen.

Innan jag tog in hästarna för fodring, skruvade jag upp två nya bindringar i dörröppningen.

Eftersom jag inte har någon stallgång eller någon annanstans att binda upp hästarna på tänkte jag att detta skulle kunna funka.


Hämtade hinkarna med den blöta sörjan.

Tänkte att det skulle vara skonsammare för magarna om det var lite blötare.


 


Utanför logen stod det två sugna hästar.

Latin viftar som vanligt med något av sina framben, det gör han alltid när han tigger  


   


Det har han ju dessutom lärt Walle....

Men han är charmig i alla fall  


   


 

Jag öppnade och de rusade nästan in och ställde sig på sina platser.

Latin slafsade i sig sin gröt men Walle tyckte det var en konstig mat. Betforn smakade apa och kraftfodret liknade mest välling. Lite fick han i sig, resten lämnade han.

Jag borstade alla tre och kollade alla 12 hovar.


Innan jag släppte lös fångarna, flyttade jag den yngsta från sin plats till dörröppningen.

Han såg ganska skeptisk ut från början.


 


Men jag pratade gulligt med honom och kliade honom så snart kände han sig bekväm även där.


 


Så bra!! Nu har jag en yta där jag kan binda upp hästarna utan ett lutande golv och en massa halm.

Gråben är kanske ett bättre namn än Walle   


 


Latin stod kvar i sin hörna och letade överblivna matrester.

Dock hittade han inte så mycket denna gången eftersom det var en blöt massa han åt istället för pellets som burkar hamnda lite överallt.


   


Sen fick alla komma lösa igen!

Tittut!!


 


Utanför väntade den vita kaninen! Den är så social och orädd så snart snubblar man väl på den.


   


Latin traskade ut. Han är fin när han är nyborstad. Att han dessutom snart har fällt av sig vinterpälser bidrar också till ett mer vårdat intryck.


 



Han gick bort till Walle och höet med ganska bestämda steg.... å så la han sig!!!   


 



Så var han inte längre så ren och fin!
Kaninen däremot var fortfarande lika vit  


     


Efter en stund kom även Jojje ut. Han har "dammsugit" hela logen i fall Latin och Walle hade tappat någon mat.


 


Inte konstigt att han har en liten kalaskula!

Egentligen är det konstigt att han inte har hen ENORM kalaskula   

 
 
Ingen bild

Ann Dalve

19 april 2012 10:35

Hej Natalja! Hoppas du aldrig slutar med din blogg, den är så himla ROLIG att läsa! Jag läser varje dag!! Var nånstans var det dressyrprogramridning? Måste ha missat det ...
ha de gott
/Ann

 
Ingen bild

Natalja

19 april 2012 21:35

Ann: Hej Ann! För din skull ska jag blogga tills jag blir 100 år : ) Va roligt att du tycker om den, det gör mig SÅ glad!!
Programridningen var på banan i Jämjö.
Ha det bäst o hoppas vi ses snart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards