Direktlänk till inlägg 19 maj 2012

Komlicerad komplikation

Av Natalja - 19 maj 2012 11:25

Ja vilken födelsedag han fick, lilla Walle.

Kvällen firades tillsammans med Veterinären och i present fick han en penicilinkur.




Hästarna fick gå i gräshagen nästan hela långa dagen. Klockan närmade sig 17 och jag gick ut för att flytta in dom i vinterhagen igen. Började med Jojje och när jag kommer tillbaka för att ta de andra ser jag att Walle är ännu mer svullen och vill inte alls gå. Fram med termometern och den visar 39,3 grader.

Inte bra.... Tar de båda stora i varsin lina och går ner mot skogen, samtidigt ringer jag veterinären och får tag i den som har jouren. Hon rekomenderade rörelse tills hon kom, gärna longering.

Så vi vände hemåt, släppte ut hästarna (utom Jojje) i hagen igen och hämtade min körpisk.

Första varven fick Latin hänga med runt för att visa hur man gjorde.

Sen fick han prova själv (film kommer senare) och för att vara första gången så gick det riktigt bra.


Vi hann väl motionera 20 minuter, äta mat och vänta lite till innan veterinären dök upp.

Jag satte fast alla tre på sina platser på logen och Walle undersöktes. Huu, det var lite läskigt men han höll sina långa ben på marken. Sen fick han en metacamspruta och en penicilinspruta. Nu ska jag bara fortsätta och ge honom 7 sprutor till   Även om jag har sprutat många hästar så tycker jag inte om det.

Ska även köra till Apoteket för att hämta ut Metacam att ge honom i munnen. Det är ju inte heller någon rolig behandlig plus att vi får fortsätta longeringsarbetet.


     


Det blir mycket på en gång för den nyblivne 1 åringen.

Jag som verkligen INTE ville ha något trassel efter kastreringen men men, nu är det så och det går ju att lösa. Hoppas Walle tar all hantering positivt och inte blir spruträdd eller omöjlig att logera i framtiden.

Spelar jag bara mina kort rätt och inte är allt för klumpig så hoppas jag att det ska gå bra   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards