Direktlänk till inlägg 15 juni 2012

Om att börja om..... IGEN!

Av Natalja - 15 juni 2012 21:57

I morgon ska jag tävla.

Jag är inte nervös... det tycker jag är lite konstigt   

Brukar vara dö-nervös!

Fast egentligen borde jag ju inte vara det för jag har ju tävlat ca 10000000 gånger innan.


Ja det började för ca 20 år sen på min första häst Max.

Vår första tävling var en regional hopptävling och vi hoppade 100 cm och 110 cm.

Modigt att debutera en meter, det hade jag aaaaaldrig gjort i dagsläget!!

Sen blev det en hel del hopptävlingar och dressyrtävlingar och även fälttävlan.

År 1996 köpta jag Latin. Han var ett år då och han skulle bli min nya hopphäst.

Vår karriär tog ett abrupt slut och sen dess har jag försökt mig på dressyr.

Ja, jag säger försökt för jag kan inte på något vis säga att jag har lyckats.

Men jag kan nästan säga att jag är expert på att komma sist! Jag vet alltså hur man INTE ska rida  

Ändå kan jag inte låta bli!!

Jag vill varken skylla på mig eller Latin, vi har helt enkelt inte räckt hela vägen fram men vi har haft det väldigt spännande och roligt på vägen. Den enda gången som vi faktiskt lyckades var på vår första körtävling. Då tog vi hem vinsten och lyckan var fullständig.


Men där tog lyckan slut. Inte långt efter det blev Latin dålig och nu blir det inga fler tävlingar för honom.

Då är det tur för mig att jag får låna fina Bella så jag kan göra av med lite tävlings-abstinens.


Istället för att träna inför en tävling så har jag och Latin en annan utmaning framför oss.

Eftersom han inte får överanstränga sina framben men ändå måste röra på sig så inte nacken blir sämre (ingen lätt kombo) så har jag letat efter ett ridsätt som skonsamt håller igång honom. MEN det är 100 gånger lättare att skola om honom än mig!!! Jag vill gärna ramla in i gamla hjulspår och dra lite i tyglarna, sparka lite med benen och framför allt SMACKA!! Jag är en smack-missbrukare. Ja det har gått så långt ibland att Latin till o med blivit imun mot smackningar.

Latin är ingen lättriden häst. Han är ganska långsam, stel och tung i kroppen.

Han arbetar dessutom inte frivilligt och som om inte det vore nog. Han är även väldigt obekväm i traven.

Nu när jag nyligen har varit på en 2 dagars kurs i Centrerad ridning så tänker jag verkligen försöka mig på detta.

För att jag ska lyckas måste jag ta bort allt det gamla och det är som sagt inte det lättaste.

Sadeln fick jag skippa för att han har blivit för tjock.

Tränset borde jag skippa för jag är där och pillar för mycket.

Testade att rida med en enkel repgrimma igår men fuskade och höll balansen i tyglarna lite för mycket.

Nästa gång ska jag prova med en halsring.


Roger filmade oss lite kort igår. Jag vill se hur det ser ut nu och om vi så småningom gör några framsteg.

Det jag fokuserar på nu (och jag är enormt fokuserad  ) är för det första takten.

Oj va vi har jobbat med takten genom tiderna. Och nu när jag inte bär upp honom där fram i tyglarna så syns alla små taktfel JÄTTEtydligt.

Det andra är övergångar och till sist svängarna.

På filmen syns det tydligt när jag tappar takten men det syns också att vi kommit en bra bit på övergångarna redan nu. Speciellt från trav till skritt och även skritt till halt.

Notera även att mina händer lever ett eget liv..... än så länge!

Jag fuskar lite och håller mig i en manen. Han är ju rund som en tunna och jag vill inte drutta i backen. Då går jag ju bara sönder, ha ha!



Japp, så ser man ut när man helt plötsligt är nybörjare igen.


Men i morgon hoppar jag i mina vita ridbyxor (om jag kommer i dom..... har inte testa dom än  )

och hoppas att jag så småningom kommer att kunna kombinera tävlingsridningen med Centrerad Ridning!!


Förresten!!
Nästa kurs för Sara Sjöberg planeras helgen den 30 juni/1 juli.

Är det någon som är intresserad av att vara med så hojta till OMGÅENDE för vi har just nu plats ledig!!

 
    

 
 
sabina

sabina

15 juni 2012 22:10

Lycka till !! :)

Har faktiskt själv samma problem har tävlat mycket i hoppning med min förra foderhäst och det spelade ingen roll hur många gånger man tävlade man blev alltid lika nervös varje gång man skulle in på banan :)

http://www.goldenmade.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

16 juni 2012 00:22

Haha - jag är också en smack-missbrukare =) Ibland tror jag att jag smackar bara för att hålla takten... En riktig olat som är svår att jobba bort.

Stort lycka till på tävlingen!! Be någon fota/filma så vi får se hur det går =)

http://zirrit.blogg.se

 
Erika

Erika

16 juni 2012 10:28

hejhej. Det här kanske är ganska störig kommentar, jag brukar få samma kommentar i min blogg hela tiden. Att just nu så är det "helgens awesome" i min blogg, och skulle tycka de va roligt om du skulle vilja vara med?! :D Vinnaren väljs imorgon. ;)

http://myy-Life.bloggplatsen.se

 
Nesse

Nesse

16 juni 2012 16:20

Gulliga hästar! e det dina?

http://newe.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalja

20 juni 2012 21:12

Sabina: Ja visst är det märkligt att man blir så nervös!! Man borde liksom lära sig någongång : )

Maria: Skönt att höra att fler fastnar i smack-träsket. Ett tips jag fick när jag smackade i takt var att istället säga något tex boll - kratta - boll - kratta eller om man tycker det är enklare med ett - två - ett - två..
Tack så mycket säger jag nu nästan en vecka för sent! Ops, jag får nog bli lite snabbare på att svara.

Erika: Är nog lite sent ute va ; )

Nesse: Hela högen är min (förutom fina lilla BellaBus)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards