Direktlänk till inlägg 16 juni 2012

Tävlingen

Av Natalja - 16 juni 2012 20:10

Igår gick jag och Malin igenom allt inför dagens tävling.

Tider, utrustning, framridning osv...

När jag körde till stallet med transporten i förmiddags, tänkte jag att vi hade inte lagt in en enda minut på lastning. Vi räknade helt kallt med att hon bara skulle knata in.

Vilken tur vi hade att hon faktiskt gjorde det, annars hade vi varit efter i tids-schemat på en gång.


Det hade kommit lite regn på förmiddagen men eftersom det är så tort överallt så märktes det knappt.

Vi plockade ut Bella direkt så hon fick komma ut och se sig omkring.

Innan jag började rida fram stod vi precis vid banan, ja vid högtalaren, bara för att visa att det inte fanns något läskigt.

Jag svingade mig upp i min vita klädsel och började skritta omkring. Just då såg Bella ut som en giraff   



Det är inte så mycket att bry sig om till en början. Man kan ändå inte "knöla" ihop formen, varken på henne eller någon annan häst. Vissa har lättare att kröka på nacken än andra. Bella är ingen fuskare, så länge huvudet är uppe så är honom inte i form! Vi skrittade runt och tittade på allt.


    


Hon kikade och tittade men var inte alls stimmig eller nervös. Det var däremot jag!! Oj va jag kände mig som en geleråtta med bin i magen... Ja, det var faktiskt en bra beskrivning.

Efter en lång skrittuppvärmning började vi trava. Fortfarande i en öppen form.


 


Jag fokuserade på att få henne avslappnad och så småningom loss i sidorna. Stora volter och många övergångar.

När jag väl fattade galopp sen så fick honom rulla på ett par varv utan större krav. Å hon frustade och kändes fin fin!! Jag hade inga problem med vänstergaloppen och hon hetsade inte upp sig efter galoppen heller.


När det strax var vår tur, stannade vi upp och tog en genomgång med hökögat Malin. Hon ser ju direkt om Bella är spänd eller inte spårar. När jag är nervös är jag inte lika duktig på att känna sånt själv. Malin hjälpte mig även att själv slappna av och komma ner i sadeln.


 


När vi båda var lugna som filbunkar, hoppade jag i kavajen och gick in på volten vid ridbanan.

Där samlade jag ihop henne lite mer men bara lite lagomt för att hon inte skulle bli het eller spänd. Det låter kanske inte så svårt men jag kan säga att det är med milimeterprecision man gör det. Håller jag lite för mycket eller trycker på henne så blir det pannkaka av alltihopa!





Ja, då var det vår tur. En halt och ett sista djupt andetag! 


 


Med ett par kloka ord från Malin skrittade vi in på banan och närmade oss den farliga kortsidan.

Jag ville inte pressa henne där utan låta henne lugnt kolla läget och sen gå därifrån.

Hon spanade lite men blev inte stressad. Hann till o med trava ett varv och öka lite innan vi fick startsignal.


  


Det blev en plötslig halt men den var i alla fall rak!

Hon gick fram till kortsidan, var något spänd i volterna men längde sen fint på diagonalen.


 


Var lugn när jag tog tillbaka henne och övergången till skritt var lysande. Hon höll sig lugn i skritten och vi slapp få lägre poäng för att hon taktar.

Sen kom den svåra vänstergaloppen!


 


Som ni ser så blev det fel... MEN jag kunde sakta av och fatta en ny vänstergalopp utan att hon började stutsa eller stressa!!! Fick inte till den längningen som vi brukar få, hon var aningens spänd fram till nästa fattning och sen bara flöt hon fram och vi fick tom en 8 på volten!!


 


Efter den sista längningen var hon ganska taggad och travökningen längst spåret blev lite ojämn och vinglig. Staketet var plötsligt farligt, ha ha!

Halten framför domaren var också ganska spänd, men vi stod stilla!


 


Sen stretade vi vidare till sista halten och programmet var klart!!

Trots lite missar så var hon superfin!! Lyssnade bra och ballade inte ut trots fel galopp!!
Oj va vi var nöjda med damen och det fick hon också höra när vi kom ut från banan.


Resultatet slutade på 59,67%  och av 15 ekipage kom vi på 8:e plats!


Att hon även efter ritten var lika lugn och sansad och gick direkt in i släpet var som pricken över i:et!!

Duktiga lilla Bella! Å jag är ganska nöjd med mig själv också. Han en massa saker jag behöver rätta till och träna på men visst hade det varit tråkigt om man vore perfekt   





  

 
 
Evelina

Evelina

16 juni 2012 23:03

Vad roligt att du blev nöjd med eran tävling! Jag var så nervös att jag vara nära att kräkas i blomkrukan i collectingring på Blommans och min första tävling ;)

Såg att datum för kursen var fastställda. Iom att vi har utställningen den 1:a (sa nog 2:a, men menade söndagen och de va visst 1:a=P) så får jag tacka nej som ridande, men finns det någon möjlighet att komma och kika som "fotfolk" på lördagen?

http://welsh-cob.bloggplatsen.se

 
Anneli

Anneli

16 juni 2012 23:55

Kolla in er på bild 8 och 9 ..... Så ska det verkligen se ut!! Helt underbart. Natalja, du kan verkligen göra allt när du inte tänker för mycket :)))

http://www.teamrohdin.eu

 
Anneli

Anneli

17 juni 2012 00:02

Bild 9 o 10 menar jag...... jämför dig med de andra bilderna,, du lyckas verkligen så j.......vla bra på 9 o 10, kolla vilken spiral benen har, hur harmonin bara flyter.... du äger!!!!

http://www.teamrohdin.eu

 
Ingen bild

Malin

17 juni 2012 10:56

Om du visste hur stolt och hur tacksam jag är ,att du har nästan slagit in i min skalle villken bra och fin häst jag har ! Det har tagit mej hela 4 år att fatta detta ,och då har jag ägt denna lilla dam i 10år.Eftersom jag hela tiden har fått till mej att min lilla fux är ingen häst för mej och att det kommer att sluta riktigt illa en vacker dag . En del olika tränare jag har ridit för har oxå hafft olika ider och åsikter om hur denna dam ska tas.Har varit less och uppgiven över detta många gånger och till och med skrivit salu annonser. Men så har jag hafft dej som sträckt upp mej och hjälpt mej och talat om för mej att min lilla fux inte alls är dumm på något sätt ,och att jag visst kan ! Det finns inte ord för hur tacksam jag är över detta,skulle aldrig sälja mitt "tokiga" lilla fuxsto för pengar i världen och det tack vare dej min vän ! Nu är det vell snart min tur att ut på tävlingsbarnorna för det har jag ju lååååvat dej min vän !!! /Bellas matte

 
Ingen bild

Natalja

20 juni 2012 21:07

Evelina: Visst är det konstigt att man vill tävla när man samtidigt är SÅ nervös : )
Jag gissade nästan att du skrev fel datum första gången...
Fotfolk funkar säkert. Vi håller kontakten!

Anneli: Oh, jag blir ju nästan lite mallig ; ) Ja, tänk så bra det kan bli när man tar bort tänket och går mer på känslan.

Malin: Förlåt Malin att jag har varit tjatig i alla år : )
Nu förstår du kanske VARFÖR jag har tjatat och varit så envis! Du har ju en fantastiskt fin och trevlig häst. Jag vet att du haft många emot dig men tack vare ditt stora hjärta har du behållt fina Bella i alla motiga år och se så bra det blev till slut! Nu fortsätter vi jobba med lilla damen och sätter upp nya mål!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards