Direktlänk till inlägg 23 juni 2012

Svar till Ida

Av Natalja - 23 juni 2012 23:26

"Hej! Jag sitter i samma sits som du med en äldre herre till dressyrhäst och en shettis (sto) som sällskap. Nu ska jag köpa en åring (sto f.2011) och funderar på sällskapskonstellationenen. Mina hästar går förvisso inte på lösdrift men är ute väldigt mycket ändå. Hur har du sett på att inte låta Walle gå på unghästbete utan gå med sitt gäng hemma hos er? Tänker dels på tillgången till foder (mina andra två SKA inte äta så mkt gräs som åringen bör ha tillgång till) samt uppfostransdelen? Vore jättetacksam för svar! antingen via mail eller på bloggen. Tack så länge och glad midsommar! :)"


Hej Ida!
Först vill jag tacka för frågan! Det här är ju bland annat anledningen till att jag bloggar.

Tänk om vi hästägare hade delat med oss om tips och funderingar utan att vara "besserwisser" eller Bror Duktig, då hade vi kunnat hjälpa varandra enormt mycket!


Va roligt att du ska köpa en åring!! Spännande!

Jag funderade inte så mycket på just sällskapsbiten när jag för ett år sen bestämde mig för att köpa Walle.

När Latin var liten och ung gick han på hingsbete/lösdrift fram tills han var 2år. Sen skulle han flyttas till ett större bete med mer hingstar. Han trivdes inte alls och efter att ha hoppat ut tre gånger så fick han gå resten av sommaren med en 3 årig valack.

Alla vill inte ut och slåss med jämnåriga.

Alla har inte möjlighet att skicka sin häst på beten med jämnåriga och tro mig, det blir hästar av dom också.

Oftast är det hingstar man skickar ut på beten, dels för att slippa ha stökiga pojkar hemma eller för att man inte får ha hingst där man hyr en boxplats. Ston har man av någon märklig anledning inte lika bråttom med att slänga ut bland jämnåriga och många gånger tror jag att det är stona som behöver lära sig rangordningen!


Det finns för och nakdelar med beten eller hage med jämnåriga.

Skaderisken är större.

OM man råkar ha ledarhästen, ja då blir den tuff att ta hem och börja hantera efter sommaren.

Den får leka av sig och är kanske inte så busig mot dig eller andra människor.


Anledningen till att jag ville köpa ett föl/unghäst var just att kunna forma och påverka den från början. Det missar jag om jag skickar iväg hästen ett par månader.

Jag ville att gamle Latin skulle vara ett gott föredöme och underlätta för mig i utbildningen.

Än så länge tycker jag att min "flock" fungerar mycket bra.

Walle söker sig till Latin när han behöver trygghet men när han vill busa så går han till Jojje.

Han lär sig att äldst äter först men han blir inte överkörd av Jojje eftersom han är mindre.

När det gäller den vanliga hanteringen, leda, stå uppbunden, lyfta fötter osv har Latin varit till enorm hjälp.

Walle tar efter och "kan" allt redan innan jag lär honom. Visserligen lär Latin även ut olater men det får man nästan räkna med   


Maten då? Jo det här med fri tillgång på hö kan ju låta som rena döden för en shettis. Visst har han en härlig kalaskula men han äter inte mycket mer än vad han behöver. Likadant med Latin, det finns faktiskt en botten i honom också. Om du har dina på box kan du dessutom ge åringen mer mat inne och mindre till shettisen.

Gräs är ju lite svårare att begränsa. Har du stallet hemma är det något lättare, då kan du stödfodra åringen med krafft och hö. Det går alltid att lösa om man är lite påhittig.


När jag nu äntligen har hästarna utanför fönstret så vill jag inte skicka iväg Walle, nej jag vill kunna klappa, borsta och hantera honom dagligen. Annars hade jag ju lika gärna kunnat köpa en treåring direkt.

Jag vill "jobba" med honom lite då och då istället för att låta honom vara i tre år och oj nu ska vi rida in "vildhästen".

En lösning om du har mycket bete är ju att försöka hitta en annan åring som bor i närheten och är i samma situation. Hoppas du blir lite hjälpt av mina funderingar. Jag säger inte att det är rätt, jag säger bara vad jag anser och tycker, sen får du känna av vad som kan passa just dina hästar.


 
 
Ingen bild

Ida

24 juni 2012 14:04

Tack för ditt svar! Och jag håller med dig i mycket, speciellt kring hanteringen av unghästen! Om man tänker efter hur vildhästar lever så är det ju allt från föl till unghästar, fölston och hingst i samma flock, så jag tror egentligen att en blandad flock är bäst! Det lutar åt att min flicka får bo hemma. Vet.bes nästa vecka :/ Håll tummarna, men vad kan de hitta!?

 
Ingen bild

Natalja

28 juni 2012 21:36

Ida: Jag håller alla tummar jag har och hoppas hon går igenom med blankt papper!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards