Direktlänk till inlägg 15 september 2012

Surgubbe!

Av Natalja - 15 september 2012 20:04

Med en vecka kvar till CR-kursen är det hög tid att känna hur Latins känns på böjt spår.

Jag har bara ridit rakt fram sen sist och han har rört sig stadigt bättre och bättre för varje gång.

Igår var det värsta höst-stormen med tillhörande regn.
Hästarna fick gå kvar i vinterhagen hela dagen och jag tror inte dom lämnade logen speciellt många gånger under dagen.

Latin brukar bli lite stelare när han står och hänger inne hela dagen men när jag plockade ut honom i morse gick han riktigt bra. Jag sadlade och gjorde honom klar innan vi gick till gräshagen.


Jag hade satt upp 4 koner i den mittre delen av hagen.

Satte konerna så jag skulle rida runt dom istället för innanför.

Tycker det är lättare att fokusera på bra hörnpasseringar då.

Stegade lite lätt och fick ihop en "ridbana" på ca 15 x 30 meter.


Började med att skritta och skritta och skritta, men inte planlöst runt på långa tyglar utan med eftertanke och arbete i varje steg. Han gick på bra och kändes fin fin.

Efter ca 20 minuter började vi trava lite. Bara ett par steg till en början.

Många övergångar till skritt och korta sträckor.

Lite tråkigt var det att nästan få "börja om" igen. 
Han är långt ifrån så fin som han var för en månad sen men men... jag är glad att han inte blev värre!

Sadeln känns fantastiskt bra!!


Latin ville inte riktigt bära sig själv och tjurade lite.

Mitt tålamod började tryta och droppen blev när han manglade en av konerna.

Jag satt av och morrade lite på honom. Gammelhästen skuttade ett varv runt mig, tills jag sa Prooooooooooo.

Då stod han blixtstilla tills jag satt i sadeln, fortsatte att skutta lite men slutade när jag sa SLUTA!

Det är inte bara mina olater vi måste jobba med. Latin har en del i bagaget också   


Efter vårt gräl gick han plötsligt super duper bra!!!

Ja vi höll väl på sammanlagt i 40 minuter och det gick bara bättre och bättre hela tiden.

Nu återstår det att se hur han mår i kroppen i morgon.


Långsint häst? Latin var fortfarande sur när jag satt av!


   


Något bra gjorde vi allt med tanke på skummet i munnen.


 



 
 
Maria

Maria

15 september 2012 22:10

Han må vara sur men han är super duper sötast :)
Duktiga är ni båda två! Kramar

http://www.mammaz.com

Natalja

17 september 2012 22:24

Tack snälla du! Nu blir han en glad gubbe istället! Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards