Direktlänk till inlägg 9 november 2012

Sänghalmen

Av Natalja - 9 november 2012 22:04

Idag kom den... Inte en dag för sent.

Så är det, vissa bönder kan man ställa klockan efter, andra får man ta en titt i kalendern för att se så man fortfarande är på rätt år, he he

Hästarnas halmbale på ca 2 ton stod snällt utanför hagen och väntade på att bli inrullad.

Walle tyckte den var lite läskig,  men när vi väl fått in den och golvet var täckt av härlig gul halm så var han inte så skraj längre   


 


Logen blir lite mindre när den väl är på plats men den är ju mjuk och skön plus att de kan gå och plocka i den allt efter behag.

Jojje älskar verkligen halmen. Som han har väntat!!!

Lite märkligt är det att han började med att kissa i den. Han kanske ville markera att den är MIN   


Det här med att blogga handlar ju inte bara om att berätta om alla framgångar man har och hur duktig man är.

Nej, det handlar lika mycket om ens fel och brister.

Jag hymnar inte om att jag har en massa knasiga olater och gör inte alltid rätt.

Man måste ibland göra fel för att lära sig och man behöver inte känna sig liten bara för att man ber om hjälp.


Det är ju så att sen jag fick barn, ja det är ju nästan exakt ett år sen, har jag blivit MESIG! Jag målar upp skräckbilder i huvudet hur fel saker och ting kan gå.

Att jag damp i backen och bröt benet för tre år sen gör också att jag är mer försiktig.

Detta ställer till det lite för mig när jag har en unghäst som ska lära sig allt.

Det blir ingen bra häst om matte är hispig och nervös.

Nu när jag erkännt för mig själv att jag är mesig så har jag även tagit steget att be om hjälp.

I helgen ska en lugn tjej som har jobbat med en hel del unghästar träna Walle lite.

Det börjar bli dags att lasta honom på riktigt, stänga och köra en runda.

Han ska snart börja tömköras och det lär inte hända av sig själv.

Spännande!! Jag ser fram emot det med skräckblandad förtjusning     


 


Jag och "lilla" Walle i mars


 
 
Ingen bild

Ulla

10 november 2012 21:19

Inte mesig utan klok! Det kommer med barnen och åren:-).

Natalja

13 november 2012 21:44

Klok! ja det låter betydligt bättre än mesig ; )

 
Ingen bild

Lena

11 november 2012 17:52

Man blir nog mer eftertänksam med åren och ju mer man lär sej desto mer förstår man vad det finns kvar att lära.Som ung gjorde man nog lite dumdristiga saker,som tur var hade vi nog ganska coola ponnyer på den tiden,sådana där lite halvsega som tänkte själva och inte utsatte sej själva eller ryttaren för farliga saker.Jag är noga med att ha någon hemma på gården om jag rider unghästen som är under inridning och vill ha sällskap om jag rider ut,hade även hjälp när jag började tömköra.Hjälm,bra handskar,rejäla kängor är alltid bra att ha:-)Det är ju känsligare,mer reaktionssnabba hästar man pysslar med nu.Inridningen har tagit tid genom att jag ofta är själv men onödigt att ta risker.Sen kan vi ju ta långpromenader etc själva.

Natalja

13 november 2012 21:46

Ja, så är det nog!
Å man lär ju sig av sina misstag : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards