Direktlänk till inlägg 13 november 2012

Inte så glamoröst

Av Natalja - 13 november 2012 21:59

När man suttit ett par timmar och tittat på fina hästar i tävlingsform med välputsad utrustning och piffade manar, då känns ens egna murmeldjur väldigt långhåriga och skitiga i jämförelse.

Sen halmen kom har i alla fall Walle hållt sig lite renare, han har inte alltid en bajs inkletad i pälsen   

Hur som helst så blir jag alltid TOKinspirerad att rida efter en tävling och det var inget undantag denna gången.

Gick ut runt 19 och började med att försöka locka in flocken på logen.

Jag rasslade med maten och ropade.... ingen häst kom.
Mockade ut tre bajshögar och ropade lite igen.

Då kommer den grå in.

Ja ja, är de andra så dumma så får de vara utan (det var likadant igår men då kom inte ens Walle)

Hällde upp Walles ranson på foderbordet och lät honom stå lös medans jag borstade honom.

Mysiga lilla unghäst, han är så social och trevlig.

När han fått pälsen borstad och manen kammad, fick han även en påse hösilage.

Han stod kvar på logen och smaskade när jag stängde om mig och gick för att hämta Latin, i den andra änden av hagen.


Tog ut honom genom öppningen bakom hönshuset. Han var INTE ren   

Ställde honom i skummet utanför sadelkammaren och påbörjade operation RYKT!

Oj, va det dammade om det gamle djuret.

Passade på att känna igenom ryggen och han var lite spänd. Förmodligen pga allt regn som kommit typ hela tiden!!

Trots tävlingsinspirationen så kändes det inte särskilt lockande att ge sig ut i den mörka skogen.

Hade ju gärna ridit i ett varmt och upplyst ridhus istället... men men.


Skippade skogsrundan och sadeln. Slängde på honom hacket och hoppade upp barbacka.

Sen gick vi in i gräshagen och red runt lite där.

Oseriöst? Näää, mysigt!!

Kan inte hitta något som är negativt med att rida utan sadel i mörkret på en äng som lutar både hit och dit.

Klarar man det utan att kasa av, ja då klarar man nästan allt   

Att han dessutom gick lysande gjorde det hela liiiiiite mer glammigt!!


 


En annan oglamorös dressyrbild   


Förresten, ni kanske funderar på vad vi hittade på i helgen.

Jag tänkte ju ta tag i den där unghästen.

Jo, jag nöp mig i armen och sa, skärp dig kvinna!!

Sluta mesa och visa vad du kan!

Så jag sadlade Latin och med Walle i longerlina red vi ut i skogen.

Walle blev jätteglad över att få hänga med.

Han klev på bra och orkade hålla igång betydligt bättre än förra gången.

Visserligen skulle han smaka på Latins bakben, longerlinan, alla träd osv...

Träffade på en läskig katt, men jag tror katten tyckte vi var mer läskiga än vad hästarna tyckte om den.

Vi kunde till och med trava en bit och min fina gråa yngling trippade fram med lätta steg brevid den något tyngre valacken.

Innan vi skulle svänga ner mot Ulrikas väg kom det plötsligt 4-5 bilar i full fart. Den första var en suv som höll ganska hög hastighet med tanke på att det var hästar mitt i vägen. Vi kunde precis gå ner på vägen när den skulle passera oss, men Walle blev lite stirrig och vände sig snabbt om.

Jag stannade Latin och så stod vi still och tittade på bilarna.
Walle lugnade sig direkt och stod kvar brevid Latin! Duktiga lillkille!!


Sen skulle vi bara ta oss förbi Dansös och Ari också.

Träffade på Aris ägare och pratade en stund. Då fick Walle lära sig att man ibland får stå still utan att det kommer farliga bilar.

Sista biten genom skogen gick bra men då började liten bli ganska trött, inte i kroppen utan i knoppen.

Nyttig runda för båda, eller jag menar alla tre!!





 


Bilder från april -12


 
 
Sandra

Sandra

14 november 2012 07:22

Hallå! Vad duktiga ni är :) jag har fått för mig att jag har fått mycket gratis av Svala just för att hon fick hänga med ut på rundor i skogen som handhäst. Vi gick ju även med henne själva men jag tror att handhästbiten boostade hennes självförtroende :) nu går hon ju fram i skog och mark som ingenting helt själv :)

http://Www.finpixia.se

Natalja

14 november 2012 21:27

Hej hej : )
Jag tror också på tidig hantering! Får de hänga med som handhästar blir det inte så konstigt när man väl sitter på sen ; )

 
rackemarie

rackemarie

14 november 2012 09:31

Måste vara toppen att ha stabile Tino som uppfostrare och ledsagare åt unghäst.

http://rackemarie.bloggagratis.se

Natalja

14 november 2012 21:27

Han är den bästa!! Tyvärr lär han även ut en del hyss och olater... men det får jag väl stå ut med ; )

 
Pernilla

Pernilla

14 november 2012 23:15

Åh vad jag tycker du är bra :) Jag lusläser din blogg nästan varenda dag. Det är sååå kul att få hänga med i uppfostran av dina unga hästar. Jag planerar ju att betäcka mitt skadade sto nästa år eller året därpå (beroende på hur hon läker). Och jag kan säga så här - jag kommer applicera en hel del av det du göra med dina unga hästar sedan när det är min tur :)

http://pernillaodlund.se

Natalja

15 november 2012 19:55

Ååååh! Så glad jag blir! Då hoppas jag att du får ett trevligt litet föl så småningom som du själv får forma till den häst du vill ha : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards