Direktlänk till inlägg 14 november 2012

Loghäng

Av Natalja - 14 november 2012 21:47

De lär sig! Ikväll var ALLA hästarna på logen och Latin började ivrigt vifta på sin högerfot för att tydligt visa att han ville ha kraftfoder. Satte fast var och en där de skulle vara och så fick de sina hinkar.


Latin har en blå för att matcha grimman



Walle har en grön... för att han är yngst (grön liksom)



Jojje får låna en gammal "Latin"-hink, men det gör inget så länge det finns mat i den   


 


Medans de åt mockade jag ut de nya högarna och fyllde på vatten.

Brukar hinna med det och vara färdig när sista mumsbiten är slut.

Sen tar jag undan hinkarna och borstar av murmeldjuren så gott det går.

Till sist är det fötternas tur. Jag kolla alltid alla 12 hovar när de får mat (om jag inte har extremt bråttom eller om de är tokleriga), både för att ha koll på ben och fötter plus att det är en bra träning för de yngre.  


Det är ju svårt att fota detta när man är ensam så jag satte kameran på en hink å så filmade jag.

Bara för att.... så stökade Walle med sitt vänstra bakben och lite lite med höger fram.

Jag håller alltid kvar benen tills jag känner att det är jag som sätter ner det och inte han.

Accepterar inte att han sliter undan benet, får de chansen och börjar med sånt trams så blir det bara besvär i framtiden.  



Som ni ser är även lilla Jojje väldigt duktig med sina små fötter.

Det är svårt att tro att de fick lägga omkull honom för att lyckas verka honom innan han kom till oss.

Träning ger resultat! Så enkelt är det   


Ja, och som ni såg på filmen så finns det EN nakdel med att rida barbacka!!!


 


Man får himla skitiga brallor! Ha ha!!


När alla kvällsbestyr var avklarade, var både jag och hästarna nöjda.


God natt lilla Jojje!


 


Walle ställer 100 frågor till Latin som ser måttligt intresserad ut.



 


Knäppte loss pojkarna och hängde undan grimmorna.

De fortsatte att mumsa på hösilaget och även om Latin inte sa något så tror jag han grämde sig lite att han inte kommit in de andra kvällarna. Speciellt igår när bara Walle var på plats och fick alla gosaker för sig själv.
  



 
 
Pernilla

Pernilla

14 november 2012 23:21

På tal om att lyfta fötter så är jag så imponerad av min vet. som, nu när vi varit inne med vår halta Lilla Grå, varit så extremt bra på att inte släppa benet vid böjprov, hur mycket han än har hoppat runt. Hon håller kvar, tills hon är klar - även när Nidoponken har rest sig och hoppat runt så han ibland har stått med huvudet åt alldeles fel håll *fniss*.
Mitt sto hon håller upp sina fötter helt själv, hon lägger ingen tyngd alls i min hand när jag kratsar hovar - det är väldigt ovanligt tror jag. Ingen annan av mina hästar gör så. Fast nu håller jag på och försöker lära min nya det. Han är snart 19 år så det kanske tar ett tag hihi :)

http://pernillaodlund.se

Natalja

15 november 2012 19:59

Min hovslagare är likadan, han håller kvar i alla väder! Men de är en effektiv metod ; )

 
rackemarie

rackemarie

15 november 2012 09:19

Jätteduktiga allihopa! Hur kan man få en häst att bli mindre tung i benen? Tycker att min lägger ganska mycket tyngd i bakbenen.

http://rackemarie.bloggagratis.se

Natalja

15 november 2012 20:02

Ja du! Hade jag haft något bra svar så hade inte Latin varit så tung bak.
Hovslagaren har hotat med att ta betalt i kilo och då hade räkningen blivit väldigt hög!
Det jag försöker göra är att inte bära upp all tyngd utan jag lyfter och sen håller jag bara i, lägger han vikten på benet så släpper jag benet snabbt neråt och då brukar han lyfta det själv igen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards