Direktlänk till inlägg 15 november 2012

Kan inte tjata nog om sitsen!!!!

Av Natalja - 15 november 2012 20:03

Nääääe, jag ger mig inte!! Jag tänker fortsätta att tjata om den där sitsen och hur viktig den är.

Tro inte för den saken skull att jag besitter den bästa sitsen, är den perfekta atletiska ryttaren eller kallas för gummikvinnan. Tvärtom! Jag har STORA problem med min sits och speciellt när jag rider Latin.

Det är ju därför jag inser vikten av en god sits.


Nu när jag i en veckas tid har suttit still på en stol på dagis och varit "tråkig" så har jag hunnit läsa igenom tre av mina hästböcker. Inser nu att Latins tävlingsstopp har varit en ögonöppnare för mig. Så länge jag var mitt uppe i träningar och tävlingar hade jag liksom inte tid att ens fundera på hur jag satt i sadeln, jag hade bara fokus på att få hästen att gå framåt och i form. Tänk om jag bara hade klivit tillbaka ett steg och gått igenom min sits, ja då  hade vi garanterat sluppit massor av bekymmer.

Jag är nämligen övertygad om att jag har suttit och ridit fel i alla år på Latin.

Ju mer jag läser och lär mig om hur vår kropp inverkar på hästen så förstår jag hur stor betydelse sitsen har.


Är du inte övertygad?
Om du bara tar dig tid (som jag aldrig gjorde förr) och tänker efter så kommer du också inse vikten av rätt sits.

Eller du kanske redan har den perfekta sitsen.

Det handlar inte bara om att sitta i en viss ställning, nej alla hästar och alla människor är olika och behöver sitta på olika sätt, huvudsaken är att man har en följsam sits så man kan inverka på hästen på RÄTT sätt.


Det hjälper inte att köpa en häst för 500 000 kr om man sitter som en kråka.

Man kommer inte kunna prestera bättre än den ryttare man är.


En av böckerna som jag har läst och begrundat dessa dagar är Dressyr med Kyra.



 

Kyra som är en erkänt duktig ryttare har kanske inte den snyggaste sitsen men ack va den är effektiv.

 

Med hjälp av mina träningar i Centrerad Ridning och innehållet i Kyras bok plus "Spänst och Harmoni i ryttarens sits" tänkte jag försöka förklara vikten av sitsen på mitt egna lilla vis.
Men inte ikväll... jag återkommer när huvudet är utvilat och fingrarna pigga   


Tillhör du den kategorin ryttare som tycker att du aldrig kommer till ridning på tävling?
Hästen går lysande på framridningen men så fort ni kommer in på banan så går något snett.
Du kanske inte tycker att du är nervös och rider annolunda, men är du helt säker?

Visste du att nervositet och rädsla gör att vi andas högre upp i bröstkorgen och vi blir mer framåtböjda i vår överkropp. Bukorganen hamnar högre upp i bålen och det gör oss instabilare plus att vi vinklar vårt bäcken framåt som har en bromsande effekt på hästen.

Det är de små detaljerna som gör den stora skillnaden!


ps. ikväll var alla grabbarna på plats för att få kvällsmat   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards