Direktlänk till inlägg 16 november 2012

Av och på

Av Natalja - 16 november 2012 19:35

Har tillbringat en timma eller två i grannbyn, Jämjö.

Möttes av en speedad fux med matte på ridbanan.

Bella måste ha käkat raketbränsle eller så hade gasen hängt sig för attans vilken fart det var i henne!
Hon hade ingen lust att gå i form eller böja sig åt något håll.

Försökte hjälpa till så gott det gick från marken, men det var minsann ingen lätt uppgift.

När typ inget funkade bytte vi plats och så satt jag i sadeln istället.

Bella visade direkt att hon inte tänkte ge sig utan strid.


Ni som hängt med ett tag vet att Bella är ingen häst man bråkar med. Man får bara envist hålla fast vid sin plan utan att bli arg, stressad eller stark. För då blir det bara värre.

Eftersom hon inte ville böja sig i bålen, red jag henne rak och försökte bara få henne lugn och avslappnad.

Det funkade inte så bra... Jag satt mest och väntade på henne, gjorde 200000 halvhalter, övergångar och tempoväxlingar. Hon rusade, ryckte tyglarna ur händerna, skuttade, stampade och skakade på huvudet.

Å så gick hon ok i ett halvt varv... sen var det fullt ös igen. PUST! Hon är inte å leka med när hon är på detta humöret. Jag försökte ha koll på min kropp och vara väldigt tydlig med vad jag ville. Det funkade lite lite lite.

När idéerna var slut så försökte jag rida öppna i skritt längst långsidan. Red bara på den sidan där det finns staket,  så när långsidan var slut gjorde jag en volt tillbaka och så vidare.

Efter ca 10 vändor började fiolsträngen slappna av. Efter ytterligare 20 gånger gick hon riktigt bra.

Jag kunde ur det sen trava utan att kanonkulan avfyrades.


Då bytte vi igen och Malin satt upp. Hon började att stimma först efter bytet men nu var lättare att få ordning på damen. Ja då, det tog inte många steg innan Malin fick ihop henne på ett lugnt och avslappnat sätt.

Vi fick fortsätta att jobba med halvhalterna och övergångarna, annars ville hon gärna pinna iväg igen.






 


Ja till slut gick det att låta henne komma fram och ner utan att smita iväg och öka tempot.


 


Svettigt blev det! Speciellt för nallebjörnen Bella.

Hon är så lurvig att hade hon haft horn hade hon varit skrämmande lik en sån här   


 


  


Innan mörkret drog in tog jag mig tur på Latinen.

Till skillnad mot Bella som var lite för PÅ så var Latin helt AV.

Han var segare än segast!!
Skritt i snigelfart på lång tygel var ok, försökte trava men han var väldigt motvillig.

Med tanke på hans fysiska hälsa måste jag lyssna på honom i såna här lägen och ta det lugnt.

Kan inte pressa honom om jag vill behålla honom ok i benen.

Så vi lullade omkring lite i skogen och klev över stockar och sten istället för att rida dressyr på ängen som jag hade planerat från början.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards