Direktlänk till inlägg 7 februari 2013

70 års kalas

Av Natalja - 7 februari 2013 21:33

Oj, jag vet knappt vilken dag det är idag! Än mindre vilken dag det var igår   

Men i morgon är det i alla fall fredag, det har jag stenkoll på!

Kommer nästan inte ens ihåg när jag bloggade senast eller vad jag skrev.

Som tur är kan jag tjuvkika innan jag skriver vidare, he he


Liten snabbgenomgång av veckan.

Måndag: Latin uppförde sig märkligt på kvällskvisten.

Han stod i hagen och slog på ett träd med ena frambenet.

Sen gick han till ett annat träd och gjorde likadant.

Jag tog in honom på logen för att kolla honom och även där bankade han med frambenen.

Så här gjorde han i våras när han förmodligen ätit för många gamla ekollon, så jag tänkte direkt på kolik!!

Testade att ge honom en näve kraft och han stoppade in det i munnen men tuggade inte.

Mycket märkligt.

Jag tog med honom ut ur hagen och longerade honom 5-6 minuter.

Oj så stel han var!!
Sen såg han lite piggare ut och han slutade veva med frambenen.

När jag gick ut senare var han helt som vanligt!


Tisdag: Hästarna har äntligen börjat äta inne på logen igen!!


Onsdag: Latins vita strumpa var alldeles röd! Vet inte om Latin har rört på sig mycket eller om han slagit i benet eller kliat såret mit något. Det hade i alla fall kommit ut en massa vätska och benet var ganka svullet igen.

Jag tvättade rent benet, torkade det noga sen lindade jag benet och smörjde svallköttet med AloeVera gelen.


 


Även om det fortfarande ser grisigt ut så är det faktiskt mycket finare än innan.

Svallköttet har minskat och hela klumpen känns mjukare. Det går åt rätt håll!!


Valpen eller Lexie som hon egentligen heter, fyllde 70 år! Tänk va tiden går fort   


Torsdag: Tog av lindan och hoppsan så smalet benet var där under.

Däremot så är han väldigt svullen i skapet nu.

Han rör väl inte mycket på sig nu.

Så när hästarna fått sitt kraftfoder tog jag med Latin ut och gick en promenad på 15 minuter.

Han tyckte nog det var kul att få komma ut lite för han traskade på och spanade sin omkring i skogen.


Måste ta och ringa Hovis!!
Vi har gått över tiden pga Latins ben men ingen av hästarna har toklånga fötter.

Jojjes är ju alltid värst. Tror inte det finns mycket att ta på Walle men det är lika bra att han kollar alla när han kommer.


 



 
 
Ingen bild

Martina

10 februari 2013 22:50

Tvi och usch vilket sår. Tur i oturen att det hände mitt i kalla vintern. Sommar och sånna sår ger mig rysningar :( Har inte läst allt om Latins skada, men håller tummarna att han läker ihop fint <3 Kram

Natalja

11 februari 2013 22:12

Ja det ser inte kul ut alls.
Är också glad att det inte är 25 grader varmt och flugor! Då är det inte lätt att sköta ett så stort sår!
Tack snälla! kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards