Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Fullt upp!

Av Natalja - 17 februari 2013 20:07

Förr när det var tyst här på bloggen berodde det ofta på att jag inte hade direkt något att skriva om.

Nu har jag liksom FÖR mycket att göra så jag inte hinner skriva   


I fredags fick hästarna ledigt.

Liten Theo har blivit alldeles prickig så vi tillbringade kvällen på Jourcentralen.

Däremot pratade jag med veterinären på morgonen angående Latins ben.

Han tyckte att det såg bättre ut och att svallköttet hade minskat och ändrat färg.

Jag frågade ut honom angående Lotagen och varför han inte tyckte att vi skulle använda det.

Svaret jag fick var att när man kemiskt tar bort svallköttet (eller skär bort det) backar man läkningsprocessen med dagar, ja veckor.

Han sa att såret var ett djupt sår på det värsta stället man kan tänka sig och det är näst intill omöjligt att undvika svallkött på det stället.
Eftersom det är kallt och Latin är en gammal häst med dåligt cirkulation vill han inte störa läkprocessen genom att börja använda Lotagen. Jag har ingen erfarenhet av sånt här och det han säger låter vettigt.

Jag ska inte skrubba bort skorpan som bildas över svallköttet heller.
Såret skapar den bästa miljön själv för att kunna läka.

Han tjänar ju inget på att inte skriva ut lotagen utan tvärt om.

Däremot tycker han att Latin ska röra på sig, promenad eller ridtur. 20-30 minuter om dagen.

Så då var jag inte helt fel ute som red honom i onsdags.


Jag skrittade honom en kort runda i skogen i lördags och då kändes han verkligen superfin! Han klev på bra och var mjukare i kroppen. Travade ett par steg och även där var han bättre, kändes helt jämn och hade en härlig framåtbjudning.
Det var visserligen mörkt och han var lite småtittig men det brukar ju inte ta bort några knackigheter.


Idag passade jag på att ge mig ut i dagsljus.

Tyckte att jag satt lite snett i min dressyrsadel så jag ville testa hoppsadeln idag.

Oj, jag fick knappt om gjorden   


 


Han har visst blivit lite tjock, he he

Som vanligt ser han väldigt taggad ut innan ridturen.


 


Han blev hur som helst väldigt glad av att få komma ut idag också.

Skrittade på fast inte med samma fart.

Jag satt inte alls bekvämt i hoppsadeln, hu vilka korta stigläder.

Men jag kände mig inte sne i alla fall.

Vi skrittade ner till ängarna och där frågade jag om han ville trava.

Nä, det ville han inte så han slapp,
Vände när vi kom fram till skogskanten och då kunde han tänka sig att öka tempot.

Traven kändes inte alls ok så det blev skritt på långa tyglar hela vägen hem.


Det positiva var ändå att benen var smala och skapet börjar se normalt ut igen.


När Latin var färdig så fick den grå hänga med ut på tur.

Han fick träns på sig för att få något att pyssla med.... det hjälpte föga.
Han är en unge med myror i brallan. Håller sig fokuserad och koncentrerad i 5 sekunder, sen ska han titta, smaka, känna och lukta på ALLT.








Lite vingligt men han följer åtminstone med nu   

Men sen när vi vände och skulle gå hemåt igen, DÅ stannade han!!

Ha ha, trotsig unge!


Det tog sin lilla tid att komma hem, han stannade ungefär vart tionde steg.

Sen när vi var hemma fick han fnatt och hoppade rätt upp i luften.

Buse, då fick han en tillsägelse.


Roger fotade oss innan vi gick tillbaka in i hagen.

Han börjar se MAFFIG ut   











Han ville för övrigt INTE gå in i hagen, suck! Förr skulle han inte gå ut, nu ska han inte gå in.... dessa ungdjur!


Sist men inte minst, så här rofyllt såg det ut i kväll när de fick sitt kvällshö.


    


Halmen är nybäddad och vattnet fyllt till kanten.

God natt små djur!

 
 
Lillan

Lillan

20 februari 2013 15:29

Låter som du har en klok veterinär! Kroppen har en unik förmåga att läka om man ger den lite tid! Motion är säkert bara bra i nuläget:)
Ses i helgen!

http://anna-helena.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards