Direktlänk till inlägg 11 september 2014

Kul, riktigt kul!

Av Natalja - 11 september 2014 21:25

Det hör inte till vanligheterna att jag hinner med två hästar samma dag, men plötsligt händer det   


Jag träffade Maria och Prince för 13 år sen.

Man kan säga att jag känner dem båda två ganska bra.

Därför blir jag så glad när de båda går framåt för tyvärr har deras resa inte alltid varit helt enkel.

Sadelproblem och bekymmer med fötter. Låsningar i ryggen, kolik och operation osv osv

Ja listan kan göras lång.

Nu är Prince 18 år och tack vare en envis matte som inte ger upp börjar han hitta tillbaka.

Alla ryttare behöver lite hjälp på traven ibland för att man kan inte alltid se eller känna vad som är tokigt.

Maria red för en av Blekinges mest meriterade tränare för två veckor sen.

Det var första gången tränaren såg Prince och lyckades inte alls hitta hans knappar (från marken)

Träningen gav verkligen ingenting.

Å med det vill inte jag säga att jag är bättre, men jag vet vad Prince kan och hur han rört sig tidigare.

Jag vet också vad Maria behöver hjälp med och idag fick jag chansen att putta dem lite i rätt riktining.


Vi möttes vid ridhuset och solen stekte. Ja det var nästan bastukänsla där inne.

Maria tyckte han var seg och långsam.

Jag tyckte han var trippig och stel.
Innan jag kunde ge några råd satt jag själv upp för att känna lite på honom.


Han var framåt men ganska lat.
Han blir väldigt glad när man saktar ner och han tar gärna små pauser i arbetet.

Pga hans ryggbekymmer tappar han bakdelen ganska ofta och behöver ridas i en aktiv form.

Han får inte hamna bakom lod och belasta sina framhovar.

Det jag upplevde var svårast var att få honom att böja i bålen.

Han ville vara rak genom hela kroppen.


I leggings och linne jobbade vi på i alla gångarter med fokus på form och framåtbjudning.

Han blev lite sur på mig när jag krävde form och han försökte komma undan.

När han förstod att jag bara hjälpte honom med formen genom att ge ett stöd i ytterhanden slappnade han av och började röra HELA kroppen.


   


Det är nästan svårare att få fram nosen på en häst som kryper bakom lod än vad det är att få en häst i öppen form att hamna rätt.

Innan all energi var slut fick Maria tillbaka sin häst.

Hon kände genast skillnad och jag kunde skymta ett leende hos ryttaren.

När man sitter och filar på en häst som bara har bekymmer och motgångar så är det lätt att humöret går i botten och man blir ganska negativ i sin ridning.

En sån häst behöver verkligen all positiv support den kan och därför är det bättre att hjälpa ryttaren så kommer hästen fungera.


Han gick kalasbra i slutet och visade sin matte att han fortfarande har massa kvar att ge!
Hoppas hon tar med sig känslan till nästa ridpass och forstätter där hon slutade idag.
De fick en hemläxa och den tänker jag förhöra dem på nästa vecka   



Nästa häst till rakning var min egna gråa yngling.

Det är CR-kurs i helgen och jag ville kolla sammarbetet med Walle en gång innan.

Vill inte ge mig ut på Latin (vill spara benen) och att rida ut själv på Walle är inget alternativ.

Därför tog jag honom i linan och så hade vi lite markträning.
Gick  tex emellan soptunnorna....


 


Backade och gick runt, runt.

Över en presenning och mellan släp och vägg.

Stannade, backade, gick framåt osv osv.

Sen var det tanken att han skulle trava på en volt runt mig, men han var trotsig tonåring och gjorde ett jätteluftsprång. Jag höll mig cool och väntade ut honom å sen fortsatte vi.

Bytte sen varv och där kom en explotion igen.

Denna gången höll han på att hamna i ladugårdsväggen.

Det var lite svårare att få honom i rätt varv igen och innan han tröttnade gick vi bort till vändplanen istället.

Även där kastade han sig iväg och hamnade på rumpan i en före detta buske. Trasslade in sig grenarna och blev mäkta irriterad! MEN sen lugnade han ner sig. Det var väl droppen liksom   

När han såg lugn ut avslutade jag dagens övning och så fick han kalasa på dagens ranson av HippoCool och B-vitaminer!
Duktig unghäst och en klapp på axeln till mig.

Jag flippade inte bara för att han skuttade lite, även om jag funderat på det 100 gånger efter detta.

MÅSTE få in i mitt huvud att han är en unghäst, unghästar gör sånt.

Han ÄR inget monster bara för att han exploderar!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards