Direktlänk till inlägg 2 maj 2009

Lokal hopptävling / Jämjö

Av Natalja - 2 maj 2009 22:18

I morse (fast en timma tidigare) var jag och Malin tillbaka på tävlingsbanan i Jämjö. Idag var där många fler hästar, människor och hundar.

Det vita dressyrstaketet hade byts ut mot hinder i alla former och färger.


Klasserna som skulle gå av stapeln var:

Hoppning Klass 1 Clearround Bedömning A:0

Hoppning Klass 2 Avd. A Lätt 1.00 Bedömning A:0/A:0

Hoppning Klass 2 Avd. B Lätt 1.00 Bedömning A:0

Hoppning Klass 3 Avd. A Lätt 1.00 Bedömning A:0/A:0

Hoppning Klass 3 Avd. B Lätt 1.00 Bedömning A:0

Hoppning Klass 4 Avd. A Lätt 1.10 Bedömning A:0/A:0

Hoppning Klass 4 Avd. B Lätt 1.10 Bedömning A:0



Vi placerade oss på ett lämpligt ställe med bra utsikt. Första klassen flöt på bra och de flesta hästarna gjorde vad de skulle. Roligt att träffa en massa gamla bekanta, bla Emelie på Sunshine. Sune är en pigg liten ponny och hon hoppade kanon tills de kom till hinder nr 6. Något gick fel och hela ekipaget stöp! Det såg otäckt ut men båda var på fötterna utan fara, lite skitiga dock.


Sen var det min kollega Ninas tur att hoppa Rolex.

Han såg fin ut på framhoppningen och rundan börjde kanon!


Tro det eller ej, men vid hinder nr 6 hände det någonting och Rolle hoppade av alldeles för tidigt, fick med sig bakbommen och de hamnade i grusen, båda två!! Hu... det såg ONT ut men båda var snabbt på fötterna och borstade av sig dammet. Rolle slog sig lite på benen och Nina fick ett regält blåmärke på höften.


Det är ju som jag alltid har sagt. HOPPNING ÄR LIVSFARTLIGT!!


Jag hinner väl knappt avsluta den tanken förren nästa ryttare åker i backen. Vad är det som händer!!!

Under tiden banpersonalen får ordning på hinder och lösa hästar, får en häst i en lastbil panik. Den har fastnat i något och HOPPAR över bommen. Kommer halvvägs ut och blir hängande med bakbenen innanför. Till slut kommer den över och ramlar ner på asfalten. Trots att den är lös så springer den inte långt, man ser att den har ont : ( Veterinären tillkallas och vi får senare veta att den klarade sig relativt oskadd.


Jag tänkte nästan att det var dax att åka hemåt, den här dagen blev nästan lite FÖR spännande för mig!!

Ingenting av detta hände under gårdagens dressyr.


Det här var inte allt! En stund senare åker en annan ryttare av på framhoppningen, men hon klättrade upp igen och genomförde sin ritt utan bekymmer.


Banan byggdes om och snart skulle dagens sista klass börja. Jag ställde mig vid framridningen och försökte fånga KLRKs hoppehästar på bild.


Christian Rostedt på Bally Leo



Matilda Ljungberg på Nirvana



Moa Zalar på Cabanel



Det var en annan mörk häst som jag tyckte var så fin!!

Den skulle säkert passa bra som dressyrhäst : )



fast den hoppade helt ok... så den får väl fortsätta vara hoppehäst ett tag till ; )



Christian och Leo gick in på banan och red en felfri grundomgång, vidare till omhoppningen men rev sista hindret.


Snygg-Leo



Sen var det Moas tur. Dom var taggade till tusen och de nästan flög över hinderna.



Inte ens kombinationen ställde till några bekymmer.



Klassen tog slut och Bosse väntar på resultaten.




JAAAAA! Matte kom 2:a



Grattis Moa och Calle!


 

Å trots det där petet på sista hindret så kom Christian och Leo 3:a med den snabbaste tiden!!


Det blev en händelserik dag i solen. Näsan är lite rödbränd och jag kommer nog ALDRIG mer våga hoppa : o


Läs vidare om dagen i MOAS BLOGG





 
 
Aramis

Aramis

2 maj 2009 23:43

Nämen huane mig!! :-o Nu får det banne mig vara färdighoppat här! Det är knappt man vågar ta sig över cavalettibommar efter denna kusliga berättelse :o) Ha en underbar lördag! Kram kram :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

3 maj 2009 07:50

Kan verkligen hålla med dig om att man inte direkt blir tuffare av att kolla på hopptävlingar! Har blivit några vurpor på tävlingarna här i Mora också... Man förstår varför det är dressyr som man håller på med själv... =)

Kramar

http://dromdansaren.blogg.se

 
ylle

ylle

3 maj 2009 10:23

Jag håller med Dig, hoppning kan verkligen vara LIVSFARLIGT! *
Bäst att hålla sig på marken helt! Fast man kan skada sig med hästen även där....

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Moa

3 maj 2009 17:53

Nej, det är hoppning det ska vara ju!:) Just för att dressyr är så lugnt:p Jag tog mig friheten att kopiera bilderna på mig så att jag kan spara dom själv, hoppas detta var ok!
Tack:)

 
Ingen bild

Natalja

3 maj 2009 21:27

Kan det vara så att hoppning känns farligare när man blir äldre?
Det är därför du Moa fortfarande gillar hoppning bättre och vi andra "Tanter" håller oss till dressyr : )

Klart du får kopiera bilderna, skicka din mailadress på sms så kan jag maila alla bilderna jag tog på dig!

Kram till er alla!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards