Direktlänk till inlägg 22 juli 2009

Köttbullen!

Av Natalja - 22 juli 2009 23:41

För varje dag som går blir Latin rundare och rundare.

Idag fick jag kämpa fem minuter för att få sadelgjordsstropparna att nå sadelgjorden. Latin behöver komma ut och galoppera i skogen... länge!!

Det var länge sen vi red min favorit runda förbi Åby. En snabbcheck i Bloggen visar att det var den 6 april, bara en vecka innan jag bröt benet.

Jag har inte vågat mig ut på så långa rundor utan stigbyglar innan men idag tänkte jag chansa.

Det började droppa lite smått, lagomt till att jag hade sadlat. Hämtade regnjackan och stövlarna. Satt upp från pallen och lät stiglädrerna sitta kvar. Tänkte att om dom blir jobbiga kan jag lägga upp dom framför sadeln.


Skrittade iväg och Latin kändes lite seg. Det är klart, han är ju fullproppad med gräs från hovarna till öronen. När vi kommit in en bit på grusvägen så provade jag att trava, lättridning. Nä, det går fortfaranade inte. Å det är jobbigt att knipa med benen och hålla i sig bara för att jag ska komma upp ur sadeln. Så jag satte mig ner och höll i mig i sadeln. Då kan jag trycka mig ner istället för att skumpa av!! Probelmet då blir ju att jag inte kan hålla i tyglarna. Det fick istället bli långa tyglar. Sannolikheten att Latin skulla springa iväg är minimal. Han travade på i ett friskt tempo och jag fick hålla i mig med båda händerna samtidigt. Jag passade på att prova hur jag skulle sitta i sadeln för att kunna ta rörelsen bäst. Spände magen, slappnade av i benen och tvärtom osv.

Tror det kan vara en bra träning, lite som att bli longerad.


En bit in i skogen ser Latin något läskigt!! Någon har grävt i vägkanten och lite längre fram har dom ställt ut gigantiska rullar med kabel!

Latin tvekade, jag skrattade åt honom, sen stannade vi och fotade den farliga, som plötsligt inte alls var farlig. Latin kunde till och med gå fram och ta ett par torra löv utan att rullen åt upp honom : )



En bit till hade dom grävt och de nya stenarna som grävmaskinen hade hittat i kanten såg lite skumma ut, men det gick att galoppera förbi dom trots allt.

Vi tog genvägen över en äng, galopperade och skrämde en hare på flykt.

Sen hittade jag inte stigen som leder till vägen, istället för att vända satt jag av och ledde in Latin genom snåren. Under ett träd och över ett dike men det gick bra. Sen hittade jag en mindre kulle så jag kunde sitta upp igen. Å jag kunde sitta upp från RÄTT sida!!!

Skrittade en lite bit sen var det galopp igen.

Latin hade en härlig och luftig galopp men det gick lite på tvären när han såg spåren efter grävmaskinen.

Passade på att njuta lite av utsikten.

Trots att det regnade så var det en vacker kväll i Blekinge.


 


Hela rundan bestod nästan av galopp på långa tyglar. Latin var alldeles sjöblöt när vi skrittade sista biten och han flåsade ganska bra! Vi får nog ta en tur till saden snart.

Nu är det i alla fall rättvist, vi behöver ha bättre kondis både jag och Latin.

Klockan var nästan 10 när jag satt av och ledde in Latin i stallet.

Då hann vi inte med någon nackmagnet idag. Svampade av honom och lät honom gå in i boxen.


I morgon fortsätter forskningen OM jag möjligtvis kan tävla den 1 Augusti i Yxnarum. I så fall ska jag anmäla oss till LC och LB. Tror inte jag fixar ett LA programm med endast ett fungerande ben. Å jag har aldrig ridit någon LC på Latin, vi gav oss på LB direkt.

 
 
ylle

ylle

23 juli 2009 06:21

Natalja, nu när han är rund och vattenfylld (gräset), varför KÖR Du inte litet oftare? Lindrigare för Din fot! Har ni fina körvägar därnere?

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Caroline

23 juli 2009 17:18

Det verkar som om ni är på god väg tillbaka! Latinen är ju annars känd för utmärkt kondis och uthållighet =) Du är tuff som vågar dig på en tävling redan, det låter riktigt roligt. Man måste ju testa sina gränser eller hur? Kram

 
Ingen bild

Natalja

23 juli 2009 22:51

Jag har inget bra svar på det Ylle.. men du fick mig att tänkta till!

____________________________

Jag är på god väg tillbaka, det är bara vissa små detaljer som jag behöver finjustera lite, som att kunna rida med stigbyglar, skänkla och inte ha ont. Annars fixar jag det mesta : )
Kram kram

 
Ingen bild

Gunilla

23 juli 2009 23:10

Hej Natalja!
Skönt att ni är på g!
Hoppas att det blir start hos oss i Yxnarum.
Tänkte på ditt problem med stigbyglar.
Har du testat att rida med ledade?
De avlastar faktiskt en hel del!
Hör av dig om du vill prova!
Kram Gunilla

 
Ingen bild

Natalja

23 juli 2009 23:31

Hej Gunilla!
Nä, jag har inte testat ledade stigbyglar men det kanske är en lösning för min besvärliga fot.
Har försökt få tag i folk på Ridsportsförbundet men växeln är stängd hela juli och resten har väl semester... Ska jag vara med hos er så får jag nog försöka rida med stigläder, hinner nog inte få någon dispans... : /
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards