Direktlänk till inlägg 6 september 2009

Långtur!

Av Natalja - 6 september 2009 14:57

Morgonfodring och utsläpp och jag kan bara säga, BURR! Va kallt det var  i morse. Både Ture och Latin fick täcke på sig och jag behöll tröjan på länge. Mockade till båda, sopade ut det gamla höet och gjorde fint i sadelkammaren och runt fodertunnorna. Fyllde på vatten i hagen och så hämtade jag in min Latin ingen.

Tänkte ta en runda i skogen men hade inte riktigt bestämt mig för vilken.

Sadlade och tog pelhambettet. Satt upp och red mot "Hammarby". Skrittade länge och lät honom gå precis så sakta han ville. Han var lite morgonstel så en lång skrittsträcka är nästan nödvändig.


När jag sen kortade tyglarna och började trava gick det ganska bra. Han var jämn men väääldigt seg. Jag fick lite känslan av att jag red i slow motion : )

Ställde mig lite i stigbyglarna i lätt sits och lät honom jobba med ryggen obehindrat. La ner nacken på honom men lät inte nosen komma fram. Ville att han skulle sträcka ut och komma upp men utan att hänga i bettet.

Han blir så mjuk och gungig när man gör så men jag klarade inte att stå så länge så det fick bli skritt på stigen.



När vi kom ut på grusvägen som leder till Åby, fattade jag höger galopp och han fick gunga på i en lugn galopp.



Även om jag försökte få lite mer fart så lyssnade han inte på det örat idag.

Nä, han ansåg att vi var ute på söndagstur, då ska man ta det lugnt!

Jag fick en idé om att ta en sväng förbi hemma! Det går fortare att ta sig dit nu när det är en massa stubbåkrar som man kan trava och galoppera på.


Han blev lite fundersam när jag svängde höger mot Säby, stallet vi stod i innan ligger i Säby, istället för att svänga hemåt.

Galopperade i vänster galopp i kanten på en stoooooor stubbåker. Latin är ingen racing häst. Han galopperar bara precis så fort man ber honom om och inte en enda sekund snabbare.


När vi började närma oss Ramdala tog vi genvägen förbi Sieka och Tracy.



Dom bor egentligen i Lyckeby men firar alltid semestern här på landet.


På andra sidan gården finns det fler åkrar, och där på andra sidan ser man E22:an och en liten skymt av vårat hus.



Vi travade grusvägen fram. Det är lite annorlunda att rida här där vi, jag och hundarna, brukar vara ute och motionera : )

Det var ganska mycket trafik (som vanligt) på denna europa väg : / men jag såg snabbt en lucka och vi smet över.

Sen var det bara sista biten kvar innan vi var hemma.

Våran väg, Rosenhillsvägen, går längst med E:22an. Det är bara ett litet litet räcke som skiljer vägarna åt.

Skönt att Latin inte är rädd för bilarna.



Så, då var vi framme!



Jag knackade på och ut kommer en förvånad Roger och två mycket skeptiska hundar. Lexie tyckte att Latin var på tok för stor för att bo i huset. Jag stängde hundgrinden och knäppte loss tyglarna.

Det första Latin gör är att smaka på "lammörat".



Tydligen var det inge vidare smak för kvisten kom snabbt ut igen. Tyckte han kunde äta på gräset istället men han bara glodde på mig och sa

-"jag kan väl inte äta med bettet heller, det måste du ju förstå, matte lilla!"



Ja, det är klart. Att försöka tugga med en gummistång i munnen kan inte vara så lätt....



Så jag tog av tränset.... och sadeln.

Latin blev jättenöjd och började tugga i sig det gröna gräset.



Nu gäller det bara att hundgrinden även är hästsäker. Det tog vi inte med i beräkningen när vi tillverkade den...!


-"Vad har ni gömt här under?" undrade Latin



Det är ju Xeras hundsoffa med tillhörande fotölj. Inget för en häst!


Roger bjöd på äpplen, direkt från trädet!



Det var inte dumt, tyckte Latin, som ganska snabbt satte i sig ett 20 tal äpplen!


Medans han fikade tog även jag ett par mackor och ett glas Cola på verandan. Lexie tyckte det var säkrast att hålla sig nära oss 2 benta. Den stora bruna såg läskig ut. Hon har nog glömt att hon lekte i hagen som valp. Ja det är ju några år sen nu...



Vi pausade hemma i ca 40 minuter. Ganska lagom paus efter en timmas ritt hit. Jag sadlade och tränsade och Roger fick agera hästhållare när jag snabbt som ögat besökte dass.



Solen tittade fram och plötsligt var det inte så kallt längre.

Latin tackade för sig och lovade att komma tillbaka fler gånger.



Innan vi hann rida iväg, kom Rogers föräldrar förbi. Latin fick ett äpple till men det var lite värre att äta det (bett i munnen igen)

Sen gav vi oss vidare mot Jämjö.

Vi kom dock inte så långt, för vi var ju bara tvungna att hälsa på Gert-Åke. Han är en av våra grannarna som faktiskt har tävlat körning i många år.

Vann väl FjordSM i precision något år till och med.

Vi pratade en stund och han gillade Latins typ, den gamla grövre halvblodsstammen.

Han tyckte att Latin skulle passa som polishäst. Ja varför inte, så länge ingen skjuter eller tar fram ett vildsvin, så klarar väl Latin det mesta ; )


Han har för övrigt en väldigt fin VAGN TILL SALU.


Efter pratstunden klev vi över E:22an och red hemåt. Vi tog vägen förbi Byfallet hem och sista galoppen (vänster) var toppenfin! Jag kunde ställa honom i nacken och jag gjorde ett försök att rida lite lite öppna med hjälp av ytterskänkeln och jaaa, det kom ett par språng! Han frustade och öronen guppade i takt med galoppen. Duktig pojk! Travade ett par meter sen fick han skritta hem de sista 10 minuterna.

Kikade på klockan å vi hade varit borta i nästan 3 timmar.

Tur att jag inte rider distans, för det hade min rumpa aaaaaldrig klarat av. Får ju träsmak trots min välstoppade ändalykt ; )






 
 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

6 september 2009 18:16

Den hagen med två vita hästar, är det en stor och en ponny? Stod en svart häst där innan med? :) Vi hämtade hem den svarta hästen där igår nämligen, så kände igen det :D

http://heavenisaplacenearby.blogg.se

 
Aramis

Aramis

6 september 2009 20:15

Åhhhh så förträffligt trevligt "följa" med er på långtur :) Jag känner ju igen mig på en del ställen :) Latin ser såååå nöjd ut där hemma i er trädgård - jag sa ju att ni skulle bygga ett stall i stället för garage :) Hi hi! Kul kunna rida hem, det gjorde jag ibland i Viken också med mina ponnyer :) Alltid lika uppskattat! Plötsligt blir ens trädgård så väldigt liten, hi hi! När får jag se dig i skåne :) Kraaaam kraam

http://aramise.bloggagratis.se

 
Caroline

Caroline

6 september 2009 21:16

Hihihi ja så kan man ju också göra med sitt husdjur! Trevligt med långtur! =) Kraaam

http://superselma.bloggsida.se

 
Jessica

Jessica

7 september 2009 12:21

Vilken härlig ridtur!! Kommer ihåg att jag och en kompis red hem till våran ridlärare när vi var små och sjöng luciasånger för henne! =) Kul när man kan hälsa på folk och ha hästen med sig, de blir oftast ganska förvånade när de ser en häst på gräsmattan! =) Kram kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

7 september 2009 22:57

Ja det stämmer Ann-Sofie! Där gick det en mörk häst. Men hu va tunn den var : (

____________________________

Ha ha, ja han tyckte det var trevlig att komma på besök. Nu har vi mystiska fotspår i gräsmattan : )
Jag får väl planera in en tur till skåne snart, innan det blir snö och drivis! Kram kram

____________________________

Precis Caroline, har man inte hästen hemma... så får man helt enkelt hämta hem den ; ) Kram

____________________________

Jo, Jessica. Det var MÅNGA som tittade förvånat på oss. Speciellt när vi stod och skulle över vägen : ) Kram kram

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

8 september 2009 10:34

Jo jag vet! Jag började nästan gråta när jag fick se henne. Fodervärden har inte gett henne den maten hon behövde. Nu är hon iaf hemma och har fri tillgång på mat och äter upp sig. :)

http://heavenisaplacenearby.blogg.se/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards