Direktlänk till inlägg 9 september 2009

Vem vinner?

Av Natalja - 9 september 2009 22:22

Idag var det ett udda datum, den nionde i nionde, -09!

Men tänk nästa år när Xera fyller 10 år den 10/10 -10 Skrattande


Onsdag kändes som en dressyrdag och detta trots att jag precis kommit in i perioden vissa kallar lingonveckan med följden att jag kännder mig som en itusågad kvinna med tillhörande huvudvärk. Ja ja, det brukar bli bättre av värme och rörelse och ett dressyrpass ger båda två!


Tog in Latin och gjorde honom iordning. Han fick gråa lindor och ett matchande schabrak. Ville inte slita på finbootsen som vi fick av Snälla Aramis, så det fick bli de gamla svarta.

På med stövlar och sporrar och upp på djuret.


  


Skrittade ut ca 15 minuter först, sen fortsatte jag skrittarbetet ytterligare 15 minuter på banan.

Jag hade ett mål att vara så tydlig och konsekvent i mina hjälper att det inte gick att missförstå.

La volter åt båda hållen och serpentinder och vände över ridbanan mm mm.

Var noga med att vända med inner tygel, inner sittben och ytter skänkel. För att det ska gå in i min hjärna måste jag nästan säga det högt! Nä, jag använde inte mina hjälper med känsla och tajming utan mer mekaniskt och brutalt Förvånad


Känner mig lika smidig som King Kong! Men Latin förstod vad jag menade (det gick verkligen inte att missa) och han gjorde vad han kunde för att komma undan. Han gick på tvären, han la all sin tyngd i tyglarna, han "sprang" iväg osv. När jag tyckte att jag började få till ganska bra volter och vändningar, testade jag lite skänkelvikning. Ett par stycken var helt ok och jag började rida lite mer. 

Tänkte sen att nu är det väl ändå på tiden att vi börjar trava, innan mossan börjar växa på benen.


Jag travade ca 5 steg och saktade av... Han hävde sig fram och krävde att jag skulle bära upp hela honom.

Gick på med ytterskänkel och böjde honom runt innerskänkeln. Sen gjorde jag ca 50 övergångar skritt-trav-galopp och tvärt om. Hela tiden hade jag en mening i Kyras bok i tankarna

"Jag anser att det är fel om man har mer tyngd i handen och brukar mer kraft på att bromsa hästen med, än man använder för att driva den framåt"

Gissa om jag hade mycket i handen?eller om jag drev någonting? Precis... jag hade på tok för mycket att hålla i och benen mina bara hängde där. Jag får verkligen jobba för att få mina kroppsdelar att lyda hjärnan.

Och Latin lyssnar mer på hjälperna än på min hjärna Tungan ute


Men skam den som ger sig, jag bet ihop och väntade ut Mr Tiin. Jag satt där och svängde och tryckte och gjorde halvhalter växlat med övergångar och tempoväxlingar.

Till slut kändes det ok ett par steg.

Pigg var han i alla fall och jag blev minsann varm!

Skrittade av honom efter en timmas ridning.

Sen fick han stå en stund med nackmagneten och BoT medans jag mockade och packade hö.


I morgon får det nog bli en sväng med vagnen igen Glad


 
 
Aramis

Aramis

10 september 2009 13:54

Hi hi - såg att du även skrivit inlägget lite roligt klockslag 22:22 :o) Kul! Antar att det inte var medvetet :) Du är otroligt flitig och ambitiös! Beundrar verkligen dig och ditt analyserande tänkande! Så mysigt med körning idag - skulle vilja sitta med där på kuskbocken - det var så himla kul :) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

10 september 2009 22:29

Hoppsan, det uppmärksammade jag inte igår!
Tack så jätte mycket!
Då är jag alltså inte helt fel ute med andra ord!

Jag får filma en dag när jag kör "sett från kuskbocken" så kan alla vara med ; )

Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards