Direktlänk till inlägg 12 september 2009

Analysera mera!

Av Natalja - 12 september 2009 23:09

Dagen har gått i hästen och hälsans teckan.

Dock förstörde jag det hälsaosamma genom att äta upp en held godispåse Tungan ute 

Men men... det är ju trots allt lördag!


Upp i ottan och åt frukost. Rastade vovvar och körde till stallet. Fodrade och släppte ut Latin i sin pyamas. Tyckte faktiskt att det var lite kallt. Sen gjorde jag som jag brukar göra minst en gång varje helg, sopade sadelkammaren och runt fodertunnorna, mockade ut två kärror skit från hagen och fyllde på vatten. Gjorde klart i Latins box och hämtade in honom från hagen igen.


"Kommer du redan, matte"?


  


Masserade igenom honom med gummiskrapan och borstade sen noggrannt bort allt damm.

Lindade benen och tog de nya fina Bootsen från Liv. 

Sadlade innan jag gick för att hoppa ner i stövlarna.

Sporrar, handskar och hjälm sen var det bara tränset kvar.

Satt upp och skittade rundan runt åkrarna. Den rundan tar ca 15 minuter men idag tog den liiiite längre tid. Jag var tvungen att analysera märkliga spår i den nysådda åkern. Jag kunde ganska snabbt konstatera att det var fåror gjorda av vilda trynen!! Nästa åker hade tydliga fotspår. Nu är dom bakom knuten, redo att skrämmas!


Latin trodde naturligtvis att vi skulle gå in i stallet när vi kom tillbaka, men tji fick han! Vi skulle träna Glad

Skrittade ett varv innan jag kortade tyglarna och började jobba honom. Kom fram i trav men det kändes katastrofalt!!. Han hävde sig framåt och när jag försökte rama in honom så gick han bara på tvären och gjorde några hoppsa steg.


Som tur var, kom Angelika ut och allvaret började.

Han var inte alls lika fin som förra gången men så är det ju, formen varierar enormt! Började trava på en volt för att se vad som var fel, varför han gick med rumpan innanför spåret och lutade innåt. Jag försökte vara noga med hjälperna och att han inte skulle hänga i bettet.

Jag fick nästa ryta till på honom för att han skulle skärpa sig!

Vi fick minska och öka volten i trav och i galopp och denna gången var höger varv bättre! Märkligt!


Fortsatte ut på spåret och växlade mellan trav och galopp och la 10-15 meters volter längst spåret.

Jo då, för varje volt vi red, ju bättre blev det. Han var väldigt spänd i sin rygg idag och den förvända galoppen var dö-jobbig tyckte han. När han tyckte att jag krävde för mycket, skuttade han runt och bytte galopp. Han gjorde säkert 25 perfekta byten, när det egentligen skulle ha varit något helt annat. Där är det tålamod som gäller, vänta vänta vänta, tills han slutar byta och skutta som en kanin.


Fick även rida ett par skänkelvikningar och det gick ja, inte jättebra.

Fattade sen vänster galopp igen och HJÄLP va han var stutsig.

Satte mig på rumpan och väntade ut honom. Å ja, det gick ganska snappt att få honom att släppa ner mig på ryggen och spänna av.

Ännu en gång har vi kommit fram till att det är ganska mycket mitt fel och att han hela tiden ifrågasätter eller motsätter det jag gör. Ingen bra kombination!

Till slut, efter en hel del slit, gick han riktigt bra men då börjarde han istället bli trött och när han är trött så han att man bär honom.

Det vägrade jag och istället skrittade vi 15 minuters rundan runt åkrarna.

Tänkte på hur jag hade ridit och hur jag borde ha ridit (konstigt att man alltid kommer på sånt när man väl är KLAR!


  


Ställde honom sen i gången för att plocka av all utrustning och för att tvättade av skapet.

När jag släppte ut honom i morse så var han varm och svullen där. Bästa att tvätta det noga så det inte blir något av det!!

När det var klart, släppte jag ut honom och begav mig norr ut. Eller ja, jag körde ju faktiskt hem och lunchade först, men sen körde jag norrut!

Jag kände mig lite som stålmannen på uppdrag. Christina, min kära kör-tränare, ska tävla i morgon och hennes stora svarta var i AKUT behov av lite uppmjukande massage.

Han stod borstad och klar så det var bara att sätta igång.


  


Han sov sig igenom hela massagen, snacka om att vara avslappnad ; )

Nu hoppas jag att han är finfin i morgon på tävlingen. Jag ska naturligtvis dit med min kamera!


På vägen hem... körde jag om en CORVETT!! ha ha!


  


Inte illa va?

Klockan hade redan hunnit bli 17 och det var hög tid att äta.

Roger slängde ihop något lite snabbt och sen tog jag med mig flickorna (vovvarna) till stallet.

Ställde bilen och GICK grisarundan med hundarna. Det gick bra, lite varm och öm fot men det var uthärdligt och hundarna uppförde sig SÅ bra! Vi kunde till och med möta en liten vit luddig hund utan att ens försöka äta upp den.

Rundan tog lite mer än en timma, jag tror att Latin går aningens snabbare än mig Förvånad


Tillbaka i stallet igen och jag tog in Latinen och borstade av honom. Sen på med pyamasen och in in boxen.


Ja och om någon undrar vart gårdagen tog vägen. Så var det vilodag men det hade varit roligare att säga att fredagarna är slut på BloggaGratis, ha ha


Sen blev det kväll och vi är tillbaka till godispåsen.... : ) 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards