Direktlänk till inlägg 7 oktober 2009

Andas ut.... Andas in

Av Natalja - 7 oktober 2009 22:40

Är det inte väldigt dumt att sluta andas när man rider?

jo, man blir lätt yr och lite orkeslös. Det räcker knappt med att tjippa efter andan. Kroppen får inte tillräckligt med syre ändå Tungan ute 

Är jag kanske som blondinen som dog hos frisören när han tog av hörlurarna.

I lurarna hördes "andas in, andas ut.... andas in, andas ut".


Hur som helst har jag inte dött hittils men jag har inte lyckats jobba bort detta problem. Jag kan verkligen inte sitta ner i traven OCH andas samtidigt.


Jag kom hem efter jobbet till ett dukat middagsbord och färdiglagad mat!

Älsklingen min hade till och med hunnit gå ut med vovvarna så jag kunde snabbt ila till stallet efter maten.

Eftersom det var ljust fortfarande så passade jag på att mocka ut 2 kärror med skit ur hagen. Det är ingen idé att försöka göra det i mörkret, inte ens med pannlampa!


Något farligt rörde sig i skogen ovanför hagarna och Latin fick ett tokryck. Han galopperade iväg som en antilop och bockade ett par gånger. Hi hi, han såg så rolig ut när han stannade, såg ut ungefär som om han inte fattade vad han hade gjort "Hur kom jag hit?" liksom Skrattande


Nackmagneten satt bra på grimman och han hade ätit upp höet som han fick till frukost.

Tyckte att det börjar bli dåligt med gräs i hagen och han får inte bli tunn nu när han är så fin i hullet.

Tog med honom in och gjorde oss klara för en tur i skogen.


Tog pelhamstången och skippade spöet. Han gick bra ut ur boxen. Inga tvekande stapplande steg.

Ledde honom en bit bort innan jag svingade mig upp. Tänkte ta Åbyrundan baklänges som omväxling.

Någon (eller helgens storm) hade tappat svarta sopsäckar längst vägen. Dom var läskiga tyckte Latin. Har han sett för många skräckisar?

Traven var helt ok från början men jag fick jobba honom i några tempoväxlingar för att behålla aktiva bakben.

När vi kom in på stigen var han lite för framåt och jag fick göra halt ett par gånger för att bromsa upp energin.

Det är jobbigt när man rider i mörkret med pannlampa när grenarna är för lågt ner. Duckar man försvinner ju ljuset.


Han var lydig och det gick så bra att trava längst den slingriga stigen.

När vi kom ut på grusvägen, fattade jag vänster galopp. Uj va den var kantig.

Han ville ta in rumpan och det blev en märklig takt. Gjorde ett par övergångar och det blev bättre men rumpan ville fortfarande mot vänster. Försökte rida öppna men han bara skuttade istället och verkade inte förstå någonting.

Då gör mina skänklar så där som jag INTE vill att dom ska göra. Istället för att snällt fråga hästen om den vill böja/flytta på sig så säger dom BANK - FLYTTA PÅ DIG. sen är dom stilla igen Skrikandes

*morr* Jag har en urusel kroppskontroll.....


Skrittade geonom byn och kom till nästa grusväg. Fattade vänster galopp igen. Nu var den bättre, men inte bra! Jag fortsatte med mina övergångar och öppnan, sen fattade jag höger galopp (den var PERFEKT) och jag kunde lägga till den skänkeln som behövdes på ett mjukt och fint sätt. YES!! Det går framåt!

Skrittade igenom skogen och sen skulle jag trava en bit i nersittning.

Det var då jag slutade andas! Försökte verkligen men det är inte lätt. Inte konstigt att jag bli spänd i nacke, axlar och rygg om jag rider omkring och håller andan!

Fattade galopp igen och red på framåt. Märkte i en nerförsbacke i vänster galopp att han inte vill vara med riktigt.

Det verkar nästan som han är lite svagare i vänster bakben.

Skam den som ger sig.. och när jag saktade av till trav och lät honom trava på framåt i ett raskt tempo, travade han på jättefint!

Jag saktade av och klappade honom på halsen.


Idag blev han svett från öra till hov.

Måste försöka damma av saxen och göra om min fina bruna häst till den där gul/grå saken som brukar dyka upp vintertid.


  

  

Nyklippt förra året!




 
 
Sofia

Sofia

7 oktober 2009 23:36

Jag hade samma problem när jag red och fick då tipset att sjunga tyst för mig själv eftersom man då andas automatiskt. Det kanske ser lite roligt ut men det fungerar. Du kan ju prova och se hur det går.

http://kipke.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

7 oktober 2009 23:39

Tack Sofia! Det lät som ett bra tips : )

 
Ingen bild

Fi

7 oktober 2009 23:50

Vet du, det ÄR dumt att sluta andas när man rider, även när man går till tandläkaren, då svimmar man, jag vet! x) Synes på lördag - taggade o redo!!

 
Aramise

Aramise

8 oktober 2009 11:14

Du är verkligen en kämpe Natalja! Som ger dig ut i ur och skur, vått och torrt, mörker och så vidare! Ibland tänker jag, hur klarade jag mig utan ridhus? Men det vet jag ju att jag gjorde - jag kämpade på i mörkret precis som de flesta andra ryttare gör. Hur som helst så är du duktig! Analyserande och omtänksam mot din fina Latin! Det ska bli jätteroligt att ha dig och Latin här en helg! Kramar i massor

http://aramise.bloggagratis.se

 
Caroline

Caroline

8 oktober 2009 15:35

Du får varje uteritt att låta så mysig och rolig!!! Du hinner öva på så mycket grejor också låter det som! Kul att högergaloppen blev så bra =) Kramis

http://superselma.bloggsida.se

 
Miia

Miia

8 oktober 2009 21:13

Men Nattis du får inte sluta andas!!! Jag vill ju iofs ha tillbaka mitt jobb men helst inte på det sättet =).
Kram.

http://miias-maria.blogspot.se

 
Ingen bild

Natalja

8 oktober 2009 23:50

Fi: Har du svimmat hos Tandis? Du får testa att sjunga nästa gång : )
På lördag vinner vi, eller hur!

Aramis: Tackar tackar! Va glad jag blir!!
Det konstiga är att jag inte ens sakar ridhus. Tycker att skogen erbjuder så mycket och så blir det mycket roligare att köra till ridhus lite då och då istället. Typ när det är storm eller liknande : ) kram kram

Caroline: Ja, det är ganska mysigt i skogen trots mörker och kalla vindar! Jag försöker ta tillvara på varje liten minut : )
kram kram

Miia: Hi hi! Jag lovar att inte dö även om det hade gett dig jobb ; ) kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards