Direktlänk till inlägg 10 oktober 2009

Tävling KLRK

Av Natalja - 10 oktober 2009 22:41

Fy, bläk och urk... va jag mådde dåligt i morse!

Har inte varit så här nervös sen jag tävlade hoppning sist Förvånad

Jag sprang på toa ett par gånger och stirrade omkring hela morgonen så det är otroligt att jag ens kom iväg till tävlingsplatsen. TUR att det var på hemmaplan där jag hittar annars hade jag väl garanterat kört vilse också.


De senaste gångerna har jag lyckats med så pass bra planering så jag med lätthet hinner rida fram utan att stressa.

Började morgonen med att släppa ur de andra hästarna i stallet och eftersom allt var färdigpackat, var det bara att borsta Latin och lasta honom.

Körde mot Lyckeby och för att kunna andas över huvudet taget, sjöng jag så högt jag kunde till Robbie Williams!

Parkerade och gick för att startanmäla....eller det gör man väl egentligen inte nu för tiden utan man säger väl bara hej, jag är här! Visar vaccinationsintyg och betalar (om man inte gjort det tidigare)


Sen hann jag se ett ekipage innan jag gick tillbaka till parkeringen.

Latin, snäll som vanligt, står där jag ställer honom. På med stövlar, sadel, hjälm mm

Ledde bort honom till det lilla ridhuset. Hade tänkt att skritta ute en sväng först men då började det regna!

Jag gick istället in i ridhuset och skrittade där en bra stund innan jag försökte börja rida.

Han var stel i hela halsen och bogarna. Var inte särskilt pigg heller men gick ända ganska bra framåt.

Hade dom korta sporrarna och koncentrerade mig på att bara värma upp honom.


Emellanåt gick han bra, men med lite (läs MYCKET) dåligt tryck bak.

Galoppen var bättre men jag kunde inte alls komma ner i sadeln och rida. Mina sittben var försvunna!! Hade jag glömt dom hemma tros? Latin såsade och jag lånade ett spö för att få fart i honom.

Vågade inte lägga en enda volt på framridningen, livrädd att han skulle tappa takten!

Så var det min tur och jag tog mig in i det stora ridhuset.

Försökte rida väl det första varvet, men det kändes väldigt försiktigt = mesridning!


Fick startsignal och pang så var vi igång. Vi klarade halten lite på sne, la första volten. Jag var helt passiv hela första halvan av programmet. Vågade helt enkelt inte rida.

När vi kommit till skritten kunde jag slappna av lite mer.


Även om han tappade takten ibland så var det inte på långa vägar så "illa" som det var i Torestorp.

Jag tror knappt han gick på tygeln, i så fall var han väldigt öppen i formen!

Men som Martina sa, "Han var i alla fall stadig i den formen han gick i!"


Fick BARA 5or och 6or i genom hela protokollet Skrattande och slutade på en nionde plats av 14 st på 56,7 %

Inga procent att skryta med men jag var helt överlycklig att jag ens hade överlevt detta programm!


Fick kommentarerna, faller framåt, blir lång i formen osv och det stämde till punkt och pricka!!

Jag red ju inte över huvudet taget! Jag åkte häst men jag störde honom inte heller!


Ställde in honom i släpet en stund innan LAn började. Sen var vi på ruta 1 igen. Han hade stått i släpet i två timmar när jag lastade ur honom för andra gången.

Tog de längre sporrarna till denna klassen men inget spö. MÅSTE kunna rida honom framåt ändå.

Började skritta fram och nu var hals och mun mycket bättre.

Jag satte mig på rumpen och försökte börja rida. Nu var jag inte så nervös längre. Det var ju inga 10 meters volter i detta LA programm.


Galoppen kändes mycket bra och han frustade i den förvända galoppen!

I LBn kom inte frustet förrän i första galoppökningen. Det känns som han inte hade lossnat innan dess.

Nu kom frustet på framridningen och verkade lovande.

Det blev min tur igen och vi gick in i ridhuset.

Nu var det mer fart i honom och jag kände att nu! det här kommer att bli bra.

Han tappade takten efter volten, visade ingen mellantrav. Blev ostadig, gick över tygeln, bytte i galoppen, drog framåt, blev lång i formen osv osv...

Men ett, ibland två steg gick han kanonbra!!!! Ibland glänste han till och ingen var lyckligare än jag när jag red ut från banan med ett betyg på 54,9 %

Tror jag kom näst sist på det.. Men det gör inget Tungan ute

Jag är så glad att jag kunde vara med, att vi inte blev utvisade. Jag tror inte att jag slutade andas och han kändes glad!!

Nästan lite busig till och med (eller bara irriterad på sporrarna) Traven var mycket finare men galoppen blev kort och stutsig. Bakdelsvändningarna var HEMSKA. Fick 6or på båda skänkelvikningarna med kommentaren "bra tvärning".

Fick en känsla om hur jag ska rida honom i programmet... ska jobba vidare med den i hopp om att en dag stå på prispallen!


Jag var en av de sämsta ryttarna, rent resultatmässigt, idag men efter avslutade ritter kan jag garantera att jag var gladast!


Hade tyvärr ingen kameraman med mig idag, så det enda jag kan erbjuda i bildväg är tre foton på en trött men nöjd Latin. Hemma i stallet igen! Gummibanden är urplockade och svetten har torkat in!


  


  


  


Får inte glömma att GRATTA gammeltiken Xera som idag fyller hela 9 år idag!

Beroende på hur man räknar så är hon i 60 års åldern sett i hundår.

Inte konstigt att hon böjar bli grå om nosen Flört


Xera  


blöt Xera  


jag o xera  


Drar  


Hoppsan  


  


Det är alltså exakt nio år sen jag kom hem och möttes av nykläckta valpar i sängen!

Hur detta gick till kan du läsa om HÄR!

 
 
Ingen bild

Åsa

11 oktober 2009 09:09

Så underbart att läsa att du är glad och nöjd, jag tror absolut du är på rätt väg i ditt tänkande och ridande!

Stor kram från oss i Skåne.
Åsa och Loki

 
Kristin

Kristin

11 oktober 2009 09:19

Men gumman då!
Inte lätt att ha tävlingsnerver =0/
Jag tycker precis som du att ni var JÄTTEDUKTIGA! Ibland får man se det lilla positiva i något man gör även om det i någon annans ögon inte var det. Vi kämpar ju alla mot något mer och bättre och varje steg i rätt riktning är en stor framgång =0)
*kram*

http://minhast.bloggagratis.se

 
Caroline

Caroline

11 oktober 2009 22:25

Skönt att det var lyckat idag ändå! Ni är så duktiga =) Fina kommentarer också! Kraam

http://superselma.bloggsida.se

 
Aramis

Aramis

11 oktober 2009 22:36

GRATTIS till er alla, både dig, Latin och sötaste Xera! Jag tror också att du är på helt rätt väg beträffande din fina pålle! Härligt att han kändes glad och positiv - det är ju, när man tänker efter, faktiskt ganska viktigt att hästen tycker det är roligt :o) Kram kram!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

12 oktober 2009 00:10

Åsa: Tack Vännen!!! Ja det känns verkligen som allt börjar lossna nu... det tar bara lite tid att på alla pusselbitarna på plats! STOR kram

Kristin:Tack så mycket! Visst är det bra att bli lite nervös.. men igår var det lite för mycket av den varan. Jag hade ont i huvudet på eftermiddagen sen när allt släppte!

Caroline: Å snäll du är! Tack tack och kram!

Aramis: Helt rätt!! Jag har hellre en glad häst som kanske kommer sist än en häst som vinner under press! Både Xera, jag och Latin tackar för grattulationerna : )
många kramar

 
Ingen bild

ylle

12 oktober 2009 06:15

Kommer in sent i grattiskören men GRATTIS ändå! Självklart känner hästen av när ryttaren är nervös. Det skulle finnas nåt piller som gör att man glömmer att det är TÄVLING och bara tror att det är vanlig träning.. Ett ridlyckopiller helt enkelt. Men man får förstås inte rida drogad...

 
Ingen bild

E-K

12 oktober 2009 12:00

Vad skönt att det gick bra och det var en vettig domare! :) Nästa gång får du välja en tävling som inte är när jag ahr jobbat! :) Så jag kan följa med och hejja på er!! :)

 
Ingen bild

Natalja

12 oktober 2009 23:06

Ylle: Ett ridlyckopiller måste ju någon bara tillverka!
Det hade blivit en storsäljare!!

E-K: Nästa tävling är den 25 okt. Klubbtävling i lyckeby!
Då får du gärna komma och hejja på oss!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards