Direktlänk till inlägg 11 oktober 2009

"Prova-på-körning"

Av Natalja - 11 oktober 2009 23:07

Något gjorde jag igår som satte sina spår idag. Jag har träningvärk i låren och ryggen plus vänster arm!!??

Hur red jag egentligen, ha ha!

Hur som helst... här har vi gårdagens RESULTATLISTORNA.

Ja, som väntat vann ju Per Waaler båda klasserna överlägset.

Även fru Waaler plus deras Bernsteinsto Beatrice placerade sig.

Dommaren var Caroline Lindahl, hon dömer ganska lågt men på ett bra och rättvist sätt.

Roligt att se på prispallen var ponnyryttaren Victoria på Wentus. Han är hoppehäst!

Även Hugo (DON CHICCOLINO) har en hoppkarriär bakom sig. Det är Moas förra häst som faktiskt passade bättre som dressyrhäst än hopphäst. Nelson och Malin är tillbaka med rågor! Efter en vår med många veterinärbesök har de hittat tillbaka till tävlingsbanorna. Kul att se var också Jenny, min fd klubbkamrat från Värnamo på sin fina Bonzai! Hon var faktiskt den första "vuxna" ryttaren som satt på Latin en kall vinterdag för ca 12 år sen. 

Ja, Lilla spända Calypsen var inte dyr i matte Fias ögon efter avslutad tävling. Att detta lilla Fullblodssto inte kan visa sin bästa sida för domaren en enda gång.... det är riktigt synd!

Hon har enormt fina gångarter men eftersom envisas hon med att spänna sig, blir det bara pannkaka av ritten Rynkar på näsan


I LAn var fina Wouter med!! Han gick riktigt bra och hamnade precis utanför placering.

Nelson däremot knep 3:e placeringen efter den Norska ligan.


Det var hästar igår och ponnyernas tur idag, denna regniga och ganska kalla dag men jag åkte inte till Lyckeby för att titta på söta dressyrponnyer. Nä, istället plockade jag upp Martina och Jenny och körde vidare mot Nävragöl och SILVERHALLEN. Fint namn va! Det är ett nybyggt privat ridhus där det var "Prova-på-körning" med Orvar och Arne.


Orvar är en galen hästkarl med humor Skrattande Han lyssnade när vi andra pratade om våra kära hästar och sa att han nästan blev rädd när han hörde hur vi "förmänskligade" våra hästar. Ha ha, ja det stämmer nog. Vi pratar om dom som om de vore barn eller familjemedlemar.... men det är de ju!!! Flört

Efter en genomgång plockade dom in hästarna.

Orvars lilla Nordsvensk.


  


Hon var så arbetsvillig och lyhörd! Härligt att se en så glad och positiv häst, 18 år gammal och full av energi.


  


Jenny var först upp på kuskbocken med Orvar som groom.


  


Sen klättrade även Martina upp i vagnen, men hon valde den lite lugnare och större hästen, också 18 år.


  


Alla såg såååå koncentrerade ut när de körde! Skönt att se att det inte bara är jag som kör ner koner *fniss*

Jag provade först halvblodet. Spännande att köra en annan häst än Latin! Detta sto var så mjuk i munnen och jag fick hålla en fin kontakt med bettet genom tömmarna.

Sen testade jag även den lilla damen och där var det betydligt mer i handen. Hon var så häftig att köra!! Hela tiden väntade hon på signaler från mig på vad och vart hon skulle.

Fick testa på en rejsersväng och jösses va hon sprang. Full fart iväg i galopp!

Jag ville aldrig sluta så tillslut sa Orvar till att jag måste stanna Tungan ute


En kille som jag tror hette Peter groomade när Orvar körde en sväng i fullt ös, eller som Arne sa "körning i den högre skolan" Arnes sto blev lite laddad av det andra ekipaget men stod snällt still och tittade på.


  


Grabbarna såg väldigt nöjda ut efter den rundan!


  


Efter ett par timmar med hästprat och fika, körde vi till Fåglasång.

Jag behöver (vill ha) en ny höst/vinter jacka att rida i.  

Tyvärr hittade jag ingen snygg i dressyrmodell. Jag med min breda rumpa kan ju inte ha de där korta jackorna, då ser jag mest ut som en flytboj. Det var någon modell som var rätt ok... men då var prislappen helt fel.

Smålänning är jag så 3500 kr för en jacka att ha i stallet funkar inte!!

Nä, jag får leta vidare.... alternativet är att jag plockar fram min gamla klubbjacka från VBR. Den har jag ju bara haft i en 12 år si så där Oskyldig 


Regnet har envisats med att blöta ner hela Blekinge idag. Tänkte passa på att köra Latin i dagsljuset och visst är det trevligare att sitta i vagnen i regnkläder än att rida i hala regnbyxor.

Tog in en blöt sak från hagen och letade upp hans kör-länd-täcke.

Han var lite frusen och skakade lite. Var lite uppjagad, vet inte om han vittrat vild gris eller om bågon jägare har värmt upp bössan inför älgjakten. Han hade tydligen sprungit lite i hagen till och med!

På med selen och benskydd. Tog ett vanligt träns när jag ändå bara kör på banan. Då behövs inte skygglapparna.

Tömkörde honom två varv runt garaget innan jag spände för. Han var lite laddad och hade svårt att stå still. När jag backat honom 3e gången, stod han still.


Upp i vagnen och började skritta fram.

Det gick undan och Latin kändes fin fin!! Va tryggt det känds att köra sin egen häst. Jag visste liksom vad som skulle hända när jag tog i tömmarna. Det var blött och på ridbanan hade regnet tillverkat två stora insjöar. Perfekt att träna vattenkörning i! Latin tvekade inte ens utan klev rätt igenom vattnet.

Travade en stund och märkte att det var stor skillnad på höger och vänster varv. Har svårare att ställa honom till vänster och han doppar vänster baktå i traven. Får nog massera igenom honom ganska snart och göra en "felsökning"!


Galoppen var riktigt bra! Han frustade och tog i som om han drog 2 ton! Då var det minsann inte svårt att ställa vänster.

Efter en blöt men mycket givande körtur, ställde jag in Latin i stallet med BoT på ryggen, Fleecetäcket med hals plus den starka nackmagneten. Jag mockade innan han fick gå in i boxen, när jag ändå hade värmt upp grepen och hade regnkläderna på, gick jag ut och mockade en kärra i hagen. Sen hann jag inte mer innan mörkret kom...










 
 
Ingen bild

Ann-Sofie

12 oktober 2009 00:33

Silverhallen är fint, vi har 15min skrittväg dit. Ja om man travar lite så kan det nog gå snabbare. Alternativ tar vägen istället för att rida geom skogen ;)

 
ylle

ylle

12 oktober 2009 19:41

Häftiga körhästar, tycks det. Fin sele nordsvensken har, en sån där kombinerad helcoller-brösta. Den ser verkligen skön ut för hästen!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis

Aramis

12 oktober 2009 22:51

Åhh vilken spännande dag ni har haft! Kul att köra andras pållar! Verkar roligt det där med körning - minns själv när jag körde min ponny = suuuperkul! Härligt att Latin blev så fin i körningen! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

12 oktober 2009 23:03

Ann-Sofie: Aha, är det där uppe ni bor! Smidigt att ha så nära till ridhus : )

Ylle: Jaaa, visst är den fin!! Den franska bröstan verkar passa de hästarna med den kroppsformen!

Aramis: Det var dunderkul! Å ännu roligare var att framåtbjudningen satt i även idag (förutom när handbromsen hängde sig) kram kram

 
Jenny

Jenny

18 oktober 2009 00:01

Det är ju ganska komiskt att vi har hamnat i samma område du & jag. Det kunde man ju aldrig gissat för 12 år sedan =D Ska du till Olofström & tävla? Kram

http://jennyelisabet80.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards