Direktlänk till inlägg 17 oktober 2009

Effektiv träning på hemmaplan

Av Natalja - 17 oktober 2009 22:00

Efter en mycket bra vecka trodde jag nästan att det var slut på "smekmånaden".

Vågade inte hoppas för mycket när jag värmde upp inför dagens träning.

Tog de korta sporrarna och det korta dressyrspöet.

Latin var pigg och kändes väldigt mjuk och fin i både kropp och mun.

Hann både med att skritta en bra stund och sen känna på både trav och galopp.


Det första jag fick göra på när lektionen väl började var att lägga upp stiglädrerna och släppa spöet.

Han var lite seg bak och vi fick gymnastiksera på en volt i skänkelvikning. Det var nog så svårt men då skulle jag dessutom rida övergångar, skritt-trav-skritt osv i skänkelvikning. Latin fuskade gärna och kom in med rumpan, då fick jag vara kvick och på med skänkeln.

Han fortsatte att vara pigg trots att jag la ifrån mig turbopinnen.

Det var skönt att känna att jag utan problem kunde ha de korta sporrarna utan att han slog dövöra till.

För att göra övningen ÄNNU mer komplicerad fick jag även fatta galopp och vilken galopp vi fick till. Han satte sig fint i fattningarna och jag kunde bara sitta där och vara nöjd!!

Alla övergångar funkade riktigt fint idag.


Fortsatte sen med galopp längst fyrkantspåret med volter och förvänd galopp. Han gillade inte riktigt 10 meters volter i vänster varv och i den förvända vänstergaloppen bytte han lite titt som tätt!

Tror att vänster bakben var det som störde lite.

Vi jobbade på och sista 10 minutrarna gick han SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ bra! Jag tog stigbyglarna, det är verkligen dundersvårt när man ridit utan men jag fick till stitsen helt ok. Han var inte stark eller kantig. Avslutade med lite "förvänd" öppna i höger varv, alltså öppna med huvudet utåt för vänster skänkel. Ett sista ryck för det där bakbenet och efter ett par varv så var han som en geleråtta att rida!


Vi avslutade och jag skrittade ut 15 minuter!

Det var ett pass som vi alla tre var nöjda med. Ja, jag tror att även de andra två var nöjda.... JAG var i alla fall supernöjd Skrattande Tycker jag kom till ridning bra utan varken blod, svett eller tårar.

Latin var positiv under hela resan och när han efter en stunds väntan på att torka, fick han gå ut i hagen igen.


  


Tyckte han var så fin in sin rätt så nya blåa grimma så jag stod där och försökte få honom att Posa snyggt.

-"Hallåååååå, får jag gå ut i hagen snart?"


  



 
 
Aramis

Aramis

19 oktober 2009 22:54

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHhhh vad glad jag blir!! Minst lika glad som du :) Så härligt! Hoppas nu detta underbara håller i sig - då står ni snart på alla prispallar som finns i hela världen :) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards