Direktlänk till inlägg 18 oktober 2009

Första gången i ridhus

Av Natalja - 18 oktober 2009 22:29

Nä... vi har varit i ridhus måååååånga gånger, men vi har aldrig KÖRT i ett ridhus innan.

Med lite snabb huvudräkning gissar jag att vi bara har kört på bana ca 10-15 gånger innan Förvånad

Därför var dagens uppdrag extra spännande.


Hämtade in Latinen i från hagen, ja han vägrade komma så jag fick gå hela vägen bort å hämta honom.

Borstade och klädde benen i de fina luddiga benskydden plus boots fram.

Sen packade jag det sista i bilen och jag plus Groom (E-K) körde mot Nävragöl och SILVERHALLEN


Solen sken och det var en underbar höstdag! Vi lastade ur Latin och började sela honom. Han är så snäll och duktig, vart jag än tar med honom, står är han så enkel att hantera. Han står still och väntar på sin matte (som ibland är snurrig och då tar det lite extra tid)

Klockan blev 11 och det var vår tur att gå in i ridhuset. Jag hade med min andra sele för det andra ekipaget var intresserad av det. Började med att tömköra honom som uppvärmning. Han kikade lite på bajs-hinken annars var det inget farligt i ridhuset. Fick lite matnyttiga tips av Arne hur jag skulle jobba honom på volten och efter en stund gick Latin fin fint! Han jobbade på bra och jag hade rätt bra koll på tömmar och pisk.

Det var dax att spänna för och Arne var nog lite rädd att det skulle bli problems.

Men ikke! Latin stod still när vi mixtrade med remmar och spännen. Skaklarna på denna träningsvagn var bara hälften så långa som mina, så draglinorna var på gränsen till för långa.

När allt var klart, skulle jag hoppa upp i vagnen, såg då att jag fått fast den ena tömmen bakom skakeln och den andra på utsidan. Då var det tur att det var ett knäppe på mitten. Jag fick låna Orvars mjuka och smidiga lädertömmar. Slapp mina hemskt hårda och breda tömmar Glad Vill också ha såna, men oj oj, de kostar ju en förmögenhet!


Började skritta men ganska snabbt bad Arne om trav! Tanken med kör-kursen var mer inkörning och det var vi överkvalificerade för! Skönt att vara FÖR bra för en gång skull, ha ha!

Körde volter och övergångar och bytte varv. Gjorde halt och ryggade. Fattade galopp och svängde osv osv!

Samtidigt tömkörde Lisa sin unghäst i min andra sele. Han fick bra vagnsträningen, vi möttes och jag körde förbi flera gånger och henns fina skäck reagreade inte en enda gång!


E-K förevigade oss!


  


  


  


Han var lätt att köra idag. Träningen igår gjorde verligen honom mjuk och smidig. Hade bara lite lite svårt att ställa till vänster, höger var perfekt! Ju längre jag körde, ju trevligare blev han i formen. Jag hade inte mycket i handen men lite fick jag allt hålla i Tungan ute 


  


Ja, då tyckte ju Orvar att jag skulle testa att köra på en hand! DET var överkurs, Latin blev irriterad över att jag velade och skakade argt på huvudet, tog båda händerna igen och han gick lika bra igen!


Såg att trots att Orvar hjälpte det andra ekipaget så sneglade han ganska mycket på oss! Jag frågade om han ville provköra honom och vips satt han brevid mig på kuskbocken.


  


Han körde på en hand och lät Latin gå i en öppen form, bara för att hitta balansen själv och bara "rulla" på!

Så fint han lyssnade på Orvar, svängde på en femöring utan att han knappt höll i tömmarna.

Vi kom lite nära väggen en gång och Latin tog ett par snabba steg när vagnens hjul körde mot sargen, sen lugnade han sig igen.


Orvar blev väldigt försjust i Latin.

Han tyckte jag skulla köra honom MER och lovade att jag skulle få en ÄNNU finare dressyrhäst då Kyss 

Han gillade både modell och psyke... å kan bara hålla med!!

Just nu gillar jag min häst väldigt mycket!  


Nästa gång skulle vi få köra ute i terrängen, kanske prova på vattenhindret!! om JAG vågar Förvånad


 
 
Emma

Emma

19 oktober 2009 19:13

Roligt med körkurs. :) Ser ju jätte fint ut!

http://spirans.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

19 oktober 2009 22:17

Tack Emma!! Ja, det var verkligen jätteskoj!
Välkommen hem förresten : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards