Direktlänk till inlägg 3 november 2009

Teori-kväll med kaffe och bulle

Av Natalja - 3 november 2009 22:50

Ännu en trevlig temakväll är avklarad!

Vi började med lite repetition på förra veckans film.

Arne betonade vikten av rakriktning, böjning och avslappning.

Fick se en ny film som var mer tävlingsinriktad.

Sen fortsatte vi prata om mål. På tävlingsfilmen tyckte dom att man skulle sikta på EM inom 2, 4 eller 6 år.

Jag kan nästan lova att ingen av oss som var med har det målet, men alla har vi något mål att jobba mot.

Orvar sa att vi skulle hitta en röd tråd att följa... även om vi har en häst som är 1 år eller 15 år.


Efter lite fika och hästprat fick vi se ett gäng filmer där Orvar och hans härliga nordsvenskar hade huvudrollen.

Han visade när dom körde ett bröllopspar där de hade med en fölsing som bara var 7 dagar gammal. 

Det var en film på hans fyrspann som kallades "Family Four" för att alla hästarna var släkt.

I slutet fick vi även se honom köra ett 6 spann och där var mittenhästarna endast 2 år.

Dom hade varit med sina mammor sen de var små så för dom var det inte konstigt alls att få vara med i spannet.

Inte nog med det... dom var även med i en jaktparad med orkester och sånt!!

Coolare hästar får man leta efter. Orvar sa att det funkar om man litar på sina hästar och om man har ett par stabila ston som man vet tar hand om de yngre. Härligt att se så lugna och harmoniska hästar som älskar sitt "jobb"

Han visade även en film på när han kör brukskörning. Det stoet var laddad till tusen, hon tyckte att det gick på tok för långsamt så hon stod i piaff medans de lastade vagnen. Att dessa ganska tunga och stora Nordisar kan vara så lätta och smidiga!


Nästa tisdag ska vi eventuellt köra till BräkneHoby och titta på vagnar Skrattande

Det ska bli spännande.

Körning för vår del blir den 15:e november.

Vi skulle öva på att välta!! (hoppas verkligen att Orvar skojjade med mig Förvånad)


Nu ska jag lyssna (om jag inte hinner somna innan) på skivan från Horsemind om kroppslig och mental avslappning.

På torsdag är det del 2 i mental träning.


körning vatten  




 
 
ylle

ylle

4 november 2009 13:46

Ja Du Natalja, nordsvenskarna kan minsann vara både smidiga och FRAMÅT.... det är väl därför så många väljer travartypen till akademisk ridning... vilja och bärighet!

Vilken otroligt fin bild av Dig och Latin där i "sjön"!!!!

Lektion i att välta, oj oj, det låter läskigt *fniss*

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalja

4 november 2009 23:05

Ja, det är synd att man inte ser fler Nordisar på dressyrbanorna. I alla fall i de lägre klasserna.

Tack, jag gillar också den bilden!!

Hoppas inte vi ska välta på riktigt. När jag frågade om vi behöver ta med knäskydd till nästa gång, skrattade han bara åt mig... så han var nog inte så allvarlig : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards